בריאותכללי

טיפולים למיגרנות

מיגרנה, השם המאיים הזה שמתאר כאב ראש בלתי נסבל, שהוא סיוט של ממש בעבור הרבה אנשים. אומנם מיגרנה היא כאב ראש, אבל היא לא בדיוק כאב ראש רגיל. היא נפוצה מאוד, ובערך 20% מהנשים ו-10% מהגברים סובלים ממנה. היא יכולה להופיע בגיל צעיר ולהיעלם בשלבים מאוחרים יותר של החיים, והיא יכולה לצוץ סתם כך פתאום וללוות את החולה כל חייו. אבל מה היא בעצם מיגרנה? איך אפשר לטפל בה?

 

מה קורה לגוף בזמן מיגרנה?

מחלקים את ההתקף לארבעה שלבים שונים, למרות שהם לא בהכרח מופיעים אצל כל החולים, או שהם יכולים להשתנות ולפעמים להופיע ולפעמים לא אצל אותו חולה.

השלב המקדים- מתרחש רק אצל מחצית מהחולים, והוא יכול לקרות כמה שעות ואפילו כמה ימים לפני ההתקף. בשלב הזה החולה מרגיש כל מיני שינויים, למשל שינויים במצב הרוח, שינויים בתיאבון ועייפות. יש חולים שכבר מכירים את הסימנים הללו ויודעים לחזות כי הם יחוו התקף מיגרנה בקרוב.

שלב האאורה- זהו השלב שמתרחש ממש לפני ההתקף. השלב הזה משפיע על החושים של החולה, והוא יכול לגרום לראייה מעורפלת או הבזקים של אור, ולעיתים גם לתחושות של נימול באזורים שונים בגוף.

השלב של כאב הראש- זהו השלב הכי דרמטי במהלך ההתקף. שינויים בזרימת הדם במוח משפיעים על אספקת החמצן ומעוררים תהליכים דלקתיים, שגורמים ביחד לכאב חזק שהולך ומתגבר, עד שהוא מגיע לשיא ואז הוא נחלש. פעמים רבות הכאב מלווה בבחילות והקאות, רגישות לאור, ריחות וצלילים. הכאב גורם לעייפות ומקשה מאוד לתפקד בצורה תקינה, ולרוב החולה יעדיף לשכב בחדר חשוך ושקט. הכאב יכול להימשך מספר שעות ואף שלושה וארבעה ימים רצופים.

השלב שלאחר ההתקף- ההתמודדות עם המיגרנה סוחטת מהגוף אנרגיות, והרבה פעמים אחרי ההתקף החולה יהיה מותש ועצבני, וייקח לו זמן לחזור להרגשה ותפקוד רגילים.

 

איך אפשר לטפל במיגרנה?

לצערנו אין היום דרך לרפא את המחלה, אבל יש כמה דברים שאפשר לעשות כדי להפחית את ההתקפים ולהקל על הכאב. לכן בראש ובראשונה מומלץ לפנות לרופא המשפחה כדי להיבדק ולהחליט ביחד על הטיפול.

היום יודעים כי שילוב בין גורמים גנטיים וסביבתיים הם שמובילים למיגרנה. אין לנו אפשרות לשלוט על הגנטיקה שלנו, אבל יש גורמים סביבתיים שבהחלט אפשר לשנות. לכן בעזרת הרופא מומלץ לנסות ולהבין מהם הטריגרים להתקף. הוא יכול להיות תזונתי, כתוצאה ממחסור בשינה, סטרס ועוד. הימנעות מהגורמים האלו יכולה להפחית את ההתקפים.

בזמן ההתקף עצמו אפשר לקחת משככי כאבים כדי להקל על הכאב. לרוב מומלץ להתחיל עם משככי כאבים קלים שאפשר לקנות בלי מרשם, ואם אין ברירה אז לקבל מהרופא מרשם למשככי כאבים חזקים יותר. יש היום גם מספר תרופות שאפשר לקחת על בסיס יום יומי, כדי למנוע את התקפי המיגרנה או לפחות להוריד את התדירות שלהם. ההחלטה האם ואילו תרופות לקחת חייבת להיות בשיתוף עם הרופא המטפל, כדי לעשות את זה בצורה יעילה ומבוקרת.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Check Also
Close
Back to top button