בריאותתזונה נכונה

שייק חלבון – כדאי או לא?

טרנד הכושר העולמי, כך נראה, הוא כבר לא נחלתם של אלופי עולם במשקל כבד אלא גם של כל מי שרוצה לשמור על גוף בריא ומפותח. בניסיון לעשות זאת, מעניקים ספורטאים רבים "עידוד" לגדילת הגוף בצורה של צריכת חלבון כתוסף תזונה, במה מדובר? כיצד החלבון תורם לבניית הגוף וחשוב מכל – האם כדאי לכם לצרוך אותו בצורה הזו?

אבקות חלבון – התורה על רגל אחת

נראה שהיום אין כמעט מתאמן בחדר כושר שלא שמע על תוספי החלבון ויש לא מעט חובבי כושר שמלווים את תהליך הכושר שלהם בנטילתו בצורות שונות. מצב הצבירה של השייקים מבוססי החלבון הוא באבקה או כחטיף חלבון. לתועלתו של החלבון בגוף נגיע מיד, אך ראשית נבין ממה מורכב השייק. סוגי השייקים השונים נחלקים לשני סוגים עיקריים, כשהסוג הראשון מבוסס על חלבוני חלב או גבינה והשני מבוסס על חלבון סויה – כך שגם אם אתם רגישים למוצרי חלב, עדיין תוכלו לצרוך חלבון הישר מן הטבע, בדרך שגופכם יוכל לעכל.

במה תורם החלבון לבניין הגוף?

לא רק שהחלבון תורם לבניית הגוף – הוא אבן הבניין העיקרית של רקמות רבות בגוף. התהליך הביולוגי בו נצבר חלבון בגוף הוא למעשה שרשרת סדורה של חומצות אמינו שהגוף מייצר בעצמו את חלקם, ואת חלקם הוא מקבל דרך תזונה חיצונית.

כדי להבין כיצד תורם החלבון לבניית השריר, חשוב להבין מהו התהליך שעובר על השריר לאחר אימון. אימון כושר הכרוך במאמץ לשרירים, הורס, בטווח המיידי את סיבי השריר. לאחר ביצוע פעילות הכושר, ינסה הגוף לבנות מחדש את מה שאיבד – וזה בדיוק הטיימינג המושלם להעניק לו חלבון כדי להצליח במשימה, ולבנות את השריר מחדש.

בסופו של דבר, מתעכל החלבון במערכת העיכול ומהמעי עובר חזרה אל זרם הדם. לאחר שהחלבון נספג, הגוף בונה חלבונים חדשים בכבד – ואת התוצאה, אתם כבר יודעים, תוכלו לחוות על בשרכם.

האם שייק חלבון נחשב לבריא?

קשה לומר שתוספי התזונה שאנו מכירים נחשבים למזיקים, לאחר שהבנו את תרומתו העצומה של החלבון לבניית הגוף. לא זו בלבד, אלא שאבקת החלבון המשמשת להכנת השייק היא ריכוז איכותי וגבוה במיוחד של חלבון ברמה הטובה ביותר שלו (על אף שהוא קיים גם בטבע, כמובן). בנוסף, שימוש בתוסף מאפשר לשלוט על כמויות החלבון שאנו מכניסים לגופנו.

יחד עם זאת, חשוב להדגיש שאסור לאבד פרופורציות. לא מעט מתאמנים "דוחפים" לגופם כמויות בלתי סבירות של חלבון במחשבה שכך תהליך בניית הגוף יקבל תאוצה – אך למעשה גורמים רק נזק. צריכה לא נכונה של חלבון בזמנים הלא נכונים (למשל, לא אחרי אימון) או בכמויות גדולות מדי לא גורמת לתוצאה המיוחלת, ולמעשה משבשת את תפקוד הגוף הנורמלי. בנוסף, מתאמני כושר רבים מתמקדים בצריכת החלבון לאחר האימון ושוכחים את אבות הבניין הנוספים של הגוף.

כדי ליהנות מהטוב שמציעים תוספי החלבון חשוב להיוועץ עם גורם מקצועי ולעשות זאת בשיקול דעת.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button