בריאותיופי וטיפוח הגוףכללי

קשקשים בשיער – כיצד מטפלים?

קשקשים הם בעיה מוכרת המטרידה רבים. למצב זה דרגות שונות של חומרה, ואת הטיפול בו יש לבחור בהתאם. להלן סקירה קצרה על נושא זה.

כיצד נוצרים קשקשים

אנשים רבים באוכלוסיה סובלים מדרגה זו אחרת של קשקשים. למעשה מדובר במצב המהווה חריגה מתפקודו התקין של הגוף. בדרך כלל מתחלף עור הקרקפת באופן תדיר; התאים שהזדקנו נמצאים בשכבה העליונה של העור עד שהם מתפרקים ונעלמים מהשיער בעת הסירוק או החפיפה. אלא שישנם מקרים שבהם, מסיבה שאינה ידועה, קצב התחלפות של תאי העור הופך להיות מהיר מאוד, וכך מצטברים קשקשים נראים לעין על השיער. הקשקשים עלולים להיווצר גם בתוצרה של מחלות עור שונות כגון אקזמה או פסוריאזיס. מחלות עור אלו עלולות להתפרץ בשל סיבות גנטיות, תזונה, סיבות סביבתיות, סיבות הורמונליות אחרות ולחץ נפשי. לעתים גם הפטריות החיות דרך קבע על קרקפת הראש עלולות לגרום להופעתם של קשקשים. אחת הפטריות המזיקות ביותר היא המלסזיה (Malassezia) שמקור מזונה הוא השומן המופרש על ידי בלוטות החלב שבעור. במקרים שבהם הסיבה לקשקשים היא רפואית (כלומר מחלות עור או פטריות), יחוש האדם לעתים גרד ואי נוחות, ובמקרים מורכבים יותר, אף יופיעו פצעים על הקרקפת. לכן, במצבים שכאלו נדרש להתייעץ עם רופא ולקבל את הטיפול המתאים.

מניעה

כאמור יכולות להיות סיבות רבות להופעתם של קשקשים, אך לעתים ניתן למנוע את הישנות התופעה. ישנם מצבים שבהם קשקשים נובעים דווקא מעור יבש, ובמקר זה הם יהיו גם קטנים יחסית ללא שומן. במקרים אלו תתכן גם הופעה של תופעות קומות במקומות אחרים בגוף, ויש להיוועץ בתזונאים וברופאים שיסייעו בבניית תפריט מתאים ובהמלצה על חומרים טבעיים שיקלו את המצב. קשקשים עלולים גם להופיע כתגובה אלרגית למוצרים מסוימים כגון סבון, משחה או קרם. אם קיים חשד כי העור אכן רגיש למוצר קוסמטי מסוים, יש להפסיק את השימוש בו ולבחון את תגובת העור. כיום ניתן למצוא מוצרים קוסמטיים רבים המבוססים על חומרים טבעיים שאינם מגרים את העור. ניתן גם לרכוש מוצרים ייעודיים שנועדו לשמור על בריאותו של העור ולמנוע את הופעתם של הקשקשים. אם מדובר בקשקשים שמקורם בבעיה בריאותית, חשוב לבצע מעקב רפואי קבוע ולהתייעץ עם גורם מוסמך. מכיוון שלחץ נפשי מחריף את התופעה, מומלץ להשתדל (אם אפשר) לנהל אורח חיים רגוע ככל שניתן.

טיפול

הטיפול בקשקשים צריך כאמור להתבצע על פי דרגת החומרה ומקור הבעיה. אם מדובר בקשקשים הנגרמים בשל מחלת עור דלקתית, יש לפנות לבירור רפואי לשם קבלת טיפול מתאים שיכלול לפעמים גם נטילת סטרואידים. ברוב המקרים, שימוש בשמפו מתאים יסייע לפתור את הבעיה או לצמצם את ממדיה באופן משמעותי. יחד עם זאת, מקרים שבהם מקור הבעיה בפטרייה ידרשו טיפול בתכשירים שונים הכוללים חומרים כגון אבץ וחומצה סליצילית. חומרים אלו יסייעו בשמירה על רמת ההפרשות מבלוטות החלב ויאזנו את קצב ההתחלפות של תאי העור. כך ניתן יהיה להקטין את ריכוז הפטריות על גבי עור הקרקפת. לאחר השימוש הראשוני בתכשירים, יהיה לעתים צורך בשימוש חוזר מדי פעם כשמתעורר הצורך בכך. בכל מקרה, חשוב לזכור כי מדובר בבעיה שניתן לפתור ולעתים אף למנוע, וחשוב שלא להתמהמה בטיפול בה.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Check Also
Close
Back to top button