כללי

היפותרמיה – איך להימנע?

הטמפטורות צונחות, הקור מקפיא והחורף בעיצומו. אחת מתופעות הלוואי הנוראיות של הקור המקפיא הוא היפתורמיה – במה מדובר, במי היא פוגעת בעיקר ואיך אפשר להימנע מלהגיע למצב כזה?

מה זה היפותרמיה?

כשטמפרטורת הגוף צונחת למתחת מ- 35 מעלות (הרחק מהממוצע העומד על 37 מעלות) – הגוף סובל מהיפותרמיה. במצב שכזה, גם מעלה אחת נוספת מתחת ל- 35 מעלות עשויה להיות הרת אסון ולהוביל למוות ללא טיפול.

כשהגוף לוקה בהיפותרמיה, תפוקת הלב וכן לחץ הדם יורדים. במצב זה, הדם לא רווי בחמצן והוא לא מסוגל להעניק לגוף את צרכיו הבסיסיים. בתחילה הדבר יתבטא בבלבול, דיבור מקוטע, רעידות, חולשה וחיוורון בפנים וכשהמצב יחמיר – אז גם ההכרה תתערפל, הלב יאט את קצב פעימותיו ויופיע קשיון שרירים. בסופו של דבר, המצב הזה עלול להוביל לאיבוד נשימה, איבוד הכרה ואפילו להגיע לכדי מוות.

מי האוכלוסיה הסובלת ביותר מהיפותרמיה?

אנשים חסרי בית או אנשים שלא מסוגלים לחמם כראוי את ביתם נמצאים בקבוצת סיכון זו וכן קשישים שעורם דק ואינו מוגן מפני הקור, ותינוקות ופעוטות החשופים לפגיעות קור בשל שטח הגוף הגדול שנפגע ביחס למשקל. גם קשישים וגם תינוקות סובלים ממנגוני הגנה לא יציבים המונעים מהם לווסת את חום גופם באופן תקין.

איך להימנע מהיפותרמיה?

על אף שנדמה שההנחיות הללו נראות מובנות מאליהן – הן עשויות להציל חיים. הנה כמה דברים שתוכלו לעשות כדי להימנע מהיפותרמיה:

  1. חממו את הבית היטב – טמפרטורה תקינה בבית נעה בין 21 ל-24 מעלות, ובחדר בו יש תינוק – עד 22 מעלות. הציבו מדחום ומדדו את טמפרטורת הבית וזכרו – גם את חימום הבית יש לעשות בחכמה, חימום יתר מסוכן לתינוק ולקשיש.
  2. הקפידו על רמת לחות מספיקה- גם אם הטמפרטורה תקינה, אמצעי חימום שונים, כמו למשל מזגן, עלולים לייבש את האוויר ולגרום לבעיות נשימה, כדי להימנע מכך הציבו קערה עם מים או מכשיר אדים כדי לאזן את רמת הלחות בבית.
  3. 3. התלבשו היטב – במיוחד בבוקר, כשהגוף עדיין לא בתנועה, הוא סובל מטמפרטורה נמוכה במיוחד. הקפידו ללבוש כמה שכבות כדי ללכוד את האוויר החם בתוך גופכם, רצוי שכבה טרמית אחת שתוכל לשמור על חום הגוף בצורה הכי טובה ולאזן אותו. כיוון שרוב החום נפלט דרך הראש והרגליים, הקפידו לחבוש כובע ולגרוב גרביים עבים דיו.
  4. שתו הרבה מים – הגוף מאבד נוזלים בכל ימות השנה, וגם בחורף. על כן, הקפידו לשתות לפחות 7 כוסות מים ביום כדי לשמור על רמת נוזלים תקינה ועל גוף מתפקד.

היפותרמיה הוא מצב שהגוף יכול להגיע אליו בקלות. חוסר שימת לב מספקת או תנאים ירודים יכולים להוביל את הגוף להתמודדות הלא רצויה שאת תוצאותיה ניתן למנוע – הקפידו על לבוש חם, חממו את חלל המגורים, הקפידו על שתיית מים ועל זרימת אוויר תקינה ותהנו מחורף חמים ונעים.

 

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button