בריאותילדים

השפעות של ריטלין

ריטלין היא תרופה המיועדת לטיפול בהיפראקטיביות, הפרעות קשב וריכוז וכן בנרקולפסיה (הפרעת שינה כרונית). בעידן הנוכחי לא מעט ילדים ובוגרים נוטלים את התרופה כדי לנהל מערכת חיים תקינה יותר ולסייע להם לצלוח את אתגרי החיים בשלום, אך לצד פעילותה החיובית והעובדה שהיא מסייעת לאינספור אנשים להעלות את רמת הריכוז והשקט שלהם, כמו כל תרופה, גם לה יש השפעות שונות. כיצד היא עובדת ומהן השפעותיה לטווח הקצר והארוך?

אופי הטיפול על קצה המזלג

אנשים הסובלים מבעיית קשב וריכוז והיפראקטיביות, לרוב, יתקשו בביצוע של פעולות המכוונות להשלמת מטלה מסוימת. בדרך כלל התופעה מאופינת בחוסר שקט, קושי בשמירה על קשב לזמן ממושך, דברנות יתר ופעילות מוגזמת של השרירים. מחקרים רבים שנעשו בנושא קשרו בין תת פעילות של נוירוטרנסמיטורים שונים במוח (דופמין, גלוטמט ונוירואפינפרין) לבין ההתנהגויות הללו, ובלקיחה של ריטלין המוח מעכב את הקליטה מחדש של הדופמין והנוירואפינפרין ושומר על רמות גבוהות שלהם.

השפעות התרופה

כמו בכל תרופה, גם כאן יש דעות שונות שחלקן מצדדות בלקיחתה ואחרות מתריעות מפני ההשפעות השליליות שלה. נסקור חלק מההשפעות הללו:

  1. שיפור קשב וריכוז

ריטלין נחשב כתרופה המעוררת את הפעילות במוח שאחראית על שליטה עצמית, קשב וריכוז. בדיקות חוזרות ונשנות שנערכו לאורך שנים בקרב מטופלים בעלי הפרעות היפראקטיביות והפרעות קשב וריכוז הובילו למסקנה שאכן יש קשר בין נטילת התרופה לבין שיפור הקשב והריכוז, דיכוי של התנהגות אימפולסיבית ושיפור ניכר בחייהם של המטופלים.

  1. תופעות לוואי שונות

לצד הצלחתה של התרופה, תופעות הלוואי הנפוצות שלה נעות בין ירידה בתיאבון ובמשקל, עצבות, הפרעות בשינה, כאבי בטן, כאבי ראש וכן סף גירוי גבוה. יחד עם זאת, חשוב לציין כי בדרך כלל התופעות הללו קלות, וניתנות לוויסות על ידי התאמת התרופה לתגובת המטופל (מינון וזמן נטילה).

  1. מי שאינו זקוק לתרופה

כדי להבין כיצד משפיעה התרופה ריטלין על האוכלוסיה שאינה סובלת מהפרעות קשב וריכוז אך נוטלת אותה בכל זאת, בוצעו מחקרים בבעלי חיים. המחקרים העלו כי באוכלוסיה הסובלת מההפרעה ניכר שיפור משמעותי הודות לשימוש בריטלין, אך בקרב מי שאינו סובל ממנה – נוצרו שינויים ארוכי טווח במערכות הדופמין במוח. המסקנה שהגיעו אליה החוקרים היא שאם מטופל שאינו סובל מההפרעה נוטל ריטלין עקב אבחון שגוי, הוא עשוי להימצא בסיכון שהתרופה תשפיע על התפתחות המוח.

  1. השפעות לטווח הארוך

גם בקרב מי שצורך את התרופה לאחר אבחון מדויק וגם בקרב אוכלוסיות שהתרופה מסייעת להן, ישנו חשש שריטלין עשוי להשפיע על המוח בטווח הארוך. המחקרים בנושא עדיין לא הושלמו ורובם נעשו בקרב בעלי חיים, אך המסקנות החלקיות בנושא מובילות למחשבה שמבנה המוח אכן יכול להשתנות עקב שימוש בתרופה וכן להוביל לחרדות, שינויים במצב הרוח ובעיות קוגניציה נוספות.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button