כללי

סחרחורות – דרכי טיפול

מהי סחרחורת

כמעט כל אחד חווה מדי פעם תחושה של סחרחורת. יש המרגישים סחרחורת בזמן שהם קמים בפתאומיות, יש החווים אותה בשל מחלה ויראלית או חיידקית, וישנם הורים שהילדים התעקשו שיעלו איתם על הקרוסלה. אלא שסחרחורת עלולה להפוך לבעיה רפואית אמיתית, ולעתים יתעורר הצורך לפנות לקבלת טיפול מקצועי. שמה הקליני של הסחרחורת הוא ורטיגו, כשמי שסובל מתופעה זו חש כאילו הסתובב סביב עצמו, ונראה לו כאילו העולם סביבו נע, אף על פי שהוא עומד במקומו. את תחושת הסחרחורת עלולות ללוות תופעות נוספות כגון בחילות והקאות המקשות על התפקוד היומיומי. במקרים אחרים, תסמיני התופעה כוללים ירידה ביכולת השמיעה של האדם, כמו גם רעש המכונה "טנטון" – צליל שאותו שומע האדם בלבד, והוא אינו מגיע ממקור חיצוני. תופעה נוספת הנלוות לוורטיגו היא פגיעה בשיווי המשקל של האדם. זהו מצב מאוד רגיש ואף מסוכן, שכן אובדן שיווי המשקל עלול להוביל לנפילות ולפגיעות גופניות.

מערכת שיווי המשקל של הגוף

כפי שמשתמע מהכתוב לעיל, קיים קשר הדוק בין תופעת הסחרחורת זו לבין מערכת שיווי המשקל של הגוף. מערכת שיווי המשקל מכונה גם המערכת הווסטיבולרית, והא קרויה על שם העצב הווסטיבולרי. מלבד העצב הווסטיבולרי, כוללת מערכת זו גרעינים ווסטיבולריים המצויים בגזע המוח והם מתחברים לחלקים אחרים של מערכת העצבים המרכזית. חלק מהמערכת הווסטיבולרית הוא גם מנגנון שיווי המשקל הממוקם באוזן הפנימית. מערכת זו היא המאפשרת לאדם להתמצא במרחב באמצעות אותות חשמליים הנשלחים למוח דרך העצב הווסטיבולרי. כאשר תפקודה של מערכת זו נפגע, נוצר למעשה רושם מוטעה של תנועה גם כשזו אינה קיימת.

הסיבות הקליניות לסחרחורת

הוורטיגו עלול להיווצר בשל מחלות שונות הפוגעות במערכת שיווי המשקל של הגוף. חלק ממחלות אלו חולפות לאחר מספר ימים גם ללא צורך בטיפול מיוחד. אחת המחלות הללו נקראת וסטיבולר נויריטיס (Vestibular Neuronitis) ומקורה בזיהום ויראלי של העצב הוויסטיבולרי. החולה יחוש בחוסר יציבות, בחילות, הקאות וקושי ללכת, אך בדרך כלל כמה ימי מנוחה יפתרו את המצב. לעומת מחלה זו, ישנם מצבים שבהם הסחרחורת אינה נעלמת, אלא המטופל סובל מהתקפים חוזרים ונשנים. BPPV הוא בין מצבים אלו, והוא מאופיין בכך שמיקומם של גבישי איבר שיווי המשקל משתנים עם תנועתו של האדם, מה שגורם להתקפים קצרים אך חוזרים. סחרחורות עלולות להיווצר בשל פגיעות בראש ובצוואר או כתוצאה מפגיעה במערכת העצבים המרכזית, כמו למשל במקרים של אירוע מוחי.

פנייה לטיפול רפואי

כאשר הסחרחורת אינה חולפת מעצמה חשוב מאוד לפנות לקבלה של טיפול רפואי מתאים, וזאת בין השאר בשל הסיכון לנפילות ולפגיעות בגוף. ישנם מקרים שבהם אין להשתהות, ויש לפנות במהירות לקבלת טיפול רפואי; הדבר נכון במיוחד כאשר קיימות מחלות רקע כגון מחלת לב, סוכרת, לחץ דם גבוה ואי ספיקת כליות. אם הסחרחורת מלווה בהקאות מרובות, כדאי גם כן לא להמתין יותר מדי. במקרים שבהם נוסף לסחרחורת חולשה בגפיים, אסימטריה בפנים, ראייה כפולה או קושי בדיבור יש לפנות לטיפול באופן מידי. הרופא המטפל יתבסס על ההיסטוריה הרפואית של המטפל, ויבצע בנוסף על כך סדרה של בדיקות וביניהן: בדיקת שמיעה, הדמיית MRI או CT ובדיקות נוספות בהתאם לצורך.

טיפול

את הטיפול בסחרחורת יש להתאים לכל מטופל בנפרד בהתאם לסיבה שבעטיה נגרמה הסחרחורת. קיימות כמובן תרופות כגון אגיסרק, פרמין וסטונארון היכולות להקל על התופעות באופן מיידי, אך חשוב לברר את סיבת הסחרחורת על מנת לטפל לא רק בסימפטומים אלא לפתור את הבעיה עצמה. אם מקורה של הסחרחורת בדלקת ויראלית חולפת (כגון במצב של וסטיבולר נויריטיס) הרי שכל שנותר לעשות הוא לתת טיפול תומך. כאשר הסחרחורת נגרמת בשל BPPV ניתן להיעזר בפיזיותרפיה ייחודית שמטרתה לשנות את מיקומם של הגבישים שבאוזן. במקרים אחרים, כמו למשל כשסיבת הסחרחורת היא מחלת מנייר, יהיה צורך בבנייה של תפריט תזונתי שנועד לייצב את מאזן הנוזלים בגוף כמו גם טיפול בתרופות המעודדות את הגוף לייצר שתן. במקרים אחרים שבהם נובעת הסחרחורת מפגיעה במערכת העצבים יהיה לפעמים צורך ליטול מדללי דם. בכל מקרה, חשוב מאוד שלא להזניח את הטיפול בסחרחורת שאינה עוברת; פתרון הבעיה ישפר משמעותית את איכות חייו של המטופל וישמור על בריאותו ועל שלמות גופו.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button