כללי

מה זה ורטיגו ואיך מטפלים בזה

ורטיגו, או בשמו העברי – סחרחורת, הוא מצב שבו גם כאשר האדם עומד באותו המקום הוא מרגיש תחושה של תנועה. ייתכן שיחוש שהוא עצמו מסתובב, וייתכן כי ירגיש שהסביבה היא שנעה על צירה. כך או כך, מכיוון שמדובר במצב רפואי העלול לגרום לפגיעות בגוף, חשוב מאוד שלא להזניח את הטיפול בו.

ורטיגו ומערכת שיווי המשקל

ורטיגו הוא למעשה הפרעה במערכת שיווי המשקל של הגוף, המכונה גם המערכת הווסטיבולרית. המערכת מורכבת ממנגנון שיווי המשקל הממוקם באוזן הפנימית, מהגרעינים הווסטיבולריים שבגזע המוח ומהעצב הווסטיבולרי. כל אלו מתקשרים למערכת העצבים המרכזית על מנת לאפשר את תנועתו התקינה של האדם במרחב. המערכת הווסטיבולרית יוצרת את תחושת התנועה בעזרת שימוש באותות חשמליים העוברים דרך העצב הווסטיבולרי. בימים כתיקונם המערכת מסייעת לאדם להתמצא במרחב בעת תנועה ובעת מנוחה כאחד. אלא שבמצבים של ורטיגו, המערכת שולחת אות שגוי המעיד על תנועה, גם במקרים שבהם לא קיימת תנועה כלל.

הסיבות להיווצרות ורטיגו

כאמור, ורטיגו עלול להתרחש כאשר חלה פגיעה במערכת הווסטיבולרית האחראית על שיווי המשקל של הגוף. פגיעה זו תיתכן בשל מחלות שונות, ביניהן מצב הנקרא Vestibular Neuronitis ומקורו ככל הנראה בזיהום ויראלי של העצב הווסטיבולרי. אמנם מדובר במחלה לא נעימה העלולה לגרום לקשיים בהליכה, בחילות והקאות. אך החדשות הטובות הן שהמחלה עוברת כעבור כמה ימים של מנוחה. מחלה אחרת נקראת  – BPPV וגם היא עלולה לגרום להתקפי סחרחורת. כאשר אדם סובל ממחלה זה הגבישים שבמנגנון שיווי המשקל שלו זזים בכל פעם שהוא משנה את תנוחתו. כך עלולים להיווצר התקפים קצרים אך חוזרים של ורטיגו. מלבד שתי מחלות אלו, ורטיגו יכול גם להיות תוצאה של מחלת מנייר המאופיינת בעליית הלחץ באוזן הפנימית. מצב זה יוצר בקעים באוזן ומוביל לסחרחורת סיבובית, כמו גם לבחילות, להקאות ולירידה בשמיעה. במקרים אחרים ורטיגו עלול גם להיווצר בעקבות מצבים כמו אירוע מוחי, גידולים, מפרצת בכלי הדם במוח או כל פגיעה אחת במערכת העצבים המרכזית.

פנייה לטיפול רפואי

בכל מקרה של סחרחורת שלא עוברת חשוב מאוד לפנות לרופא שיוכל לסייע באבחון הסיבות למצב. כשמדובר בסחרחורת על רקע ויראלי (בשל צינון או מחלת חום אחרת) ניתן להמתין עד לתום תקופת המחלה, אך ישנם מקרים שבהם מומלץ לפנות לקבלת טיפול ללא שהיות. כשהאדם סובל ממחלות רקע כגון סכרת, הפרעות בקצב הלב, לחץ דם גבוה, אי ספיקת כליות, מחלות כלי דם ומחלות לב אחרת – אין להמתין ויש לגשת במהירות לקבלת סיוע רפואי. גם קבוצות סיכון כגון קשישים ופעוטות – מומלץ שלא להמתין בבחינת העניין. מלבד כל אלו, כאשר הסחרחורת מלווה בהקאות קשות וכאשר מתלווים לה גם קשיים בדיבור, חולשה בגפיים, ראייה כפולה או אי סימטריה בפנים  – יש לפנות בהקדם האפשרי לרופא.

טיפול רפואי

כאשר הוורטיגו אינו קשור למחלה ויראלית ואינו חולף מעצמו, יש מקום לבירור רפואי. הרופא יבצע בירור מעמיק בהתבסס על ההיסטוריה של הפונה, כשבעת הצורך ייעזר גם בבדיקות שונות שיאפשרו הדמיה של המוח (למשל MRI או CT). לצד בדיקות אלו, ייתכן כי הרופא יבקש גם לערוך מבחני יציבה ובירורים נוספים שמטרתם לבדוק את מערכת שיווי המשקל (למשל ENG – אלקטרוניסטגמוגרפיה). הטיפול שיינתן יורכב בהתאם לממצאים שעלו מהבדיקות, כשלעתים ניתנות תרופות שנועדו להקלה בטווח המיידי. בין תרופות אלו ניתן למצוא למשל תרופות הרגעה, פרמין, אגיסרק וסטונארון, אך השימוש בהן מוגבל בזמן. אם יתברר כי הסחרחורת מקורה ב-BPPV ייתכן שהמטופל יופנה לפיזיותרפיה, ואילו מחלת מנייר תחייב הרכבת תפריט תזונתי שמטרתו שמירה על מאזן הנוזלים בגוף. במקרים מורכבים יותר, כאשר מדובר במחלה הנוגעת למערכת העצבים המרכזית, נעשה לעתים שימוש במדללי דם.

כאמור, בכל מקרה של התקפי סחרחורת חוזרים יש להתייעץ עם רופא או עם מומחה בתחום שיוכל לסייע בהקלה על החולה ובשיפור המצב.

 

 

 

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button