כללי

קנאביס רפואי, קרוהן, קוליטיס והקשר היהודי.

מחלות מעיים דלקתיות – IBD (Inflammatory Bowel Disease) זה הוא למעשה שם נרחב לתיאור קבוצה של תופעות הגורמות להתפתחותן של דלקות במערכת העיכול. כאשר מחלות המעיים השכיחות והנפוצות ביותר הן: קרוהן וקוליטיס. לקבוצת תופעות אלו יש קשר ישיר אלינו, היהודים, שכן הן רווחות בקרב יהודים, בעיקר בקרב יהודים ממוצא אשכנזי.  מחלות המעיים הדלקתיות שכיחות קצת יותר אצל גברים, והן יכולות להתפרץ בגיל צעיר (בין 15 ל-30) או בגילאים מבוגרים (בין 60 ל-80).

 

ואכן, בעוד ששיעור החולים במחלות מעיים דלקתיות יורד בשנים האחרונות בכל העולם המערבי, דווקא בישראל יש עליה בשיעור החולים. הסיבה העיקרית לכך היא שככל הנראה נראה מדובר בנטייה גנטית, אך חוקרים לא פוסלים שגם גורמים סביבתיים יכולים לחולל מחלות מעיים דלקתיות. כדי לסבר את האוזן הנה קצת נתונים: בשנת 2005 אובחנו בישראל כ-18,500 חולים ובתום שנת 2015 המספר כבר הגיע לכ-39,000 חולים. קבוצת המחלות הזו משבשת את החיים של ישראלים ויהודים רבים והיא נוגעת לרבים מאתנו.

 

קצת על מחלות מעיים דלקתיות – IBD:

  • מחלת קרוהן היא תופעה חדשה יחסית, שזוהתה לראשונה על ידי הגסטרואנטרולוג היהודי אמריקאי בריל ברנרד קרוהן (שוב יהודי!), ועל שמו גם נקראת המחלה. המחלה פוגעת באזורים שונים במערכת העיכול ומשפיעה על המעי הדק, לעיתים גם על המעי הגס. הסימפטומים תלויים באזור שבו התפתחה המחלה, בין היתר ניתן לציין את הסימפטומים הבאים: עייפות, עיוותים בבטן, כאבי בטן, ירידה במשקל, שלשולים, חום נמוך ודימום ביציאות.

 

  • קוליטיס כיבית מוגדרת כהפרעה גסטרואינטסטינאלית כרונית המתרחשת במעי הגס ויכולה להשפיע גם על פי הטבעת. הסימפטומים הם: ריבוי יציאות, שלשולים, כאבי בטן, עיוותים בבטן, דימום רקטלי, בחילות, הקאות, הפרשות ריריות מפי הטבעת, חום ואיבוד משקל.

האם קנאביס רפואי יכול לעזור לחולי קרוהן וקוליטיס?

זה קרה ב-4 במרץ 2012 שהאיגוד האמריקאי למחלות הקרוהן והקוליטיס (CCFA) יצא בהצהרה הבאה:

"ממצאי מחקרים מצביעים על כך שאנדוקנבינואידים, קרי: מולקולות שקיימות בגוף האדם, דומים מאוד בהרכבם לקנאביס שנמצא בצמח המריחואנה ועשויים לשחק תפקיד חשוב בהפחתת הכאבים בדלקות במעיים והקלה על הסימפטומים. חולים בקרוהן וקוליטיס שנבדקו אובחנו כבעלי רמות גבוהות יותר של רצפטורים קנבינואידים ברקמות המעיים שלהם.

מספר מחקרים קטנים שנערכו הראו שחולים רבים במחלות מעיים (IBD) מדווחים שעישון קנאביס רפואי מקל על הסימפטומים, ובמיוחד חולים עם היסטוריית ניתוחים במעיים וכאלו הסובלים מכאבים כרוניים. עם זאת, השימוש בקנאביס בענף הרפואה עדיין הינו מוגבל בשל חשש לתופעות לוואי, בגלל הסיכון שטמון בפעולת העישון וכן עקב העדר גוף הוכחות מדעי נרחב יותר".

יתרה מכך, ה-CCFA גם הצהיר שהוא תומך בהרחבת המחקר הקליני של קנאביס רפואי במטרה להקל על סבלם של החולים במחלות המעיים.

אבל למה ללכת רחוק? ישראל מובילה במחקר הקנאביס הרפואי הבינלאומי וכבר נערכו  מחקרים שבדקו את הקשר שבין מחלות מעיים דלקתיות לבין קנאביס רפואי.

כך למשל, באוגוסט 2011 פרסמה ההסתדרות הרפואית בישראל מחקר שהראה ששימוש בקנאביס רפואי מקל באופן משמעותי על חולי קרוהן וקוליטיס כיבית. כל 30 הנבדקים דיווחו שההקלה היא גדולה מזו שחשו כאשר קיבלו תרופות מרשם.

שנתיים לאחר מכן, ב-2013 פורסם מחקר נוסף בז'ורנל Clinical Gastroenterology and Hepatology שהשווה בין 21 חולי מחלות מעיים דלקתיות. חלק מהמשתתפים קיבלו סיגריות מריחואנה עם המרכיב הפעיל של הצמח – THC,  וחלק קיבלו סיגריות פלסיבו, שאינן כוללות THC. התוצאות היו חד משמעיות, הקבוצה שעישנה סיגריות מריחואנה עם חומר פעיל דיווחו על הקלה משמעותית יותר על הסימפטומים ממשתתפים שעישנו סיגריות מריחואנה ללא החומר הפעיל.

החיים עם מחלות קרוהן וקוליטיס אינם פשוטים. הבחילות, הדימומים, הריצות התכופות לשירותים, העצירויות והכאבים מגבילים את החולים והעדר תרופות מרשם יעילות, מאלץ אותם לסמוך רק על עצמם.

למרבה המזל בשנים האחרונות נערכים יותר ויותר מחקרים בכל רחבי העולם שמראים שניתן להקל על הסימפטומים של קבוצת מחלות זו ולשפר את בריאותם ורווחתם של ישראלים ויהודים רבים.

 

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Check Also
Close
  • EGCG

Back to top button