בריאותכלליתזונה נכונה

רגישות לגלוטן

תסמינים, בדיקת רגישות לגלוטן וכל מה שחשוב לדעת

אחת הבחירות הקולינריות והמגמות הבולטות בעולם התזונה בשנים האחרונות היא הימנעות מגלוטן. זה לא חדש שיש אנשים שלא יכולים לאכול גלוטן אבל נשאלת השאלה למה יותר אנשים מעדיפים לוותר על גלוטן ולאכול נטול גלוטן גם כאשר הם לא חולים בצליאק. יש סיבות שונות לכך וכדאי לדעת במה זה כרוך כדי לדעת אם גם לכם זה קורה. בכל מקרה, חשוב להתייעץ תמיד עם רופא ולבצע את הבדיקות החיוניות לכך לפני שמחליטים החליטות שנוגעות לתזונה, משום שהימנעות מגלוטן היא הימנעות מחלבון חשוב לגוף ולא כדאי לצבור חוסרים כאלה כשזה לא נחוץ.

מהו גלוטן?

גלוטן הוא חלבון שנמצא בחיטה, אך גם בשעורה ושיפון. הוא אחד המרכיבים העיקריים בדגנים אלו, והוא מספק מרכיב חלבוני בתזונתנו. זהו גם הרכיב שנותן לקמח את המרקם הצמיגי והדביק, ומסתמכים עליו לא פעם בהכנת מאפים מלוחים או קינוחים.

גלוטן הוא חלבון החיטה שגורם להיווצרות הסיבים של המרקם הלחם והמאפים הבשרניים והאווריריים שאנחנו רואים. הגלוטן מצוי בדגנים שונים ולכן מי שבעל רגישות לגלוטן אינו יכול לאכול גם אותם. כדי לדעת אם מאכל כלשהו מכיל גלוטן גם אם אינו מכיל חיטה כדאי תמיד לבדוק את התווית עליו עם כל המרכיבים משום שהיום יש יותר מודעות לכך שהפירוט חייב לכלול גם אלרגנים וגורמי רגישות שונים. כמו כן, לפי חוק חייבים לסמן את כל המוצרים האלה כדי למנוע פגיעה בבריאות, בדיוק כמו מוצרים שמכילים אגוזים וחלב למי שאלרגי לכך. הגלוטן אינו מסיס מים אלא משמש מעין דבק בבצק שהוא קיים בו ולכן יש מרקם מאוד אופייני לכל מאפה ומאכל שיש בו גלוטן. הוא צומח ומתפתח בעיקר במאפי שמרים ואפשר לראות את רשת הגלוטן שמתפתחת על פני בצק שהושאר לתפיחה ממושכת, כדי לתת לגלוטן לעשות את העבודה וליצור מרקם נעים ונגיס.

בשנים האחרונות מדברים יותר ויותר על רגישות לגלוטן ועל תזונה נטולת גלוטן. אך מהן המשמעויות האמתיות של המונחים הללו?

רגישות לגלוטן – תסמינים

רגישות לגלוטן יכולה לבוא לידי ביטוי במגוון תסמינים – כולל כאבי בטן, נפיחות, שלשולים, עצירות, עייפות כרונית, אובדן משקל לא מוסבר ואנמיה (חוסר בברזל). ישנן שתי קבוצות עיקריות של רגישות לגלוטן – רגישות המביאה לדלקת במעי הדק הנקראת צליאק, ורגישות ללא צליאק שיכולה לגרום לתסמינים במערכות גוף שונות.

רגישות לגלוטן שאינה צליאק

ישנם אנשים עם רגישות לגלוטן ללא נזק ברור למעי הדק, הנקראת רגישות לגלוטן שאינה צליאק. מצב זה יכול לגרום לתסמינים מגוונים כמו כאבי ראש, עייפות, כאבי מפרקים, דלקות עור ועוד. הטיפול כולל דיאטה ללא גלוטן. לעיתים התסמינים נעלמים תוך שבועות או חודשים, אך יש מקרים בהם הרגישות נמשכת שנים רבות.

