תזונה נכונה

חשיבות של סיבים תזונתיים לגוף

"מכיל סיבים תזונתיים", "מועשר בסיבים תזונתיים" ומשפטים נוספים המתנוססים על גבי המוצרים שאנו רוכשים בסופר מלווים אותו בכל עת, ונראה שהמודעות לצריכת סיבים תזונתיים הולכת ועולה. אך האם אנו יודעים מהם היתרונות הכרוכים בצריכת הסיבים וכיצד ניתן לשלב אותם בתזונה היום יומית?

מהם סיבים תזונתיים?

מקורם של הסיבים, הידועים גם כסובין, הוא במאכלים מן הצומח. בשונה ממאכלים המכילים פחמימות, שומנים או חלבונים, את הסיבים התזונתיים הגוף אינו יודע לעכל בגוף ולספוג במערכת הדם. כתוצאה ישירה מכך, הם עוברים דרך הבטן, המעי הדק והגס ויוצאים מהגוף – כמעט ללא פגע, כשהם "מותירים" אחריהם רושם מצוין על הגוף, המשפיע על מערכות שונות ומסייע בתפקוד שלהם.

מהם היתרונות בצריכת סיבים תזונתיים?

  • בריאות המעיים – טפילים במעי הגס, מחלות במעי הגס או טחורים הם חלק מהדברים שעשויים לקרות למי שאינו צורך סיבים תזונתיים באופן קבוע. צריכה של סיבים תזונתיים מפחיתה את הסיכוי לפתח חולאים שונים הקשורים במעיים ובמערכת העיכול, ותורמת לבריאות.
  • הימנעות מעצירות – כיוון שהסיבים התזונתיים מרככים את הצואה ומגדילים את משקלה, היא יוצאת מהגוף בצורה קלה הרבה יותר, וכך מונעת עצירות.
  • איזון רמת הסוכר בדם – סיבים מסיסים הם סיבים המצויים במזון מן הטבע והם מסיסים במגע עם מים. צריכה של סיבים מסיסים (המצויים בשיבולת שועל, פשתן, שעועית ועוד) מסייעת לשלוט ברמת הסוכר בדם, מאטה את ספיגת הסוכר ובסופו של דבר משפרת את ספיגתו – על כן נחשבת סוג התזונה הזו כיעילה במיוחד עבור מי שסובל מסוכרת, או מי שמעוניין להפחית את הסיכון בפיתוח סוכרת.
  • תזונה נכונה – כשאנו לועסים את המזון זמן רב יותר, אנו מעניקים לגוף את ההזדמנות לעכל אותו באופן טוב יותר. צריכת סיבים תזונתיים מאופיינת בזמן לעיסה ארוך יותר, בדרך כלל, מה שמסייע לתהליך העיכול כולו ולתחושת שובע לאורך זמן. בנוסף, מוצרים העשירים בסיבים תזונתיים בדרך כלל יכילו פחות קלוריות – אך נפח גדול יותר, מה שיתרום לתחושה שאכלנו ארוחה גדולה ויסייע לנו להגיע למשקל תקין.
  • הורדת כולסטרול – אחת הדרכים הטובות ביותר להפחית את רמות הכולסטרול ה"רע" בדם היא לצרוך סיבים תזונתיים. בנוסף, הסיבים ידועים כמורידי לחץ דם וכתורמים לבריאות הלב.

באילו מוצרים יש סיבים תזונתיים?

תזונה עשירה בסיבים תזונתיים, היא כאמור, תזונה בריאה ונכונה יותר לגוף, ומסייעת לגוף לעכל את המזון בצורה טובה יותר. פירות וירקות הם מקור מצוין לסיבים תזונתיים, כמו גם מוצרים מחיטה מלאה, קטניות כגון אפונה או שעועית וכן זרעים ואגוזים. חשוב להדגיש כי מוצרים מעובדים או כאלה המבוססים על קמח לבן מפחיתים באופן משמעותי את כמות הסיבים, מאחר ובתהליך העיבוד שלהם הסובין יורד משמעותית.

כמו תמיד, כל הטוב שהגוף צריך – מחכה לנו במרחק נגיעה, ממש בטבע!

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button