הריוןיחסים

גלולות למניעת הריון – סיכונים

אין ספק כי המצאת הגלולה למניעת הריון חוללה מהפכה אמיתית, ותרמה רבות לעצמאות של נשים בכל רחבי העולם. עם השנים ההרכב של הגלולה השתפר, כמות ההורמונים הופחתה והגלולה הפכה בטוחה יותר. ובכל זאת, היא עדיין טומנת בחובה מספר סיכונים ותופעות לוואי, וחשוב להיות מודעים להם.

כיצד פועלת הגלולה?

גוף האישה עובר תהליך מחזורי, שבמהלכו הגוף מכין את עצמו לכניסה להריון. מופרשים הורמונים אשר גורמים להתעבות של רירית הרחם כך שתוכל לקלוט את העובר, ובנקודה ספציפית במהלך החודש יש הבשלה של ביצית אחת ושחרור שלה כך שתוכל לפגוש את תא הזרע. אם הביצית לא תופרה, אז המחזור יושלם על ידי הווסת, וכך חוזר חלילה. בגלולות למניעת הריון ישנם הורמונים נשיים- אסטרוגן ופרוגסטרון, שמונעים מהגוף להמשיך ולעבות את רירית הרחם, וגם מונעים את ההבשלה והשחרור של הביצית. וכאשר אין ביצית בשלה- לא תהיה הפריה ולא יתחיל הריון.

תופעות לוואי חולפות

בגלל שהשימוש בגלולה משנה מעט את המאזן ההורמונלי, הוא יכול לגרום לתופעות לוואי כמו דימום לא סדיר, בחילות, גודש בשדיים, כאבי ראש ועוד. ברוב הגדול של המקרים התופעות האלו הן זמניות, ויחלפו אחרי מספר שבועות של נטילת הגלולות באופן סדיר. יש מקרים נדירים שבהם תופעות הלוואי לא יחלפו, או יהיו קשות מדי ויפגעו באורח החיים. בכל מקרה שאת מודאגת, חשוב לעדכן את רופא הנשים ולהתייעץ איתו, ולשקול ביחד האם להחליף את סוג הגלולה או להשתמש באמצעי מניעה אחר.

אין 100%

הגלולה נחשבת לאמצעי מניעה יעיל מאוד שמונע הריון ב-99.8% מהמקרים. המשמעות היא שלמרות זאת יש עדיין מספר קטן מאוד של מקרים שבהם אישה תיכנס להריון לא רצוי, למרות שהקפידה ליטול את הגלולות באופן קבוע.

אך הבעיה המשמעותית יותר היא, שכדי להגיע לאחוז היעילות הגבוה הזה, אישה חייבת להשתמש בגלולות בצורה נכונה- כלומר להקפיד וליטול כדור בכל יום באופן קבוע, ולהפסיק רק למספר ימים מוגדר מראש. כל פספוס, אפילו של כדור אחד, מקטין מאוד את היעילות של הגלולה ומעלה את הסיכון להיכנס להריון. לכן אמצעי המניעה הזה אינו מתאים לכולן, וחשוב לקחת זאת בחשבון.

העלאת הסיכון לקריש דם

קריש דם הוא מצב שבו פלאק שהצטבר על דופן כלי הדם משתחרר בגלל סיבה כלשהי, נסחף עם זרם הדם עד שהוא מגיע למקום שבו הוא לא יכול לעבור, ובעצם חוסם את המשך מעבר הדם, מצב שיכול להיות מאוד מסוכן. בעבור נשים בריאות הסיכון בנטילת הגלולות הוא אפסי כמעט, אך הסיכון הזה הופך להיות משמעותי כאשר ישנם גורמי סיכון נוספים. גורמי הסיכון הנפוצים ביותר הם נטייה לקרישיות יתר, לרוב בשילוב עם גורם סיכון נוסף ומשמעותי כמו עישון, טיסות ארוכות וכדומה. לכן לא כל אחת יכולה ליטול גלולות נגד הריון, וחשוב לוודא מול רופא הנשים כי את לא נמצאת בקבוצת הסיכון.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button