כללי

החורף כבר כאן – תזונה נכונה

השינויים במזג האוויר משפיעים עלינו בדרכים שונות – משפיעים על מצב הרוח, השינה ואפילו על תחושות של רעב ושובע, או חשק למאכלים מסוימים. עבור אנשים רבים החורף מביא איתו חשק עז לאוכל מתוק או מאכלים עשירים בפחמימות. הסיבה לכך היא שהגוף זקוק למקורות אנרגיה זמינים על מנת לווסת את החום, ולכן מתגבר הדחף למאכלים לא בריאים. אך יש דרכים להתגבר על כך, ויש עוד מספר דברים שחשוב לשים אליהם לב.

זה הזמן למרק!

חורף הוא זמן נפלא להשקיע במרקים ותבשילי קדרה. האוכל החם מחמם את הגוף ונותן תחושה של שובע ונעימות, גם מבחינה פיזיולוגית אבל גם מבחינה נפשית. היתרון הוא שיש הרבה מתכונים קלים ומהירים להכנה, כך שאפשר לשלב אותם בקלות גם בשגרת חיים עמוסה.

כדי להפוך את המרק או התבשיל למזין ובריא, מומלץ מאוד לשלב בו ירקות אשר מספקים ויטמינים וסיבים תזונתיים, וגם מקור של חלבון רזה – למשל דג, עוף או קטניות. בשילוב עם הפחמימות התבשיל יהיה משביע יותר, ויעניק לגוף את כל מה שהוא צריך במהלך הארוחה.

לענות על הצורך במתוק

הגוף שלנו מחפש את האוכל המתוק גם בשביל האנרגיה הזמינה, אבל גם בגלל ירידה ברמות הסרוטונין במהלך החורף. ממתקים ושוקולד אומנם מעלים את רמות הסרוטונין ותורמים להרגשה הטובה, אולם אכילה של כמויות גדולות ולא מבוקרות היא לא בריאה, ותוביל גם לעלייה במשקל. ישנן דרכים שונות להתמודד עם הצורך הבלתי פוסק הזה. בראש ובראשונה להקפיד לאכול ארוחות מסודרות ולא להגיע למצבים של רעב חריף. אפשר לשלב בתפריט גם שתייה חמה בין הארוחות- למשל קפה עם חלב, חליטות וכדומה. אפשרות אחרת היא לשלב דייסה- שהיא גם חמה וגם מתקתקה. מומלץ כמובן להשתמש בדגנים מלאים, למשל כמו קוואקר. אפשר לתבל את הדייסה בקינמון, מי ורדים וכדומה – כדי לגוון בטעם.

החורף עשיר בפירות טריים מסוגים שונים- בננות, פירות הדר, תותים וכדומה. פירות טריים גם יענו על הצורך לאכול משהו מתוק, וגם יספקו לגוף אנרגיה זמינה, וחשוב מכך- ויטמינים, מינרלים וסיבים. אפשר לאכול עם מנת הפרי גם מעט אגוזים או שקדים. השילוב בין סיבים תזונתיים ומעט שומן נותנים תחושה של שובע, וגם ממתנים את עליית רמות הסוכר בדם.

אל תשכחו לשתות

רוב גופנו מורכב ממים, והם חשובים גם במהלך החורף. הבעיה היא שהקור משפיע לפעמים על תחושת הצמא, ואנשים רבים לא שמים לב שהם אינם שותים מספיק במהלך החורף. מחסור בנוזלים גם משפיע על תחושת הרעב, והוא גם אינו בריא לגוף.

אם אתם יודעים שיש לכם קושי לשתות מספיק מים, יש כל מיני שיטות בהם תוכלו להשתמש – למשל להציב בקבוק מים על שולחן העבודה, כך שהוא תמיד יהיה מולכם. ישנן אפליקציות שמזכירות לשתות מים. בכל מקרה מומלץ למצוא פתרון הכולל שתיית מים, ולא לפנות לשתייה ממותקת.

 

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button