בריאות

איך לעבור צום בקלות?

בין אם זה הצום הראשון שלכם ובין אם אתם נוהגים לצום בכל יום כיפור כבר לא מעט שנים, צום הוא אתגר של ממש ומצריך התייחסות והכנות תואמות כדי לעבור אותו בשלום. מה מומלץ לאכול לפני ואחרי הצום, ובכלל, איך מתנהלים תוך כדי? על כך ועוד, במאמר הבא.

ההכנות לקראת הצום

כדי לעבור צום בקלות חשוב להיערך אליו כהלכה. כבר יומיים לפני היום שבו צמים, מומלץ מאד להפחית את כמות כוסות הקפה ששותים בכל יום, שכן צריכה רבה של קפאין עשויה לגרום להתייבשות. מעבר לכך, יום לפני הצום, כדאי להקפיד על שתייה של 12 כוסות מים ביום, ולא בבת אחת. כלומר, לא לשתות מספר רב של כוסות בסמוך ליום הצום, אלא לפזר את זה לכל אורך היום. ביום עצמו, כדאי לשתות כוס מים אחת בכל שעה. כך יעלה נפח הנוזלים בגוף באופן הדרגתי ותוך שמירה על איזון נכון של מלחים.

באשר למזון, יום לפני הצום כדאי להכיל את כמות הפחמימות שאוכלים ולהקפיד שאלו תהיינה פחמימות מלאות. הגוף, באופן הזה, יקבל את האנרגיה הנדרשת לו ומאגר הגליקוגן בגוף יהיה בכמות המספקת. ביום הצום עצמו, כדאי לאכול ארוחת בוקר רגילה (זו שנוהגים לאכול ביום יום) ואחריה עוד 2,3 ארוחות קטנות עד לתחילת הצום. פחות מומלץ להעמיס על הגוף בבת אחת כשעה לפני הצום ארוחה מלאה. במהלך הצום כדאי להימנע מפעילות גופנית מאומצת הגורמת לאיבוד נוזלים ולהחליף אותה במנוחה ובהאטת הקצב.

הארוחה המפסקת

אם אתם מקפידים על ארוחה מפסקת, וודאו שזו תהיה ארוחה עם כמות קטנה יחסית של חלבונים ובשר. אלה עשויים לגרום לגוף לאבד נוזלים, וכדאי להחליפם בדגים, למשל. במקביל, מומלץ להימנע משתייה ממותקת בזמן הארוחה הפסקת ואם מתחשק משהו מתוק, לאכול אחרי הארוחה פרי. לתפריט עצמו כדאי להוסיף שומן המגיע ממקור צמחי, כמו שמן זית, אבוקדו או טחינה. השומן הזה מאט את התרוקנותה של מערכת העיכול וטוב למערכות הגוף השונות. כדאי להימנע גם ממזונות מתובלים מאד וממזונות מלוחים, התורמים לתחושת הצמא.

תם הצום. מה עכשיו?

עברתם את הצום בשלום? ההתנהלות שלכם מיד אחריו חשוב שתעשה גם היא בחכמה. את הצום כדאי לכם לשבור בכוס תה צמחים ובפרוסה דקה של עוגת דבש. אם אינכם מעוניינים לאכול עוגה, פרי עשיר בסוכרים יכול להתאים גם כן. ענבים, למשל, יתאימו במקרה הזה. לגבי הארוחה עצמה, אכלו לאט והשתדלו שלא להתנפל על האוכל, למרות תחושת הרעב. כדאי להמתין חצי שעה, אם אפשר, בין השתייה החמה ופרוסת העוגה לארוחה עצמה ולוודא שהיא תהיה ארוחה קלה יחסית ולא כבדה מדי (שכן אוכלים אותה לרוב בשעות הערב). אפשר עוף, דגים וירקות אפויים.

 

מאמרים דומים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button