כללי

עקמת – אבחון וטיפול

עקמת היא תופעה מאוד נפוצה, ולמרות שעדיין לא יודעים לגמרי מה גורם לה- היא יכולה לגרום לחוסר נוחות ואף לכאבים, ולפגוע באיכות החיים. לכן כדאי להבין קודם כל מהי עקמת, למי פונים כדי לאבחן ומה אפשר לעשות כדי להקל על הכאב.

מהי עקמת?

לפני שנדבר על העקמת, נדבר קודם כל על עמוד השדרה שלנו. עמוד השדרה מורכב מחוליות אשר יושבות אחת על גבי השנייה. התפקיד של החוליות הוא להגן על חוט השדרה שעובר בתוכן, והוא זה שמקשר בין המוח לבין העצבים שפרושים בכל הגוף. כדי להגן על החוליות עצמן כדי שהן יוכלו לנוע בצורה טובה, עמוד השדרה כולל גם סחוס ונוזל. בגלל המבנה המורכב של עמוד השדרה, כל חריגה מהמבנה התקין יכולה לגרום לבעיות וכאבים.

לכל חוליה יש את המיקום שלה, ובגלל סיבות שעדיין לא יודעים מהן, אצל חלק מהאנשים, חלק מהחוליות משנות מעט את המיקום שלהן ויוצרות צורה עקומה- זוהי העקמת.

לרוב העקמת מתפתחת בגיל הנעורים, אך היא יכולה להתחיל בגיל צעיר או מבוגר יותר. אצל חלק מהאנשים תתפתח עקמת קלה בלבד, ואילו אצל אחרים תתפתח עקמת חמורה יותר. לרוב כאשר העקמת מתחילה בגיל צעיר מאוד, יש יותר סיכוי שהיא תחמיר עם הזמן. בנוסף, נשים נוטות לסבול מעקמת חמורה יותר בהשוואה לגברים.

ישנה אמונה נפוצה כי עקמת נגרמת בגלל שלא עושים פעילות גופנית או שישנים על מזרון לא נוח. אבל למעשה אין לכך קשר, ולמרות שמומלץ לעשות פעילות גופנית ולישון על מזרון שמתאים לכם- אלו לא הגורמים המרכזיים לעקמת.

איך מאבחנים?

פעמים רבות אפשר לראות את העקמת בבדיקה גופנית פשוטה אצל רופא. בגלל התזוזה בחוליות, נוצר גם חוסר איזון בגובה של הכתפיים, ולעיתים גם ביכולת למתוח את הרגליים כאשר נמצאים בשכיבה על הגב. ישנם מקרים שבהם אפשר ממש לראות את העיוות בעמוד השדרה רק מתוך הסתכלות על הגב. כמובן שאפשר לזהות את העקמת גם בבדיקת רנטגן, שבה אפשר לראות במדויק את המיקום של החוליות.

לפעמים האבחון קורה בעקבות תלונות על כאבי גב, ולעיתים כלל אין כאב ובבדיקה שגרתית מתגלה העקמת. אם אתם חשים כאב או חוששים שמשהו לא תקין, מומלץ לפנות תחילה לרופא המשפחה לבדיקה. רופא המשפחה יחליט האם יש צורך לבצע בדיקות נוספות, או האם כדאי לפנות להתייעצות עם אורתופד מומחה.

מהו הטיפול?

לצערנו אין היום תרופה שיכולה למנוע או לרפא עקמת. אבל כן יש טיפולים ועזרים שונים כדי לשפר מאוד את המצב, למנוע החמרה ולהקל על כאבים.

הטיפול הנפוץ והמומלץ ביותר הוא פיזיותרפיה. הפיזיותרפיסט יודע להתאים את התרגילים הרלוונטיים לפי המצב והחומרה. מומלץ מאוד להמשיך ולתרגל על בסיס קבוע כדי לשמור על השיפור.

במקרים קיצוניים יותר בהם העקמת גורמת לכאבים משמעותיים או שיש חשש שהמצב יחמיר- ניתן להשתמש במחוך אורתופדי מיוחד. במידה והעקמת חמורה ביותר, יכול להיות שהרופא ימליץ על ניתוח אורתופדי.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button