בריאות

דלקות עיניים – איך מטפלים?

אתם קמים בבוקר, מסתכלים במראה ומבינים שהעיניים נפוחות ומציקות. כן, זאת דלקת עיניים. רק שדלקת עיניים הוא שם כללי להרבה מצבים שונים, שחלקם נגרמים בגלל זיהום של חיידקים או וירוסים, חלקם בגלל תגובה אלרגית ועוד סיבות שונות. בחלק מהמקרים הדלקת תחלוף מעצמה, ואילו במקרים אחרים חשוב לקבל טיפול בהקדם כדי שהראייה לא תיפגע. אז איך יודעים מה לעשות? אספנו עבורכם רשימה של הגורמים הנפוצים לדלקות עיניים, והסברים איך לטפל.

שעורה בעין

זוהי כנראה הדלקת הכי מוכרת, והיא נגרמת בגלל שבלוטת שומן באזור העפעפיים נסתמת. כל הזמן יש חיידקים שנמצאים סביב העיניים שלנו, והם לא מפריעים או פוגעים בנו. אבל כאשר יש סתימה של הבלוטה, החיידקים יכולים להתרבות בפנים ולגרום לנפיחות, אודם, כאב וכדומה. השעורה אינה מדבקת (למרות כל השמועות), ובדרך כלל היא גם לא מסוכנת וחולפת מעצמה. אפשר להקל על ההחלמה באמצעות קומפרסים חמימים. אבל בכל מקרה כדאי להגיע לרופא לבדיקה, כדי לוודא שאכן מדובר בשעורה, ולבדוק האם יש צורך לקבל גם טיפול אנטיביוטי. אם המצב מחמיר- גשו לרופא בדחיפות.

דלקת ויראלית

יש כמה וירוסים שונים שיכולים לפגוע בעיניים ולגרום לדלקת בחלקים השונים שלה. כאשר הדלקת מתרחשת בלחמית העין, הסימנים העיקריים הם אודם והפרשות מרובות, ואילו דלקת שפוגעת בקרנית כוללת בעיקר כאב שמוחמר בחשיפה לאור. לרוב דלקת ויראלית שפוגעת בלחמית תחלוף מעצמה לאחר שבוע או שבועיים, ואילו דלקת לא מטופלת בקרנית מסוכנת הרבה יותר כי היא עלולה לפגוע בראייה. בשני המקרים לא כדאי לאבחן את עצמכם לבד, אלא לגשת לרופא כמה שיותר מהר כדי להיבדק, וכדי לקבל את הטיפול המתאים. הטיפול יכול להיות טיפות עיניים עם או במקום משחה סטרואידית. וירוס ההרפס יכול לפגוע בקרנית, ובמצב כזה צריך לקבל במהירות טיפול בתרופה נגד הרפס, כדי לעצור את התפשטות הנגע.

דלקת חיידקית

בדומה לדלקת ויראלית, חיידקים פוגעים בעין וגורמים לדלקת. יש כמה חיידקים נפוצים, ובמקרים כאלו חשוב גם כן להגיע לרופא להיבדק, ולקבל טיפול אנטיביוטי לפני החמרת הדלקת.

תגובה אלרגית

כן כן, אלרגיה יכולה לבוא לידי ביטוי גם בצורה של דלקות עיניים. לרוב זה קורה בעונות המעבר, כאשר יש באוויר גורמים אלרגניים. גם עדשות מגע או שימוש באיפור יכולים להוביל לאלרגיה. במקרה כזה כדאי להפסיק את השימוש במה שעורר את האלרגיה, ואם אי אפשר לעשות את זה, אז אפשר לקבל טיפול של אנטי-היסטמינים (רק במרשם של רופא, כמובן).

ועוד כמה דברים קטנים שכדאי לדעת

לכלוך הוא דבר שמעלה את הסיכון שלנו לפתח דלקות עיניים, ולכן מומלץ שלא לשפשף את העיניים באופן תכוף, בעיקר לא כשנמצאים בחוץ והידיים מלוכלכות. בסוף כל יום כדאי לרחוץ את הפנים ואת העיניים, ואפשר גם להשתמש במגבונים מיוחדים לניקוי העיניים, בשביל מי שיש לו עיניים רגישות וסובל הרבה מדלקות. כאשר הגורם לדלקת הוא ויראלי או חיידקי, חשוב אפילו יותר לשמור על היגיינה כדי לא להדביק את העין השנייה, ולא להדביק אנשים אחרים.

 

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button