בריאות

איך תדעו שנדבקתם בשפעת?

חום, שיעול והרגשה רעה הם משהו שכל אחד מאיתנו חווה לפחות פעם אחת בכל חורף. אנחנו רגילים לקרוא לכל מחלות החורף "שפעת", אבל בעצם יש בחורף כמה סוגים שונים של מחלות. אז איך תוכלו לדעת אם חליתם בשפעת או במחלה אחרת?

שפעת, הצטננות או דלקת גרון?

כנראה שההבדל בין שפעת לדלקת גרון הוא דיי ברור לנו באופן אינטואיטיבי, כי הסימפטום הכי בולט של דלקת גרון הוא הגרון הכואב. דלקת גרון יכולה להיגרם בגלל הדבקה בווירוס, ואז הוא יחלוף מעצמו, או בגלל הדבקה בחיידק ואז יש צורך לקבל אנטיביוטיקה. כדי לדעת מי מהם הוא הגורם לדלקת, צריך לעשות משטח גרון.

ועכשיו לחלק המבלבל יותר- שפעת והצטננות. הצטננות, או צננת כמו שקוראים לה לפעמים, היא מחלה קלה מאוד שנגרמת גם בגלל חיידקים וגם בגלל וירוסים, והיא באה לידי ביטוי בעיקר בנזלת, התעטשויות, לפעמים גם שיעול קל, חום או הרגשה כללית רעה. כאמור זוהי מחלה קלה, והיא תחלוף מעצמה תוך כמה ימים.

שפעת לעומת זאת היא מחלה שנגרמת בעקבות הדבקה בסוג אחד של וירוס- וירוס האינפלואנזה. מחלת השפעת חמורה יותר מהצטננות ולפעמים גם מדלקות גרון. היא נמשכת לפחות שבוע, ולפעמים גם יותר מזה. הסימפטומים העיקריים הם חום גבוה, כאב ראש, כאב שרירים, נזלת, שיעול, חולשה, ולפעמים גם חוסר תיאבון.

נדבקתי בשפעת, מה אפשר לעשות?

קודם כל מומלץ להגיע לרופא ולהיבדק, כדי לוודא שאכן מדובר בשפעת ולא במחלת חורף אחרת. בדרך כלל הרופא יאבחן רק לפי הסימפטומים, אבל בחלק מהמרפאות גם יבצעו בדיקות מקיפות יותר (תלוי בצורך, וגם כדי לעקוב אחרי התפשטות המחלה). בגלל שהגורם למחלה הוא וירוס, אנטיביוטיקה לא תשפיע עליו, וההנחיה העיקרית היא לנוח ולתת לגוף להילחם במחלה בעצמו. הבעיה העיקרית עם מחלת השפעת, שהיא יכולה להחמיר מאוד ולגרום לסיבוכים, בעיקר לאנשים שנמצאים בקבוצות סיכון- תינוקות וילדים, נשים בהיריון, מבוגרים מעל גיל 65 ואנשים עם מחלות כרוניות שונות. לכן כדאי להיות עם האצבע על הדופק, ואם המחלה לא משתפרת לאחר כמה ימים ואפילו מחמירה- חשוב לחזור לרופא ולהיבדק פעם נוספת. אך חשוב לזכור שמחלת השפעת מסוכנת גם עבור אנשים צעירים ובריאים, אומנם הסיכון נמוך יותר, אך עדיין יכולים להתפתח סיבוכים.

מניעה זה כל הסיפור

בחורף אנחנו נמצאים רוב הזמן במקומות סגורים ולא מאווררים מספיק, וזוהי הסביבה האידיאלית בשביל מחלת השפעת להתפשט ולהדביק אחרים. גם כך מחלת השפעת מדבקת מאוד, וכשאנחנו הולכים חולים לביה"ס או לעבודה, אנחנו בעצם מסכנים אנשים נוספים. אם בכל זאת אתם חייבים לצאת מהבית, שימרו על היגיינה- שטפו ידיים, השתעלו לכיוון המרפק וזרקו את הטישו המשומש לפח.

ובתחילת החורף הבא- אל תשכחו להתחסן נגד מחלת השפעת, בגלל שזוהי הדרך היעילה ביותר לצמצם את התפשטות המחלה, וכך לשמור גם על עצמכם וגם על האנשים היקרים לכם שנמצאים בקבוצת הסיכון.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button