בריאותתזונה נכונה

טיפול באפטות בפה

אפטה בפה היא מכה שאינה פוסחת כמעט על אף אחד. כל אחד בשלב זה או אחר סבל ממנה, ולרוב היא נעלמת כלעומת שבאה, ללא צורך בטיפול נוסף. אלא שלעתים קרובות מדובר בתופעה החוזרת על עצמה, תופעה הגורמת לסבל רב. על אפשרויות הטיפול באפטה – במאמר הבא.

מהי אפטה      

לפני שמתחילים לטפל באפטה חשוב כמובן להבין במה מדובר, וכמובן האם קיימות אפשרויות למנוע מראש את התחלואה. כל מי שסבל אי פעם מפצע זה, יידע לזהות אותו; מדובר בפצע לבן שקוטרו נע לרוב בין שלושה עד עשרה מילימטרים, אך במקרים חמורים פצעים אלו עלולים להיות גדולים יותר וההחלמה מהם עלולה להיות קשה יותר. האפטות מופיעות בדרך כלל בין גיל 10 לגיל 40, ולפחות 20% מהאנשים יאלצו להתמודד עם פצעים מסוג זה. עיקר הנזק הוא הכאב שהפצעים גורמים, כאשר אם מדובר בתופעה חזורת ונשנית היא עלולה לפגוע באופן משמעותי באיכות החיים של האדם.

גורמי סיכון

גם היום, לא ברור לגמרי מהו המקור לאפטות, אך קיימים מספר גורמי סיכון שכדאי לשים לב אליהם. ייתכן כי הנטייה לפתח את האפטות היא תורשתית, אך ישנם מקרים העלולים לעודד את הופעתן. כך למשל חוסר איזון הורמונלי ולחץ נפשי מובילים לעתים להיווצרותן של אפטות. גם עייפות ומצבים בריאותיים קיצוניים הם חלק מגורמי הסיכון להתפתחותם של פצעים אלו. מי שסובל מפצעים כרוניים, כדאי למשל שיבחן האם קיימות מחלות רקע כגון מחלות מעיים או צליאק, העלולות להוביל להתפרצויות של פצעים אלו. במקרים אחרים, תזונה לקויה וחוסר בוויטמינים ובברזל עלולים אף הם לגרום להופעת הפצעים, ויש חוקרים הטוענים כי קיימים אף מזונות מסויימים כגון פירות הדר ומוצרי חלב העלולים לעודד את היווצרות פצעים אלו. סיבה אפשרית נוספת להיווצרותן של אפטות היא אלרגיה לגורם מסוים, ובמקרים אלו יש לנסות לבודד את האלרגן. כשמדובר בתופעה החוזרת על עצמה, והפוגעת באיכות חייו של האדם, מומלץ לפנות לייעוץ רפואי.

הטיפול באפטות

אפטות כאמור חולפות בדרך כל מעצמן, כשתוך שבועיים צפוי הפצע להירפא. כיום טרם נמצאה תרופה שמטרתה לרפא את הפצע ועיקר הטיפול מתמקד בסימפטומים שלה. אם המטופל סובל למשל מכאבים עזים באזור המפריעים לו גם בזמן האכילה, ניתן להשתמש בחומרי אלחוש שיסייעו להתמודד עם המצב. לעתים שטיפת האזור במי פה ללא אלכוהול יצליחו לצמצם את משך ההחלמה, וגם גרגור במי מלח יכולים לעזור בכך. בתקופה זו יש להקפיד ביתר שאת על היגיינת הפה, ולהשתדל לצחצח את השיניים בסיומה של כל ארוחה. אם ישנם מזונות מסוימים הגורמים לגירוי של האזור (כגון מזון חמוץ או מזון מטוגן), מומלץ להימנע מהם עד לריפוי המלא של האפטה.
הטיפול המומלץ לילדים

היווצרות של אפטות עלולה כאמור להתרחש בקרב מבוגרים וילדים גם יחד. עם זאת, כשמדובר בילדים המצב הופך להיות מורכב עוד יותר. מעבר לכאב הכרוך בפצע עצמו, האפטות גורמות לעתים לחולשה ואף לחום, במיוחד בקרב ילדים קטנים. ישנם מקרים שבהם הכאב העז מקשה על הילד לאכול, וכך נפגעת גם התזונה שלו. במקרים שבהם ההורה שם לב שהילד מושפע מאוד מהאפטה, יש לפנות לקבלת טיפול רפואי שיסייע בהקלת הכאבים. בדרך כלל ילדים ינתן טיפול מאלחש ומי שטיפה, ובמקרים מסוימים ייתכן כי הרופא יבחר לתת לילד סטרואידים מקומיים שיסייעו להחלמה מהירה יותר. בכל מקרה, גם אם מדובר במבוגר וגם אם מדובר בילד – כשהבעיה חוזרת ומשבשבת את מהלך חייו של האדם, כדאי להתייעץ עם רופא המשפחה.

 

 

 

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button