בריאותכלליתזונה נכונה

רגישות לגלוטן

גלוטן הוא חלבון שנמצא בחיטה, אך גם בשעורה ושיפון. הוא אחד המרכיבים העיקריים בדגנים אלו, והוא מספק מרכיב חלבוני בתזונתנו. זהו גם הרכיב שנותן לקמח את המרקם הצמיגי והדביק, ומסתמכים עליו לא פעם בהכנת מאפים מלוחים או קינוחים.

בשנים האחרונות מדברים יותר ויותר על רגישות לגלוטן ועל תזונה נטולת גלוטן. אך מהן המשמעויות האמתיות של המונחים הללו?

 

צליאק או רגישות לגלוטן?

לא פעם מבלבלים בין השניים, למרות שמדובר במצבים שונים בתכלית.

צליאק היא מחלה אוטואימונית, כלומר מחלה שבה מערכת החיסון תוקפת את הגוף עצמו. במקרה הזה, בעקבות אכילת גלוטן מערכת החיסון תוקפת את המעיים. זה גורם לשלל תופעות לא נעימות ביניהן כאבי בטן, נפיחות, שינוי ביציאות ועוד. בנוסף, המחלה פוגעת ביכולת של הגוף לספוג את הרכיבים החיוניים שנמצאים במזון, ובעצם יכול להיות מצב שבו אדם אוכל בצורה תקינה ורגילה, ובכל זאת נמצא בתת תזונה – כי הגוף לא מצליח לקבל את מה שהוא צריך מהאוכל.

ככל שהמחלה חמורה יותר כך היא יכולה לגרום לנזקים משמעותיים, כולל פגיעה בתפקוד של המעיים ואף להגביר את הסיכון לסרטן.

 

כדי לאבחן את המחלה אפשר לבצע בדיקת דם, ולרוב זו אחת הבדיקות הראשונות שמבצעים כאשר מגיע מטופל שמתלונן על כאבי בטן או סימנים אחרים שקשורים בעיכול לא תקין.

אין היום תרופה לצליאק, ובכל פעם שחולה צורך גלוטן הוא גורם לגוף להגיב כנגד עצמו ובכך להחריף את המצב. לכן אדם שחולה בצליאק חייב להימנע לחלוטין מאכילת גלוטן.

רגישות לגלוטן היא מצב שונה לחלוטין. הגורמים לרגישות יכולים להיות אלרגיה לגלוטן או לחיטה, אבל יכולים לנבוע גם מגורמים אחרים שעדיין לא ידועים לנו. בכל מקרה לא מדובר בתגובה אוטואימונית. במידה והרגישות אינה נובעת מאלרגיה, לעיתים יהיה קשה לאבחן אותה כי לא בהכרח ישנן בדיקות שיכולות להעיד על כך שיש רגישות (בניגוד לצליאק, אותה ניתן לאבחן באמצעות בדיקות דם, כפי שהסברנו). לכן ברוב המקרים הדרך העיקרית לאבחן היא להפסיק לצרוך מזונות המכילים גלוטן במשך כשבועיים, ולראות האם יש הטבה או לא.

 

האם כדאי לי לשנות את התזונה ולהפסיק לאכול גלוטן?

דיאטה נטולת גלוטן הפכה להיות טרנד מאוד נפוץ בימים אלו, לעיתים מתוך אמונה כי הגלוטן אינו בריא ועדיף להימנע ממנו. אולם אין היום עדויות משמעותיות המוכיחות כי הדבר הנכון. בעבור אנשים בריאים שאינם חולים בצליאק ואינם סובלים מרגישות ספציפית לגלוטן, אין שום סיבה להפסיק לצורך גלוטן.

 

אולם אם אתם חושדים כי אתם סובלים מצליאק או מרגישות לגלוטן, חשוב מאוד לפנות לרופא ולהתחיל בתהליך של אבחון. במקביל, מומלץ גם לפנות לדיאטנית מוסמכת ולהתייעץ עמה. במידה ואכן גלוטן הוא הגורם לבעיות העיכול, היא תוכל לסייע לכם לבנות תפריט בריא ומזין, שאינו מכיל גלוטן.

מאמרים דומים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בטח יעניין אתכם...

Close
Back to top button