כללי

כרטיס אדי – מדוע חשוב כל כך לחתום?

כרטיס אדי נקרא כך על שמו של אהוד בן דרור, שנפטר בזמן שחיכה לתרומת כליה. מדוע חשוב לחתום על הכרטיס? במה זה מועיל ולמי?

כרטיס אדי – במה מדובר?

בטרם נעמוד על חשיבותו של החזקת הכרטיס, נבין במה מדובר. כרטיס אדי הוא כרטיס תורם. בעליו של הכרטיס מעיד על עצמו, בעת הרשמתו במאגר והחזקת הכרטיס ברשותו ועל שמו, שאם חלילה ימות – ישמשו איבריו להצלת חייהם של חולים הממתינים להשתלת איברים. מאגר החותמים על הכרטיס והמחזיקים בו הוא מאגר ממוחשב המנוהל על ידי משרד הבריאות והמרכז הלאומי להשתלות, והוא חסוי לחלוטין.

מדוע חשוב לחתום על הכרטיס?

יש לא מעט סיבות בשלן אנשים בוחרים שלא לחתום על כרטיס אדי. חלקם חוששים שיש בזה משום עין הרע, אחרים מניחים שהדבר אסור על פי ההלכה ויש גם כאלו שפשוט מפחדים שאם יקרה המקרה והם יעמדו מול שולחן הניתוחים – הרופא לא ימהר להציל את חייהם. לא משנה באילו אמונות אתם מחזיקים – דעו שלפחות אלו שהזכרנו כאן (לצד רבים אחרים) – פשוט לא נכונים. הנה כמה סיבות חשובות לחתום על כרטיס התורם:

  1. כרטיס אדי מציל חיים

וזהו הדבר החשוב מכל. לגוף שלנו יש כוח להציל אחרים – גם במותנו. גם כשהנשמה עוזבת את הגוף והוא נשאר מיותם – יש בכוחם של האיברים השונים בגוף שלנו לתרום לאחר ולהציל את חייו. חשבו על אדם הממתין לתרומת לב, אך זה מבושש מלהגיע. חשבו על האושר שאותו האדם מרגיש כשמבשרים לו שרגע לפני שהוא אמור להתייאש ולהרים ידיים – הגיעה תרומה מתאימה עבורו. אין אושר גדול מזה, אין סיפוק גדול מזה ואין מצווה גדולה יותר.

  1. הבנה שמדובר בתרומה חשובה

מלבד התרומה המעשית שעשויה להיות להחזקת הכרטיס, בואו נקווה שכולנו נחיה לאורך ימים ושנים ארוכים ולא נאלץ להשתמש בכרטיס לעולם. עצם העובדה שאנו מחזיקים בכרטיס שכל מטרתו היא להעניק חיים לאדם אחר או לשפר את איכות חייו מהקצה אל הקצה – יש בכך הצהרה הומנית ראשונה במעלה, וערבות הדדית מרגשת שקושרת את כולנו יחד.

  1. כי לעיתים זוהי הדרך היחידה

עם כל התקדמותו מרחיקת הלכת של המדע – יש דברים שגם הוא לא מצליח לפתור. הרפואה המודרנית הצליחה לפתור אתגרים רפואיים רבים, אך עדיין כשקיימות בגוף מערכות הנפגעות ממחלות שונות שפוגעות בתפקודו של איבר מסוים – הדרך היחידה לסייע לתפקוד תקין היא בהשתלה של איבר חדש ומתפקד.

 

  1. כי זה יסייע גם לחותם הכרטיס בעת הצורך

בשנת 2008, נקבע בחוק סעיף ייחודי וראשון מסוגו בעולם, המעניק לחותמים על כרטיס אדי ולבני משפחתם קדימות אם יזקקו להשתלה, חלילה. כמובן שזוהי לא הסיבה בגללה אנשים חותמים על הכרטיס – אך אין ספק שמדובר בגורם מדרבן.

יש לנו את הכוח להציל חיים. בואו וניקח אותו בשתי ידיים ונצטייד בכרטיס קטן – אך משמעותי.

 

 

 

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Check Also
Close
Back to top button