בריאותכושר גופני

ברוח המונדיאל: למה גורמת ישיבה ממושכת?

המונדיאל הגיע בקול תרועות וצלצולים. מדי ערב יושבים אזרחי ישראל (והעולם) הנרגשים מול מסכים ירוקים ומחזיקים אצבעות לקבוצה שהם אוהדים, כשאת השולחן מקשטים משולשי פיצה, אינספור סוגי פיצוחים ובירות מכל העולם. להחזיק אצבעות, אתם יודעים, לא נחשב ממש לפעילות ספורטיבית וגם גריסת משולשי פיצה היא לא ספורט אולימפי. ולא זו בלבד, אלא שהמשחקים הללו גורמים לנו להיות בטטות כורסא מתקדמות ולא לזוז מהמושב הנוח במשך שעות ארוכות – והמהדרין, במשך שלושה משחקים מדי יום ביומו. אז ברוח המונדיאל והספורטיביות, הנה כמה מהדברים שגורמת ישיבה ממושכת.

מי רוצה שלל מחלות? שיישב!

העידן המודרני גורם לנו לבלות בישיבה כמעט מחצית מהחיים, ושליש נוסף בשינה. התוצאה של הסלט הענוג הזה הוא שאנחנו לא עומדים יותר מדי, באופן כללי. על פי מחקר שהתפרסם במגזין הבריטי Sports Medicine, ישיבה ממושכת עשויה לגרום למגוון רחב של מחלות, כמו למשל מחלות לב, סוכרת, כאבי שרירים, השמנה וגם דיכאון, שבץ ואפילו סרטן.

קיצור זמן הישיבה – הארכת הטלומר (!)

אבל הבריטים, כמו שרק בריטים יודעים לעשות, גם זורעים זרעי אופטימיות במחקרם. אם נקצר את זמן הישיבה, כך הם אומרים, נוכל להגן על הכרומוזומים שלנו. איך זה עובד? משני קצותיו של כל כרומוזום מצוי טלומר (כן, כן) האחראי על אורך חיי התא. בקרב אנשים שהפחיתו את שעות הישיבה שלהם נמצאו טלומרים מאורכים יותר, אפילו יותר מאשר אנשים שעורכים פעילות גופנית באופן קבוע.

יושבים 11 שעות ומעלה? חבל…

מחקר נוסף שממצאיו נאספו במשך 12 שנים בחן אוכלוסיה רחבה של מעל 90,000 נשים והשווה בין הרגלי הישיבה שלהן. בקרב נשים שהרגלי הישיבה שלהן עומדים על 4 שעות ופחות נמצא כי הבריאות הכללית שלהן טובה יותר, זאת לעומת נשים שהרגלי הישיבה שלהן כוללים 11 שעות ומעלה מדי יום. ממצאי המחקר העלו כי ישיבה ארוכה גורמת לירידת אנרגיה כללית, ירידה במטבוליזם של הגוף, ירידה בכולסטרול הטוב שבגוף וגם ניוון של שרירים שונים שאינם פעילים בזמן הישיבה.

ארגון הבריאות העולמי מזהיר

ארגון הבריאות העולמי מצא קשר הדוק בין חוסר פעילות גפנית לבין תמותה, והגורם הזה מדורג במקום הרביעי בגורמי התמותה העולמיים. כאבי גב, צוואר תפוס ושאר מרעין בישין נכללים ברשימת ההוצאות הגדולה ביותר בממלכה הבריטית – רובם נגרמים באופן ישיר מישיבה ממושכת.

אז מה ההמלצות?

על המונדיאל אנחנו לא רוצים לוותר, אז איך בכל זאת נוכל ליהנות מישיבה ממושכת מבלי לפגוע בבריאותנו? ראשית, כדאי לשבת בגב זקוף, בכסא עם משענת נוחה. שנית, נצלו את הפסקת המחצית להתמתחות והתרעננות ואם אורח החיים שלכם כולל גם ישיבה ממושכת במשרד – החילו את הטיפים הללו גם בשעות העבודה.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button