כלליתזונה נכונה

סוגי תמרים ותרומתם לבריאות האדם

התמר – רקע היסטורי

התמר מלווה את היישוב בארץ מימים ימימה. חפירות בדרומה של הארץ גילו גרעיני תמר בני אלפי שנים, והללו הונבטו בהצלחה בשנת 2005. גם היום ניתן לבקר את העץ שקיבל את הכינוי "מתושלח" בקיבוץ קטורה שבערבה. ובאמת התמר מוזכר גם במקורות בספר תהילים, ובמקורות נוספים, והוא חלק משבעת המינים ומארבעת המינים. ארץ ישראל, ובייחוד אזור ים המלח והגליל התחתון, הייתה מלאה מטעים של דקלים ששימשו את התושבים לא רק בזכות פרותיהם. תושבי הארץ עשו שימוש גם בכפות התמרים לצרכים שונים כגון בנייה וקליעת סלסלות. עץ הדקל פורח בחודשי אפריל ומאי ואת הפירות ניתן לאסוף בחודשים אוגוסט עד דצמבר. פרי התמר נאכל גם בצורתו הלחה, אך רבים מעדיפים דווקא את הפרי היבש שבחג הטו-בשבט זוכה לעדנה רבה. אך אין צורך לחכות לחג על מנת ליהנות מיתרונותיו הרבים של הפרי הזה המכיל ברזל, ויטמין בי ואשלגן. כיום אויבו העיקרי של עץ הדקל היא חדקונית הדקל האדומה – חיפושית שגודלה יכול להגיע עד לחמישה ס"מ והיא אוכלת את גזע העץ מבפנים עד שללא אזהרה מוקדמת הוא עלול להתמוטט.

זני התמר בארץ

בארץ ניתן  למצוא תשעה זנים שונים של התמר, כשאחד הפופולריים שבהם הוא זן המג'הול. זהו פרי גדול בעל מרקם הנימוח, והוא אף עשיר בסיבים תזונתיים ובמינרלים כגון אשלגן ומגנזיום. צריכתם של מינרלים אלו מחזקת את עצמות הגוף ומסייעת למנוע התקפי לב ושבץ מוחי. גם תמר החלאווי הוא רך ומתוק מאוד וגם בו ניתן למצוא מגנזיום ואשלגן. מקורו של החלאווי הוא בעיראק וניתן למצוא בו גם סידן, ברזל ואבץ. סוג נוסף שמקורו בעיראק הוא התמר הזהידי, אך בניגוד לזנים האחרים, הוא יבש וצבעו זהוב. אוהבי הזן היבש יוכלו לטעום גם את הדרי שאף הוא מגיע מעיראק, ומכיל ויטמינים רבים כגון b5, ו-b1 כמו גם נוגדי חמצון. סוג נוסף שמקורו בעיראק הוא החדראווי שטעמו שוקולדי מעט ויחסית לשאר הסוגים הוא עשיר בסידן. גם הברהי מגיע מעיראק והוא נשמר בדרך כלל בהקפאה ונאכל בצורתו הטריה. זהו פרי מתוק שכמות המים בו גדולה יחסית ועל כן גם כמות הקלוריות שבו נמוכה. מי שאוהב את התמר הטרי, יכול לנסות גם את החיאני הבשרני שצבעו האדום מתכהה בעת ההבשלה. זהו זן מצרי, ומלבדו קיים זן נוסף שמקורם במצריים. תמר האמרי השחום הוא לדוגמה זן שמקורו במצריים ואף הוא עשיר בוויטמינים מקבוצת B, בסיבים ובנוגדי חמצון. הזן האחרון הוא זן הנור – תמר במרקם חצי-רך בעל טעם ייחודי שמקורו באלג'יר.

יתרונות בריאותיים

כפי שניתן להיווכח, התמר, על כל זניו, כולל מרכיבים תזונתיים החשובים מאוד לבריאותו של האדם. ניתן למצוא בו חומצות פנוליות ופלבונולים הידועים כנוגדי חמצון חשובים המנטרלים את פעולתם של רדיקלים חופשיים. מרכיבים אלו אף מחזקים את יכולתו של הגוף להרחיק את העודפים של הכולסטרול הרע, ולקשור באופן טוב יותר את הכולסטרול הטוב לדופן העורק. בשל כך, אכילת תמרים מסייעת בהגנה מפני מחלות כלי דם ומחלות לב. אכילה של תמרים מומלצת גם למי שסובל מיתר לחץ דם ומי שנמצא בסיכון לפיתוח של מחלות כליה או שבץ מוחי, וזאת בזכות תכולת האשלגן הסידן והמגנזיום של התמרים. מלבד כל אלו, התמרים מכילים ויטמינים מקבוצת B כמו גם סיבים תזונתיים התורמים לפעולה תקינה של מערכת העיכול. על מנת ליהנות מכל יתרונותיהם של התמרים, מומלץ לשמור אותם בקירור שיימנע את התייבשותם. התמרים הם התחליף המושלם לממתקים מעובדים, ומומלץ לאכול בין שתיים לשלוש תמרים ביום. חולי סכרת המעוניינים לצרוך תמרים, יכולים לעשות זאת בהתייעצות עם רופא שינחה אותם באשר לכמות המומלצת עבורם.

מאמרים דומים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button