בריאותיד לקשיש

דרכים למנוע התקפי לב

אוטם בשריר הלב ("התקף לב") הוא מצב מסוכן שפוגע בלב, ויכול להוביל לנכות קשה ואף למוות. החדשות הטובות הן שיש מספר דברים שאנחנו יכולים לעשות כדי לצמצם את הסיכון שלנו ללקות בהתקף לב.

מהו אוטם בשריר הלב?

כל התאים בגוף שלנו זקוקים לאספקת דם, שמביא איתו חמצן ומרכיבים חיוניים נוספים. גם הלב בעצמו זקוק לאספקת דם שוטפת כמו כל איבר אחר, שאותה הוא מקבל דרך רשת סבוכה של כלי דם שנקראים כלי הדם הכליליים. כאשר נוצר קריש דם שנסחף ומגיע לכלי הדם הכליליים וסותם אותם, הוא למעשה מונע את זרימת הדם ללב ומכאן מתחיל תהליך של פגיעה בתאי הלב. חומרת הפגיעה תלויה בגורמים שונים, ביניהם המיקום של קריש הדם וכמה תאי לב אינם מקבלים אספקת חמצן תקינה. אוטם בשריר הלב יכול לגרום לסיבוכים רבים וביניהם תעוקת חזה.

שינוי אורח החיים

מניעת אוטם בשריר הלב מתמקדת קודם כל בשינוי אורח החיים. ישנם גורמים שונים שתורמים להתפתחות של קרישי דם כמו עישון, סטרס, עודף משקל, עודף כולסטרול וכדומה. ברגע שמטפלים בגורמים הללו, מפחיתים משמעותית את הסיכון.
תזונה- התזונה משפיעה על הסיכון להתקף לב במספר דרכים שונות. גורמי הסיכון הרלוונטיים הם עודף משקל, סוכרת ועודף כולסטרול. באמצעות תזונה מאוזנת אפשר לשלוט על אחד או יותר מגורמי הסיכון הללו. בנוסף, תזונה מאוזנת מספקת לגוף רכיבים חיוניים לשמירה על תפקוד תקין ובריאות.
פעילות גופנית- עד היום לא ברור באופן מלא כיצד פעילות גופנית שומרת על בריאותנו, ומפחיתה את הסיכון להתקפי לב. מה שכן ידוע הוא שפעילות גופנית מסייעת לשמור על משקל תקין, וכאשר מסתכלים על אנשים שמבצעים פעילות כזו באופן קבוע- רואים שיש להם סיכון נמוך יותר ללקות בהתקף לב.
הפסקת עישון- אומנם זוהי המלצה טובה באופן כללי, מאחר ועישון פוגע בבריאותנו במגוון רחב של דרכים. לעניין התקפי הלב, עישון פוגע בפעילות התקינה של קרישת הדם, ולמעשה גורם לכך שנוצרים יותר קרישי דם.

טיפול תרופתי

השינוי באורח החיים הוא חשוב ומשמעותי מאוד, במיוחד כאשר מקפידים עליו כבר מגיל צעיר (אך אף פעם לא מאוחר להתחיל). לצד זאת, ישנם מקרים שבהם השינוי הזה אינו מספיק, ויש צורך בטיפול רפואי כדי למנוע את התקפי הלב.
כמובן שהטיפול התרופתי צריך להיות רק אחרי סדרה של בדיקות מקיפות, והערכת הסיכון של המטופל ללקות בהתקף לב. טיפול מניעתי נפוץ הוא אספירין, שתפקידו לדלל את הדם ולהפחית את יצירת קרישי הדם. ישנן תרופות נוספות שנמצאות בשימוש, ועושות פעולה דומה. החיסרון הוא שהן מעלות את הסיכוי להתפתחות של דימום, ולכן הרופא ישקול היטב מתי והאם לתת את הטיפול.
תרופות שתפקידן להפחית את רמות הכולסטרול, כמו סטטינים, גם הן חשובות מאוד במניעת התקפי לב, מאחר וכולסטרול מעלה את הסיכון לחסימת כלי הדם הכליליים.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button