בריאות

החשיבות של שיעורי החייאה

המחשבה על אדם יקר שנפגע וזקוק לטיפול רפואי בדחיפות, היא מחשבה קשה שאף אחד מאתנו לא רוצה לחשוב עליה. כך גם בכל הנוגע לביטוח חיים או חתימה על כרטיס אד"י, יש דברים שאנחנו פשוט מעדיפים להרחיק מהמחשבות שלנו, ולהתמקד בדברים חיוביים ומעודדים. אבל אנחנו אנשים בוגרים, ואנחנו צריכים לקבל החלטות אחראיות לגבי החיים שלנו, ולכן גם צריכים להתמודד עם השאלה האם לעבור קורס עזרה ראשונה. רק שבמקרה הזה, לשיעורי החייאה יש השפעה עצומה על אנשים היקרים לנו, ומיד נבין גם למה.

מהי פעולת החייאה?

תחילה נסביר למה בכלל צריך לבצע החייאה, ומה המטרה שלה.
במצב רגיל הריאות שלנו מכניסות חמצן לגוף, והלב אחראי להזרים אותו לכל איברי הגוף. אבל במצב שבו הלב מפסיק לתפקד, בגלל סיבות שונות, הריאות לא יכולות להכניס את החמצן ואין מי שיזרים אותו הלאה. כל תאי הגוף שלנו זקוקים לחמצן כדי להתקיים, אחרת הם ימותו. המוח שלנו, שהוא האיבר החשוב ביותר ובלעדיו אין חיים, הוא גם האיבר הרגיש ביותר למחסור בחמצן. כבר לאחר כ-4 דקות ללא חמצן תאי המוח מתחילים להיפגע, ומתחיל להיווצר נזק משמעותי וקבוע. ככל שעובר הזמן והנזק מצטבר, כך קטנים סיכוייו של אדם להינצל ולחזור לחיים. למעשה לאחר כ-7-8 דקות ללא חמצן, תפקודו של המוח נפגע באופן בלתי הפיך.
המטרה של פעולת ההחייאה היא להחליף את הלב והריאות באופן זמני, ולהכניס לגוף, ובעיקר למוח, את החמצן הדרוש לו.

כיצד מבצעים החייאה?

פעולת ההחייאה מתמקדת במספר היבטים- בראש ובראשונה לדאוג שגם האדם הפגוע וגם מי שמטפל בו לא נמצאים בסכנה. למשל אם צריך לבצע החייאה בעקבות תאונת דרכים, חשוב קודם כל לוודא שאף אחד לא נמצא בסכנת דריסה. לאחר מכן אפשר לגשת לאדם ולבדוק האם הוא בהכרה, ובמידה ולא- לחייג 101 ולהזעיק אמבולנס באופן מידי.
את פעולות ההחייאה מתחילים בכך שבודקים את נתיב האוויר ומוודאים שהוא פתוח, ולאחר מכן מתמקדים בהזרמת החמצן ועיסוי של אזור הלב על מנת להזרים אותו. סדר הפעולות בשלבים הללו משתנה כתלות בגיל של האדם שזקוק להחייאה, ובעיקר כתלות בציוד שישנו בשטח. כדי לדעת בדיוק מה עליכם לעשות- חשוב לעבור קורס עזרה ראשונה, במהלכו מלמדים את סדר הפעולות ומתרגלים אותן על בובות מיוחדות.

כל שנייה חשובה

כפי שראיתם, כאשר מדובר במצב חירום כל שנייה יכולה להיות קריטית לחייו של האדם הפגוע. בישראל ישנם צוותי חירום רבים, ופריסה ארצית של נקודות הזנקה של אמבולנסים. ובכל זאת, עד אשר צוות החירום מתארגן ומגיע למקום, דקות יקרות חולפות. מחקרים שבוצעו בכל רחבי העולם מוכיחים בבירור- ככל שמתחילים את פעולות ההחייאה מוקדם יותר ובצורה יעילה, כך עולים סיכויי ההצלחה וההחלמה.
לשמחתנו ישראלים רבים יודעים לבצע החייאה, אך זה לא מספיק וחשוב שכל אדם ידע זאת.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Check Also
Close
Back to top button