יד לקשיש

איך מזהים אלצהיימר?

ככל שאנו מתבגרים, מערכות הגוף השונות שלנו אינן מגיבות כבעבר. אנו חווים האטה בחשיבה, במהירות התגובה וגם בפן הפיזי. אך בעוד שיש לא מעט תסמיני זקנה נורמטיביים, במקרה של הליך הזדקנות קיצוני של המוח, הכרוך בבלבול, אובדן זיכרון משמעותי וכן איבוד יכולות קוגנטיביות – ייתכן ומדובר באלצהיימר, או בעברית: שיטיון. מהו אלצהיימר וכיצד נזהה אותו?

אלצהיימר על קצה המזלג

אצל אדם הלוקה באלצהיימר, נפגע התפקוד המוחי. דבר זה גורם לבעיות חשיבה, התנהגות וזיכרון, ולאורך הזמן ניתן לראות החמרה במצב. התסמינים הראשוניים של המחלה, אלו שמבחינים בהם מיד, בדרך כלל יקושרו לשכחה – בתחילה שכחה "זניחה" ולאחר מכן גם כזו הפוגעת בתפקוד היומיומי. לאחר מכן נוכל לצפות לאיבוד האוריינטציה במרחב ולעיתים אף לשכחה של השפה ויכולת לשלוף מילים.

על אף שאלו המאפיינים הבולטים של מחלת האלצהיימר, יש לא מעט מחלות נוספות בהם לוקים מבוגרים, שעשויים "להתנהג" בדיוק כמו אלצהיימר – על כן חשוב לאפיין את המחלה באופן מקצועי ולבצע אבחנה אצל מומחה.

כיצד נזהה אלצהיימר?

הנה כמה מאפיינים שיסייעו לכם לזהות אלצהיימר במקרה הצורך, וכאלו שאמורים לעורר אצלכם סימני אזהרה שמחייבים בדיקה מקצועית:

  • שכחת תהליכים מוכרים –

    שכחה של התהליכים המרכיבים מטלות שונות בבית או בעבודה. קושי בנהיגה, גם למקומות מוכרים.

  • ירידה משמעותית בזיכרון –

    החל ממידע חדש, שכחה של תאריכים מוכרים, היצמדות ליומן מתועד וחזרה על שאלות שנשאלו כמה פעמים בעבר.

  • איבוד הזמן והמקום –

    לא מעט חולי אלצהיימר מאבדים מעט את האחיזה במציאות. הדבר עשוי להתבטא בהליכה לאיבוד, הגעה למקומות מוכרים מבלי שהם יודעים איך הגיעו אליהם, חוסר הבנה בדבר העונה הנוכחית או היום בשבוע ועוד.

  • ירידה ביכולת התכנון ופתרון בעיות –

    פתרון בעיות מספריות, חישובים פשוטים או פתרון בעיות פשוטות מחיי היום יום הם מטלה שלחולי אלצהיימר רבים קשה לבצע – מתרגילי חשבון פשוטים ועד היכולת להחליט כיצד לנהוג במצב של קונפליקט פשוט.

  • בחירות נטולות היגיון –

    חולי אלצהיימר רבים מאבדים את היכולת לשפוט את סביבתם בכלים הגיוניים, וגם את עצמם, ולכן עשויים למצוא את עצמם נוהגים בפזרנות מוגזמת, מחליטים החלטות פזיזות או נטולות היגיון.

  • קשיים לשוניים –

    הקושי לשלוף מילים מסוימות ולסדר אותן במשפט סדור כדי לבטא רעיון הוא מאפיין נוסף של חולי אלצהיימר. במקרים רבים הקושי הזה גורם להם להסתגר ולא להתחיל בשיחות.

איך נאבחן אלצהיימר?

אם אתם חושדים כי יקיריכם לוקים במחלה, הצעד הראשון יהיה בדיקה מקיפה אצל רופא המשפחה. הרופא יעסוק בעיקר בשלילת אבחונים אחרים לתסמינים שזוהו, יערוך בדיקות דם כדי לבדוק האם האדם סובל ממחסור בברזל או בוויטמינים, ויבצע הערכה מקצועית בדבר התפקוד הקוגנטיבי הכללי.

על אף שאין עדיין טיפול לאלצהיימר, יש לא מעט דרכים בהן ניתן להקל על מצבו של החולה. אם זיהיתם אחד או יותר מהמאפיינים שהוזכרו – אל תהססו. פנו לעזרה מקצועית וסייעו ליקיריכם.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button