ילדיםכללי

חיסונים לפני נסיעות לחו"ל

חיסון הוא אחד מהפיתוחים הרפואיים שחולל מהפכה אדירה בתחום הרפואה. במקום לטפל במחלה לאחר שהיא כבר התפרצה, המטרה של החיסונים היא למנוע את המחלה מלכתחילה ולחסוך הרבה סבל וסיבוכים. התחסנות חשובה בחיי השגרה שלנו כבר מגיל ינקות, וחשובה לא פחות לפני שטסים לחו"ל. איך כמה ולמה? אספנו עבורכם את כל מה שצריך לדעת.

למה צריך להתחסן במיוחד?

יש היום מגוון רחב של מחלות שיש כנגדן חיסון, אבל רק חלק מהמחלות הללו נפוצות בישראל ולכן תוכנית החיסונים שלנו נבנתה בהתאם. מחלות כמו חצבת, שיתוק ילדים, טטנוס וכדומה- הן מחלות שיש סיכוי שנחלה בהן אם לא נתחסן. אך לעומת זאת קדחת צהובה או קדחת מוח יפנית הן לא ממש מחלות שנפוצות פה ורובנו בכלל לא שמענו עליהן (לשמחתנו הרבה).
לכן לפני שטסים למדינה זרה, כדאי מאוד לבדוק האם יש צורך להשלים חיסונים מסוימים, כדי להגן על עצמנו מפני אותן מחלות שאפילו לא ידענו על קיומן. ישנן הרבה מדינות שבהן תוכנית החיסונים דומה למדי, למשל כמו באירופה ובאמריקה הצפונית, ואז אין צורך מיוחד להשלים חיסונים. אך במדינות שונות באסיה, אפריקה ודרום אמריקה בעיקר- בהחלט יש צורך לעשות זאת.

איפה אפשר להתחסן?

כדי לדעת אם אתם זקוקים להשלמת חיסונים, כדאי מאוד לפנות למרפאת מטיילים. יש בארץ מספר מרפאות כאלו, חלקן עובדות בשיתוף עם קופות החולים והמחיר מסובסד בהתאם. במרפאה ישנם אנשי מקצוע המומחים במחלות זיהומיות וגם באזורים בהם המחלות הללו נפוצות. בשלב הראשון תגיעו לפגישת ייעוץ, כאשר ההמלצה אילו חיסונים להשלים תינתן בהתאם למסלול הטיול שלכם, וחישוב של הסיכון להידבק במחלה כזו או אחרת. הייעוץ כולל אגב גם המלצות נוספות לגבי רפואה מונעת או לגבי טיפול רפואי שכדאי להיערך אליו- למשל הימנעות ממלריה, תרופות כנגד מחלות מעיים וכדומה.
לאחר השלמת הייעוץ תקבלו את רשימת החיסונים שתצטרכו להשלים, ואת המועדים לעשות את זה. מאחר ולוקח לגוף זמן להגיב לחיסון וליצור נוגדנים בצורה יעילה, יש בדרך כלל צורך לקבל כמה מנות של אותו החיסון, בפרקי זמן של שבועות ואפילו חודשים זה מזה. לכן כדאי לפנות למרפאת המטיילים מוקדם ככל האפשר.

איזה חיסונים מקבלים?

כאמור, רשימת החיסונים תלויה מאוד במקומות בהם תטיילו, אופי הטיול, עונות השנה, אך גם במצב הרפואי שלכם ובשיקולים נוספים.
דלקת מוח יפנית היא מחלה שמועברת על ידי עקיצות של יתושים, שחיים בעיקר בשדות אורז. לכן מי שמתכנן לטייל באזורים כפריים ולשהות הרבה בטבע באזורים ספציפיים באסיה, תת היבשת ההודית והאזור הפסיפי המערבי. גם הקדחת הצהובה מופצת על ידי יתושים, אך החיסון כנגדה רלוונטי למי שטס לדרום אמריקה או אפריקה המשוונית. כדאי לדעת שיש מדינות שמחייבות להתחסן כתנאי להיכנס למדינה. טיפוס הבטן נפוץ במדינות רבות, ביניהן מדינות אסיה, דרום אמריקה, בריה"מ לשעבר ועוד.
זוהי רשימה חלקית ביותר, וכדי שתוכלו לקבל תוכנית חיסונים המותאמת לטיול שלכם כדאי לפנות למרפאת המטיילים ולקבל ייעוץ מקיף ומקצועי.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Check Also
Close
Back to top button