בריאותיד לקשיש

בדיקת קולונוסקופיה – מאיזה גיל?

בדיקת קולונסקופיה נועדה לגילוי מוקדם של גידולים במעי הגס, וכן להסרתם מדופן המעי. זוהי אחת הבדיקות המרכזיות המבוצעות במטרה להעריך את מצבה הבריאותי של מערכת העיכול, והיא משמשת הן להערכה של גידולים סרטניים או טרום סרטניים. מאיזה גיל רצוי וחשוב לערוך את הבדיקה ומה היא כוללת? לפניכם מידע שעשוי להציל חיים – לא פחות.

באילו מקרים מומלץ לעשות את הבדיקה?

במקרה בו מתגלה דם סמוי בצואה, חייבים לפנות לעריכת בדיקת קולונוסקופיה. אוכלוסיה נוספת עבורה נדרשת בדיקה היא כל מי שנמצא בסיכון גבוה. מי משתייך לאוכלוסיה זו? כל מי שיש לו קרוב משפחה מדרגה ראשונה שחלה (או חולה) בסרטן המעי הגס, סרטן הרחם, השחלות, השד או במחלות מעיים כרוניות. קרובי משפחה מדרגה ראשונה יחשבו הורים, אח או אחות.

באיזה גיל מומלץ לערוך את הבדיקה?

השאלה הזו רלוונטית רק במקרה של קבוצת סיכון, מאחר ובמקרים אחרים – יש לפנות אל עריכת הבדיקה מיד כשמתגלים ממצאים הדורשים את ביצועה (כמו למשל דם בצואה).

במקרה שמדובר באוכלוסיה הנמצאת בסיכון גבוה, בדיקת הקולונסקופיה הראשונה מתבצעת בהתאם לגילו של מי שחלה בה, פחות 10 שנים. כך למשל, אם קרוב המשפחה אובחן בסרטן לראשונה בגיל 40, למשל, אזי בדיקתו הראשונה של מי שמצוי בסיכון גבוה צריכה להיערך 10 שנים קודם לכן – בגיל 30.

מי שמשתייכים לאוכלוסייה בסיכון גבוה חייבים לעשות את בדיקת הקולונוסקופיה הראשונה בחייהם בגיל שבו אובחן הסרטן אצל קרוב המשפחה פחות 10 שנים. במילים אחרות: אם קרוב המשפחה שלך חלה בסרטן המעי הגס בגיל 50, מחובתך לעשות בדיקת קולונוסקופיה בגיל 40.

תדירות עריכת הבדיקה

גם כאן נחלק את תדירות עריכת הבדיקה בהתאם לקבוצת הנבדקים. במקרה בו הנבדקים אינם מנוים על קבוצת הסיכון וממצאי הבדיקה יצאו תקינים – הבדיקה הבאה תערך רק 10 שנים לאחר ביצוע הבדיקה הראשונה. לעומת זאת, במקרה של אוכלוסייה המוגדרת כקבוצת סיכון, הבדיקה תיערך לעיתים תכופות יותר בהתאם לצורך ולהנחיית הרופא המטפל, בטווח של פעם בשנה עד לפעם בחמש שנים.

הרופא המטפל קובע את תדירות הבדיקה בהתאם לממצאים שהועלו ממנה וכן בהתאם לחומרת המצב אצל קרובי המשפחה מדרגה ראשונה.

תהליך ביצוע הבדיקה – בקצרה

את הבדיקה עורכים באמצעות החדרת צינור פלסטי גמיש לפי הטבעת, המכיל סיב אופטי מואר וכן מצלמה זעירה. לצינור זה קוראים קולונוסקופ. כך הרופא סוקר את חלל המעי הגס עד לחיבורו עם המעי הדק ומבצע הערכה בריאותית. בנוסף, ניתן לקחת ביופסיה (דגימת רקמה) מדופן המעי כדי לקבל אבחנה מדויקת במיוחד במצב בו יש דלקת, לחפש פוליפים, לצלם את חלל המעי ובמקרה שיש בכך צורך – אפילו להסיר גידולים שפירים (מה שהופך את הבדיקה לטיפולית ולא רק אבחנתית).

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button