בריאות

חומרי ניקוי – ממה להיזהר מבחינה בריאותית?

חומרי הניקיון הם חבריו הטובים של האדם. הם ניבטים אלינו ממדפי הסופר, נוצצים, צבעוניים ומלאי הבטחה אחת ויחידה: לנקות! אנחנו משקיעים לא מעט משאבים בבחירת חומר הניקוי המתאים ביותר לצרכים שלנו ולפינות הבית השונות, ומקפידים שהוא יותאם למשטחים השונים במטבח, בשירותים או בחדרי הבית. לצד נקיון מתקדם ותחושה נעימה שחומרי הנקיון משרים בבית, הם גם תורמים לא מעט לרמת זיהום האוויר הביתית, וחלקם עשויים להיות רעילים ומסוכנים בבליעה או במגע. מהם הנזקים מהם צריך להישמר וכיצד ננהל אורח חיים בריא יותר, לצד נקיון בלתי מתפשר?

לאילו נזקים עשויים לגרום חומרי הניקוי?

לצד איכות החיים הנקיה שחומרי הניקוי מאפשרים לנו, הם עשויים לגרום ללא מעט נזקים. הנה כמה מהם:

נזקים לילדים – בארצות הברית לבדה, אחוז המקרים של חשיפה לרעלים כתוצאה מחומרי ניקוי עומד על 10%. הרוב המוחלט של המקרים מתייחס לילדים עד גיל 6 שבלעו בטעות חומר ניקוי מסוכן, שפכו אותו ברחבי הבית או באו איתו במגע.

נזק מיידי – בטווח המיידי, הנזק שעשוי להיגרם מחומרי הניקוי השונים נע בין רגישות לעור, עיניים מגורות ודומעות או כוויות שטחיות.

נזק ארוך טווח – מוצרי ניקוי אחרים עשויים לגרום לנזקים חמורים אף יותר הבאים לידי ביטוי בטווח הארוך, כגון מחלות כרוניות או סוגים שונים של סרטן.

נזק סביבתי – מעבר לנזק הבריאותי שחומרי הניקוי עשויים לגרום לבני האדם, חלקם גורמים גם לנזק סביבתי מצטבר. הכימיקלים השונים שמפרישים חומרי הניקוי מגיעים לתהומות ולאדמה ומזהמים אותם.

כיצד נשמור על עצמנו?

ישנם חומרי ניקוי הנחשבים למסוכנים יותר מאחרים. חומרי ניקוי המיועדים לניקוי אסלות או תנורים, עשויים לגרום לכוויות חמורות בעור ולתחושת שריפה בעיניים ובאף. הרכיבים כלור ואמוניה, המצוינים לניקוי אך לא בריאים לאדם, יוצרים גירוי דומה. לכן, אם אתם חולי אסטמה – העדיפו להימנע משימוש בחומרים אלו.

בנוסף, חומרי ניקוי המועשרים בניחוחות נעימים נחשבים למסוכנים. הם עשויים לגרום לגירויים שונים בעור, עיניים דומעות וכאבי ראש.

כדי להישמר מהנזקים השונים שחומרי הניקוי עשויים לגרום, ישנם כמה דרכים בהם נוכל לפעול:

  • העדיפו חומרי ניקוי שאינם ריחניים.
  • קראו היטב את הרכיבים על כל חומר ניקוי חדש שאתם רוכשים, וגם את הרכיבים על גבי המוצרים הקיימים בביתכם, והימנעו מרכישת מוצרי ניקוי המבוססים על כלור או אמוניה.
  • בכל שימוש בחומר ניקוי, הימנעו ממגע ישיר עם החומר והקפידו להשתמש בכפפות חד פעמיות, שיסייעו לחציצה ביניכם לבין חומר הניקוי.
  • למרות הפיתוי למקם את חומרי הניקוי מתחת לכיור במטבח – אל תעשו זאת. זהו מקום מועד לפורענות לילדים. אחסנו את חומרי הניקיון במרחק בטוח מהישג ידם של ילדים.
  • תוך כדי הניקיון וגם אחריו, אל תוותרו על אוורור הבית. פתחו חלונות, הכניסו אוויר צח פנימה וסייעו לכימיקלים המצויים בחומרי הניקוי להתנדף.

חומרי הניקוי כאן בשבילנו. בשימוש נכון נוכל למנוע לא מעט נזקים ולשמור על בריאותנו, ועל בריאות הסביבה.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button