כללי

חיסון ילדים נגד שפעת – כל מה שצריך לדעת

החיסון הוא אחד הכלים המרכזיים ביותר שבעזרתם ניתן היום למנוע את התפתחותן של מחלות. יחד עם זאת, כל שנה מתלבטים הורים רבים האם לחסן את ילדיהם מפני נגיף השפעת. בין החששות ניתן למנות את הפחד מתופעות הלוואי וממרכיבי החיסון. חששות אלו נובעים בדרך כלל מחסרון במידע אמין. לכן – להלן מדריך קצר.

האם כדאי להתחסן

הרפואה המערבית נתנה בידי החברה האנושית אמצעים רבים המסייעים להתגונן מפני מחלות ולהילחם בהן. אחד הכלים החשובים ביותר הוא החיסון המונע מראש את התחלואה ואת ההתפשטות שלה. מחלת האבעבועות השחורות, שבזמנה קטלה חלק ניכר מתושבי אירופה, נעלמה מן העולם רק לקראת שנות ה-70 של המאה ה-20 בזכות החיסון. גם מחלת השפעת (Influenza Virus) נחשבת כאחת המחלות הקשות הקיימות היום, ומדי שנה מתים מסיבוכים שלה בין רבע מיליון איש לחצי מיליון איש. מלבד חום גבוה, כאבי שרירים, חולשה ושאר תופעות, המחלה עלולה לגרום לסיבוכים נוספים כגון סינוסיטיס, דלקת ריאות ומחלות בדרכי הנשימה. החיסון אמנם לא מספק הגנה של מאה אחוז מפני המחלה, אך עבור רבים, במיוחד כשמדובר באוכלוסיות בעלות מערכת חיסונית חלשה כמו ילדים וקשישים, גם הגנה זו עשויה להיות משמעותית.

מה כולל החיסון

החיסון כנגד נגיף השפעת הוא אחד החיסונים הקשים ביותר להכנה. הסיבה המרכזית לכך היא שבכל שנה עובר הנגיף שינויים במבנה שלו ולכן נוצרים זנים חדשים שלא היו קיימים בחורף הקודם. אנשי הרפואה המכינים את החיסון נדרשים לשער אילו זנים צפויים להופיע בשנה הקרובה, ובהתאם לכך משלימים את המשימה. את החיסון ניתן לקבל באחת הדרכים הבאות: חיסון מומת וחיסון מוחלש. החיסון המומת כולל נגיפים מתים בלבד, ואילו החיסון המוחלש כולל נגיפים חיים שעברו תהליך מיוחד שגרם להחלשתם, על מנת לאפשר לגוף להילחם בהם בקלות ולזכות בחיסון. יש לציין כי כשמדובר בחיסון מוחלש חשוב להקפיד על מרווח של חודש בינו לבין חיסונים אחרים.

מי יכול לקבל את החיסון

לחיסון השפעת מספר גרסאות שונות שנועדו להתאים לקהל יעד שונה. ניתן לקבל את החיסון החל מגיל חצי שנה ומעלה, אלא שאז הוא ניתן בשתי מנות שהמרווח ביניהן הוא חודש לפחות. תינוקות בגיל זה יחוסנו בעזרת זריקה לשריר הירך, ואילו מבוגרים יקבלו את החיסון בחלקה העליון של הזרוע. מלבד הזריקה הכוללת נגיף מומת, קיים גם חיסון שניתן לקבל בתרסיס לאף, הכולל נגיף מוחלש. חיסון זה ניתן לקבל מגיל שנתיים ועל פי בדיקה שנערכה במרכז שניידר, ייתכן כי הוא יעיל יותר, לפחות בקרב ילדים. נשים הרות המעוניינות לקבל את החיסון, חשוב שיתייעצו עם הרופא המטפל, וידאגו לקבל את החיסון המתאים להן, הכולל את הנגיף המומת.

מועד ההתחסנות ותופעות לוואי

מרגע שבו נחשפה מערכת החיסון של הגוף לנגיפים שבחיסון, לוקח לה עד שבועיים ליצור את הנוגדנים המתאימים. נוגדנים אלו ישהו בגוף בין חצי שנה לשמונה חודשים, ועל כן מומלץ להתחסן זמן מספק לפני תחילתה של עונת החורף. אם מדובר בפעוטות הנזקקים לשתי מנות חיסון, כדאי להיערך לקבלת החיסון החל מחודש אוקטובר, כך שאת המנה האחרונה ניתן יהיה לקבל עד סופו של חודש נובמבר. לאחר קבלת החיסון ייתכנו תופעות לוואי כגון כאב באזור הזריקה חולשה קלה וכאבי ראש. אך במקרים רבים החיסון אינו גורם לתופעות לוואי כלל. חשוב לציין כי נגיף מומת אינו יכול לגרום להתפרצות המחלה עצמה, ועל כן מי שסובל מתופעות של מחלת חום כלשהי, סביר להניח שנדבק בנגיף לפני החיסון, או שהוא סובל ממחלה אחרת.

בכל שאלה או התלבטות מומלץ מאוד להתייעץ עם רופא המשפחה שיידע לתת את המידע המדויק והנכון עבור כל אדם.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button