בריאותהריון

חשיבות בדיקה של סרטן השד

סרטן השד הוא אחד ההתמודדויות הקשות ביותר. לא מעט נשים חולות בו מדי שנה, אך למרות זאת – אין מדובר תמיד בגזרת גורל. כדי לקחת אחריות על הבריאות שלנו, להעניק לעצמנו את ההזדמנות הטובה ביותר ולמנוע גילוי מאוחר של המחלה – ישנה חשיבות משמעותית בגילוי מוקדם של סרטן השד, ובו טמון המפתח להצלת חיים. מדוע זה חשוב כל כך ובאילו דרכים ניתן לבצע בדיקה?

מהו סרטן?

הגוף והרקמות שבגוף מורכבות מתאים הבונים אותו. תאים אלה מתחדשים באופן מבוקר ומסודר, אך כשהתהליך יוצא משליטה, התאים מתחילים להתחלק ללא צורך וללא בקרה – כך נוצר גוש תאים הנקרא גידול.

מדוע חשוב לערוך גילוי מוקדם?

גילוי מוקדם של סרטן השד עשוי להציל חיים. לא פחות. על פי נתונים סטטיסטיים, 90% מהנשים החולות בסרטן השד יכולות להירפא מהמחלה אם יבצעו בדיקה מוקדמת. אלו לא נתונים מומצאים, אלא עובדות מוכחות בשטח – כדי להתגבר על המחלה, צריך להשתלט עליה בזמן.

דרכים לגילוי סרטן השד

ישנם מספר דרכים לגילוי סרטן השד, שמטרתן היא לסייע לכל אישה להיות במעקב מתמיד אחר גופה ולגלות מוקדם, אם חלילה יש מה לגלות. הנה חלק מהמעקב השגרתי שחשוב מאוד לבצע כדי לעשות זאת:

הכרת האנטומיה

כדי להבין האם יש משהו לא תקין – חשוב להבין קודם כיצד "מרגיש" מצב תקין. הכרת מבנה השד שלנו והתחושה שלו היא חלק חשוב בתהליך. כדאי להרגיש את צורת השד, את המגע בהם ואת המראה הכללי שלהם וכך להיות ערות ברגע שמתרחש שינוי לא מוסבר, ולגשת לבדיקה אצל רופא.

חשוב להדגיש כי ישנן תקופות מסוימות בחיי האישה בהן התחושה בשדיים תשתנה – כמו למשל לפני תחילת המחזור החודשי, ייתכן ונרגיש רגישות וגבשושיות בשד, או בתקופת גיל המעבר, אז השדיים הופכים רכים יותר ומוצקים פחות (כיוון שייצור החלב נפסק) – ואין בכך כדי להצביע על סימפטום שלילי, חלילה.

הבחנה בסימנים מקדימים

בהמשך ישיר להיכרות שלנו עם גופנו, נבחין בסימנים חשובים שיש לשים אליהם לב. הססטיסטיקה אומרת כי 70% מהגידולים מופיעים בחלקו החיצוני של השד ובאיזור בית השחי, וכן יש לשים לב אם יש גירוד עקשני שאינו חולף, כאבים, הופעת אודם וחום בשד, פטמה שקועה, פריחה שאינה חולפת וכמובן – תחושה גבשושית או שינוי בגודל ובצורה של השד. חשוב להדגיש שוב שכמובן התופעות הללו לא מצביעות באופן אוטומטי על בעיה – אך כן חשוב וראוי לתת לה את תשומת הלב ולבדוק אותה.

בדיקת רופא ידנית

פניה לרופא המתמחה בבדיקת שד תסייע לך לשמור על בקרה מתמדת ולהיוועץ בגורם מקצועי אודות שינויים או חשדות שיש לך.

בדיקת ממוגרפיה

מכשיר ממוגרפיה הוא למעשה בדיקת רנטגן מהירה, המיועדת לנשים שאינן סובלות מסימפטומים כלשהן אך רוצות להיות במעקב. דרך הבדיקה ניתן לגלות גידולים סרטניים בשלביהם הראשוניים – גם כאלה שלא מתגלים על ידי מימוש או בדיקה רפואית.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button