כללי

פירות יבשים – מומלץ או לא?

ט"ו בשבט הגיע – חג לפירות היבשים! אם יוצא לכם להעמיס את עגלת הקניות שלכם בכל שנה מחדש לקראת החג במגוון פירות יבשים, לכרסם אותם בהנאה ולרוות נחת רוח מהעובדה שאתם צורכים מזון בריא – ובכן, איך לומר בעדינות, לא בטוח שאתם אכן עושים חסד עם גופכם. ממה עדיף להימנע ובאילו פירות כדאי להתמקד יותר? הנה מעט אינפורמציה שתעשה לכם סדר בצלחת החג.

למה זה כל כך נורא?

בעבר הרחוק נהגו לייבש פירות בשמש ובכך להשיג תוצר סופי – פירות יבשים – בריא יותר. היום, כשהשמש נותרת רחוק מהמשוואה את הפירות מייבשים בשיטות ייבוש תעשיתיות ואפילו מוסיפים אליהם כימיקלים (כדי למנוע את דהיית הצבע הטבעי) – הפירות הרבה יותר מעובדים וכתוצאה מכך – הרבה פחות בריאים. בסופו של דבר, אנחנו נהנים מפירות שבתהליך הייבוש יצאו מהם מים ונותרו בהם ריכוזים גבוהים של סוכר.

מה כדאי לבדוק בטרם הקניה?

כיצד נדע האם המוצר שלפנינו מעובד או טבעי יחסית? ראשית, השכילו לבדוק את רשימת הרכיבים המופיעה בחלק האחורי של האריזה – אתם תופתעו לגלות כמה מרכיבים "עודפים" יש בה מלבד הפרי עצמו. הימנעו בתוספות שנועדו לשימור (כגון תוספות סוכר או תחליפי סוכר, שמנים מעובדים או צבעי מאכל) והעדיפו פירות שהמראה שלהם נראה, אמנם, "עייף" יותר – אך הוא גם בריא יותר. למשל, תאנה בגרסתה המלאכותית תהיה מבריקה ושמנמנה כתוצאה מהסוכר המתווסף אליה, ותאנה בריאה יותר תיראה מכווצת מעט יותר ופחות מבריקה – זוהי עדות לכך שהיא גם בריאה יותר וטבעית יותר – ולכן עדיפה.

אילו פירות עדיפים?

אבן הבוחן שלנו לטבעיות של הפירות היא, כאמור, אם אין בהם תוספות סוכר והם הכי קרובים לגרסתם הטבעית וה"נקיה" – לכן, העדיפו פירות יבשים במשקל, עם עדיפות לפירות אורגניים, כגון: אננס, מנגו מיובש, שבבי קוקס, תמרים או תאנים אורגניות, צימוקים, שזיפים שחורים או תות בר מיובש.

ממשפחת האגוזים הפריכה והקראנצ'ית, העדיפו לצרוך פירות לא קלויים, ללא תוספת עמילנים, תיבול או מלח. אגוזי מלך ואגוזי ברזיל, למשל, יעניקו לכם שפע של בריאות כיוון שהם עשירים בערכים תזונתיים.

ואם ממש תרצו לקרוא תיגר על הפירות היבשים הסטנדרטיים, תוכלו לבחור במזונות על המצויים בגרעינים ובזרעים שונים, הטומנים בחובם אינספור דברים טובים לבריאות שלכם – זרעי צ'יה, גרעיני פשתן, כוסמת קלויה או גוג'י ברי, הידוע בסגולותיו הטובות.

מתי כדאי לצרוך פירות יבשים?

על מנת שהפירות היבשים יעברו תהליך עיכול יעיל, מומלץ לאכול אותם כ- 3 שעות מסיום הארוחה, ולא על קיבה מלאה. אם תרצו להפוך את היבשים והמתוקים הללו לארוחה של ממש, תוכלו לשלב איתם אגוזים וגרעינים ולהעניק לעצמכם תחושת שובע רבה יותר.

אז בין אם תעדיפו למלא את עגלת הקניות שלכם בתמרים, באגוזים או בתאנים מיובשים בט"ו בשבט הקרוב – עשו זאת בחכמה, בדקו מה אתם מכניסים לפה ותיהנו מהחג הכי טבעי שיש!

 

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button