בריאותתזונה נכונה

תזונה לאחר אימון – מה כדאי לאכול

מדוע חשוב לאכול לאחר אימון גופני

אנשים רבים מאמצים שגרת אימונים קבועה. יש מי שרואה בכך אמצעי לשמירה על המשקל, ויש מי שפשוט מעוניין לשמור על בריאותו. תהיה הסיבה אשר תהיה, מלבד האימון עצמו, חשוב גם לשים לב לתזונה. גם מי שמעוניין להוריד ממשקלו באמצעות האימון, חשוב שיקפיד על ארוחה מתאימה ומזינה לאחריו. מטרתה של ארוחה זו היא לאפשר לגוף להתאושש, לבנות את שרירי הגוף, ולמלא מחדש את מאגרי הגליקוגן של הגוף. באופן זה, מחזקים את הגוף, ומורידים את הסיכון לפציעות ספורט.

מתי אוכלים 

על מנת שארוחה שבסיום האימון אכן תסייע לבנות השריר חשוב מאוד לשים לב שלא לדחות יותר מדי את הארוחה שלאחר האימון. כדי להשיג אפקטיביות אופטימלית מומלץ לאכול בתוך ארבעים וחמש דקות מרגע סיום הפעילות. מי שאכל לפני האימון יכול לדחות מעט את הארוחה שבסיום האימון, אך אין סיבה להשהות מעבר לזה את צריכת החומרים שלהם הגוף זקוק על מנת להתאושש. לאחר פעילות גופנית הגוף מסוגל ביתר קלות לשקם את כמויות הגליקוגן והחלבון בגוף הנחוצות לצורך בניית השריר. אם מעכבים את הארוחה שבסיום האימון בזמן רב מורידים את יכולתו של הגוף לסנתז את הגליקוגן, וכך פוגעים בצמיחתו של השריר. שריר שאינו נבנה כראוי יעכב את האפשרות להתקדם בסרגל המאמצים של האימון הגופני, כך שגם מי ששומר על דיאטה, לא ירוויח מדילוג על הארוחה שאחרי האימון.

מה תאכלו?

ראשית, חשוב לציין כי מבחינתו של הגוף, אין זה משנה מהו מצב הצבירה של המזון הנצרך. כלומר, מי שאינו אוהב לאכול ארוחה גדולה לאחר האימון, יכול לצרוך את המרכיבים הנדרשים גם בעזרת שייק מתאים. הכלל המנחה הוא לצרוך כמות מספקת של חלבונים ושל פחמימות כשמבחינת השילוב בין המרכיבים, רצוי כי יהיה יחס של פי שלוש יותר פחמימות (בגרמים) מחלבונים. החלבונים חשובים משום שהם מסייעים לבנות את שרירי הגוף, ומכאן חשיבותם הרבה דווקא אחרי פעילות גופנית. גם לפחמימות תפקיד חשוב לא פחות – הם גורמות לגוף להפריש אינסולין המעודד את תהליכי הבנייה בגוף. חלבונים קיימים במזונות רבים כגון עוף, ביצים, דגים, גבינות, סלומון וטונה. פחמימות ניתן למצוא במזונות רבים כגון: אורז, פסטה, פתיתים, תירס, בטטה וקינואה.

לפני ואחרי

כאמור, מי שאינו אוהב לאכול לאחר האימון, יכול לאכול לפניו, כך שבסיום האימון יסתפק בארוחה קלה בלבד. כארבע שעות לפני האימון מומלץ לאכול ארוחה גדולה יחסית, ואילו כשעה לפני האימון המתוכנן יש לאכול מעט (כ-200 קלוריות). מטרת הארוחה הקטנה היא לא להכביד על הגוף, אלא לספק לו מאגרי אנרגיה זמינים. ארוחה קטנה שכזאת יכולה למשל לכלול גביע יוגורט ופרי, שתי פרוסות לחם ועליהם ממרח בליווי פרי, או כוס דגנים בחלב. לאחר האימון אפשר לאכול ארוחה גדולה יותר, למשל: כריך טונה או ביצה, עוף בגריל עם ירקות, דג סלומון בליווי בטטה וכיוצא בזה. מלבד ארוחה מזינה, חשוב גם להקפיד על מאזן הנוזלים בגוף. אם שותים למשל קפה, חשוב לשתות לאחריה כוס מים. באופן כללי ההמלצה היא שלא לצרוך משקאות קפאין רבים מדי, ולהעדיף שתית מים על פני שתייה של משקאות מוגזים. הדבר החשוב ביותר, גם בהקשר לאימון וגם בהקשר לתזונה ושתייה – היו קשובים לתחושות הגוף. כאבי ראש, בחילות, רעידות  – כל אלו הם סממנים לחוסר. אימון טוב הוא כזה שמאתגר את הגוף במידה אך גם כאן – לא מומלץ להגזים.

 

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button