בריאות

השפעות של קונצרטה

קונצטרה היא אחת מקבוצת התרופות שמטרתן לטפל בהפרעות קשב וריכוז וכן היפראקטיביות. קונצטרה דומה מאוד לריטלין המוכרת והפופולרית, וההבדל ביניהן הוא במינון השונה ובאופן הפירוק של התרופה. כיצד פועלת קונצטרה? ומהן ההשפעות שלה לטווח הקצר והארוך?

אופי הטיפול על קצה המזלג

החומר הפעיל בקונצטרה הוא מתילפנידאט, והוא מיועד להילקח על ידי ילדים ומבוגרים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז המתבטא קושי בהשלמת משימות, אימפולסיביות, חוסר שקט וכן היפראקטיביות. הנחת היסוד של התרופה היא שבקרב האוכלוסיה הסובלת מהפרעות קשב וריכוז, נמצא כי יש לפחות שלושה נוירוטרנסמיטורים במוח הסובלים מתת פעילות (דופמין, גלוטמט ונוירואפינפרין). מטרתה של התרופה, אם כך, היא לעכב את קליטתם של הנוירוטרנסמיטורים ולשמור על רמות גבוהות שלהם במוח.

השפעות התרופה

נסקור כמה מההשפעות המיידיות של התרופה, לצד כאלה שעשויים לאפיין את ההשפעה ארוכת הטווח של התרופה

  1. שיפור בקשב וריכוז – לזמן ארוך יותר

אחד השיקולים העיקריים לבחירת הטיפול בקונצטרה ולא בריטלין הוא בשל העובדה שהשפעתה של הקונצרטה יכולה להימשך למשך זמן ארוך יותר. שיקול זה חשוב במיוחד בכל הקשור לילדים הנוטלים את התרופה וחייבים להיות מרוכזים לאורך יום הלימודים כולו. קונצטרה משפיעה עד ל-14 שעות (12 בממוצע) ולא זו בלבד שהילד נהנה מריכוז ונחת במהלך יום הלימודים, ההשפעה הטובה נמשכת גם לאחר מכן, בבית, ומסייעת לו במילוי המטלות השונות.

  1. תופעות לוואי

כמעט כל תרופה מלאכותית שנועדה להשיב איזון מסוים בגוף, מתבטאת גם בתופעות לוואי שונות. נסקור כמה מתופעות הלוואי הללו מיד. אלו המצדדים בנטילת התרופה, גורסים כי הביטוי של תופעות הלוואי השונות הוא קל יחסית וחולף עם תום נטילת התרופה. בנוסף, הם אומרים, שאם נשים את שיקולי הרווח וההפסד – מאזן הרווח יהיה משמעותי יותר, שכן שימוש בתרופה מאפשר לילד ללמוד באופן יעיל, להימנע מכשלונות רבים וכן לסייע למצבו החברתי.

  • הפרעות שינה – אחת מתופעות הלוואי הבולטות שיש לשימוש בקונצטרה הוא הפרעות שינה. כדי להימנע מכך, נוהגים ליטול את התרופה בבוקר ולמזער נזקים.
  • ירידה בתאבון – ככל שנוטלים את התרופה לאורך זמן רב יותר, כך סובלים יותר מחוסר תאבון. כדי למזער נזקים ולהימנע מהשפעות לא טובות של תופעת הלוואי הזו, מומלץ להקפיד על ארוחת בוקר מזינה ועשירה טרם נטילת התרופה וכן על ארוחת ערב עשירה לאחר שהשפעת התרופה מתפוגגת. יחד עם זאת, אם נראה שחוסר התאבון חריג, חשוב לבצע מעקב אצל רופא מטפל ולעקוב אחר המשקל.
  • כאבי ראש וכאבי בטן – לעיתים יופיעו כאבי בטן וכאבי ראש בזמן השפעתה של התרופה. בדרך כלל יהיו אלו כאבים קלים, אך במידה והם משתלטים על איכות החיים וניכרת החמרה במצב – חשוב לעדכן את הרופא המטפל.
  • דכדוך – לא מעט מטופלים מדווחים על תחושת דכדוך ועצב בזמן נטילת התרופה. חשוב לשים לב להבדלים שבין רוגע והתכנסות פנימית עקב מצב נפשי מאוזן יותר, לבין דכדוך של ממש. במקרה ברור של מצב רוח נוגה לאורך זמן – יש להתייעץ עם הרופא המטפל.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button