בריאות

בדיקות דם תקופתיות – למה זה חשוב?

המטרה של הרפואה היא כמובן לתת טיפול כאשר אנו חולים או סובלים מבעיה רפואית כלשהי, וכולנו יודעים שככל שמקדימים לאבחן את הבעיה ולטפל בה, כך יש יותר סיכוי שהטיפול יהיה יעיל ומוצלח. כדי שנוכל לזהות בזמן שמשהו לא תקין, אנחנו צריכים להיות קשובים לגוף שלנו ולשים לב לסימנים משונים. הרבה פעמים מומלץ להגיע לבדיקות תקופתיות בשביל לבצע מעקב, ולראות האם יש שינוי בערכים. אחת מהבדיקות התקופתיות הללו היא בדיקת הדם, ובמאמר הזה נסביר בדיוק למי היא מומלצת ולמה היא כל כך חשובה.

מה בודקים בבדיקת דם תקופתית?

בדיקת דם היא שם כולל להרבה מאוד סוגים של בדיקות שאפשר לבצע על דגימת הדם שלוקחים. הבדיקות הנפוצות הן לרוב בדיקה של רמות הסוכר בדם, רמות השומנים והכולסטרול, רמות של ויטמינים ומינרלים, ורכיבים שונים של מערכת החיסון ומערכת הדם כמו תאי דם לבנים ותאי דם אדומים. ניתן לבדוק עוד מספר רחב של מרכיבים, למשל ישנן בדיקות המעידות על תפקודי כבד וכליות, נזק לשריר הלב ועוד. כאשר הרופא מפנה לבדיקה הוא מציין במפורש אילו בדיקות צריך לבצע, בהתאם לצורך.

מי צריך לעשות בדיקת דם תקופתית?

ישנן בדיקות תקופתיות שמומלצות לכל האוכלוסייה, אך בדיקות דם הן לא כאלו. כפי שהסברנו, בבדיקת דם ניתן לבדוק מגוון רחב מאוד של ערכים ומדדים, ולכן אין היגיון לשלוח את כל האוכלוסייה לסדרה של בדיקות שחלקן יקרות ומורכבות ומיועדות רק למצבים נדירים יחסית. כדי שהבדיקה התקופתית תהיה יעילה, צריך להתאים אותה לאוכלוסייה שזקוקה לה ונמצאת בסיכון לפתח מחלות או מצבים רפואיים מסוימים- כמו נשים בהיריון, אנשים הסובלים ממחסור או עודף באחד המדדים כמו סוכר בדם או מחסור בברזל, אנשים עם היסטוריה משפחתית של מחלות שונות ועוד.

עבור אנשים בריאים בלי היסטוריה רפואית ובלי חשד לבעיה רפואית- אין שום סיבה לגשת ולבצע סתם בדיקות דם. אך אם בכל זאת אתם חוששים, מומלץ בחום להתייעץ עם רופא המשפחה אשר מכיר אתכם ואת התיק הרפואי.

מדוע חשוב להיבדק?

בעזרת בדיקות דם אפשר לקבל הרבה מידע חיוני על מצב הבריאות, ובעיקר לזהות האם התפתחה פתאום בעיה רפואית, או אם יש החמרה בבעיה רפואית קיימת. הרבה פעמים בדיקות הדם יעידו שיש בעיה עוד הרבה לפני שיופיעו סימפטומים אחרים, ולכן יהיה קל יותר לתת טיפול וגם סיכויי ההצלחה גבוהים יותר. למשל, אדם אשר נמצא בסיכון גבוה לחלות בסוכרת חייב לעקוב אחר רמות הסוכר בדם, ובמידה והערכים גבוהים או נמוכים מדי- להתייעץ עם הרופא מהי הדרך הטובה ביותר לטפל בכך, על ידי תרופות  ועל ידי שינוי אורח החיים.

יש מצבים כרוניים שאין ברירה אלא לטפל בהם באמצעות תרופות, ואז בדיקות הדם התקופתיות הן כלי יעיל מאוד כדי לעקוב ולראות האם יש שיפור במצב או שצריך להתאים את הטיפול.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button