רגישות לגלוטן אצל ילדים

ילדים הסובלים מרגישות לגלוטן חווים לרוב תסמינים קלאסיים כמו האטה בגדילה, שלשולים כרוניים, כאבי בטן ונפיחות. עם זאת, יש ילדים עם רגישות לגלוטן 'שקטה' ללא תסמינים קלאסיים, מה שמקשה על האבחון. אצל ילדים חשוב מאוד לאבחן את הרגישות ולהתחיל דיאטה ללא גלוטן על מנת למנוע בעיות גדילה והתפתחות.

רגישות לגלוטן באמצע החיים

רגישות לגלוטן יכולה להופיע בכל גיל, גם באמצע החיים. נשים נמצאות בסיכון גבוה יותר מגברים, ולעיתים הרגישות מתפתחת לאחר אירוע מעורר דחק כמו ניתוח, הריון או דלקת חריפה. אצל אנשים באמצע החיים חשוב לשלול גורמים אחרים לתסמינים כמו דלקת מעיים או סרטן לפני העלאת החשד לרגישות לגלוטן.

רגישות לגלוטן בגיל מבוגר

רגישות לגלוטן יכולה להתפתח בכל גיל, כולל בגיל מבוגר. לעיתים היא מתגלה רק אחרי גיל 50 או 60. מחקרים הראו כי כ-17% ממבוגרים עם תסמינים של שלשולים כרוניים סובלים מרגישות לגלוטן לא מאובחנת. אצל מבוגרים, רגישות לגלוטן עלולה גם לדמות מחלות אחרות כמו סרטן המעי הגס או דלקת מעיים.

בדיקת רגישות לגלוטן

הבדיקה העיקרית לאבחון רגישות לגלוטן היא בדיקת דם לנוגדנים נגד גליאדין וטרנסגלוטמינז. רמות גבוהות של נוגדנים מעידות על רגישות. ישנן גם ביופסיות רירית מהמעי הדק לאישור האבחנה, במיוחד כשמדובר בצליאק.

רגישות לגלוטן – מה אסור לאכול

גלוטן אינו מסוכן לרוב האנשים אולם יש שני סוגי אנשים שאינם יכולים לאכול אותו – צליאקים,  שלהם הגלוטן מזיק ואנשים שיש להם רגישות לגלוטן שגורמת להם לתופעות שונות כמו לאנשים שסובלים מאלרגיות למזונות מסוימים. כחלבון, הוא חיוני מאוד לאנשים ולכן אין לוותר עליו ללא סיבה מסוימת משום שהוא באמת אינו מזיק. זה נכון גם לגבי כל מי שנמנע ממנו כטרנד בריאותי כאילו הוא משמין וזה לא כך. עם זאת, מי שיש לו רגישות לגלוטן יכול בהחלט לוותר עליו ומי שעושה זאת מדווחת בדרך כלל על הקלה בתסמינים שונים בגלל ההימנעות מגלוטן כזה בכל סוג מאכל.

אנשים עם רגישות לגלוטן צריכים להימנע מאכילת חיטה, שעורה, שיפון וכל מוצר המכיל גלוטן. דגנים אלו נפוצים בלחם, פסטה, פיצה, עוגות, דגני בוקר ועוד מוצרים רבים. תחליפים ללא גלוטן כוללים אורז, תירס, קינואה, קטניות ומוצרים מיוחדים ללא גלוטן.

אם אתם חושדים כי אתם סובלים מצליאק או מרגישות לגלוטן, חשוב מאוד לפנות לרופא ולהתחיל בתהליך של אבחון. במקביל, מומלץ גם לפנות לדיאטנית מוסמכת ולהתייעץ עמה. במידה ואכן גלוטן הוא הגורם לבעיות העיכול, היא תוכל לסייע לכם לבנות תפריט בריא ומזין, שאינו מכיל גלוטן.

האם כדאי לי לשנות את התזונה ולהפסיק לאכול גלוטן?

דיאטה נטולת גלוטן הפכה להיות טרנד מאוד נפוץ בימים אלו, לעיתים מתוך אמונה כי הגלוטן אינו בריא ועדיף להימנע ממנו. אולם אין היום עדויות משמעותיות המוכיחות כי הדבר הנכון. בעבור אנשים בריאים שאינם חולים בצליאק ואינם סובלים מרגישות ספציפית לגלוטן, אין שום סיבה להפסיק לצורך גלוטן.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Check Also
Close
Back to top button