בריאות

תהליך תרומת מח עצם

תהליך התרומה של מח עצם אינו תהליך סטנדרטי, אך במקרים רבים הוא עשוי להציל חיים. בתרומת מח עצם נעזרים פעמים רבות בבני משפחה של המטופל, אך אם אין מוצאים התאמה בין בן משפחה לבין המטופל נדרשת תרומת מח עצם מתורם אחר. תהליך התרומה אינו תמיד פשוט, אך לעתים קרובות מדובר בתרומה מצילת חיים שבזכותה יוכל המטופל לחיות חיים בריאים ומלאים.  

מטרת תרומת מח עצם

מח עצם הוא אחד החומרים החשובים ביותר בגוף האדם משום שממנו מתפתחים תאי דם משלוש סוגים: טסיות דם הנחוצות לתהליך הקרישה, תאי דם אדומים שיש להם תפקיד מרכזי בהעברת חמצן בגוף האדם ותאי דם לבנים המאפשרים לגוף להילחם בזיהומים שונים. מח העצם מייצר תאי דם בהתאם לדרישת הגוף, אך במקרים של מחלות קשות, נפגעת רקמת מח העצם וכך נפגעים גם תפקודי הגוף כולו. על כן, המטרה המרכזית של השתלת מח עצם היא לאפשר לרקמת מח העצם לשקם את עצמה על מנת לחדש את תאי הדם בגוף.

בדיקת התאמה

ישנם מקרים שבהם תאי הנבט הנדרשים יכולות להיאסף מן המטופל עצמו, אך במקרים רבים נדרשת תרומה של מח עצם. תרומה זו מחייבת בדיקת התאמה הכוללת בדיקת דם רגילה, ולעתים גם ניתן להיעזר במאגר הארצי. לאחר בדיקת ההתאמה הראשונית חשוב כמובן לבצע בדיקות נוספות שמטרתן לוודא כי בריאותו של התורם לא תיפגע בשל התהליך. במסגרת בדיקות אלו מבוצעת ספירת דם, בדיקה של קרישיות הדם, בדיקת כימייה, בדיקת תפקודי כליות וכבד ובדיקות שתן. התורם יעבור גם בדיקות נוספות שנועדו לשלול נשאות של מחלות שונות כגון: צהבת, טוקסופלזמה ואיידס.

אישור התרומה ותהליך התרומה עצמו

לאחר שאושרה ההתאמה הראשונית, יקבל התורם הסבר מפורט באשר לתהליך התרומה ולכל הכרוך בה. אם התורם הביע הסכמה לתהליך, ייקבע תאריך לתרומה וארבע ימים לפני המועד יחל בטיפול מקדים שמטרתו עידוד יצירתם של תאי אב. בארבעה ימים אלו ינתנו זריקות בשם נויפוגן שעלולות לגרום לכאבים קלים בגוף. יחד עם זאת, ניתן בהחלט ליטול משככי כאבים שיסייעו להתמודדות של התורם. לאחר ארבעה ימים יושלם תהליך התרומה הדומה לכל תרומת דם סטנדרטית. לווריד הזרוע מוחדרת מחט שדרכה נשאב הדם מן התורם. הדם הנתרם עובר תהליך יחודי במכונה המאפשרת לאסוף את אותם תאים חדשים שנוצרו, שאר חלקי הדם חוזרים אל התורם לווריד שבזרוע השנייה. תהליך זה אינו מצריך הרדמה וניתן לבצע אותו ביום אחד במשך כשש שעות, או לחלק אותו ליומיים. התרומה תבצעת בישיבה או שכיבה ובמהלכה אין מניעה מאכילה ומשתייה.

האם אפשר להתחרט?

בדיקת ההתאמה לתרומת מח עצם נעשית כאמור ככל בדיקת דם רגילה ואינה כרוכה בכאבים. יחד עם זאת, התרומה עצמה היא תהליך מורכב יותר, ועל כן גם נערכות בדיקות מקיפות לתורם שמטרתן לוודא את מצב בריאותו. אם בכל זאת התורם מחליט שאינו מעוניין לתרום, עליו לשים לב לעניין מרכזי; על  מנת לקבל את התרומה החולה עצמו נדרש לעבור טיפולים המכינים אותו להשתלה, טיפולים המחלישים את הגוף, ושנועדו להרוג תאי מח עצם שאינם תקינים. החוק אומנם מתיר לתורם להתחרט בכל שלב, אך מכיוון שמדובר בהחלטה העלולה לגרום למותו של המטופל יש לקבל אותה בכובד ראש ולפתוח בתהליך התרומה רק במידה שהתורם מוכן להשלים אותו.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button