כללי

מים מהברז לעומת מים מינרליים

הבחירה במי השתיה הנכונים הפכה זה מכבר לסוגיה מורכבת ביותר. בעבר היו קיימות אפשרויות מוגבלות בלבד, אלא שכניסתם של מכשירים לטיהור מים, והשימוש במסננים שונים, הפכה עניין זה לסבוך עוד יותר. האם אכן קיימת המלצה חד משמעית לסוג מסוים של מים?

סוגי המים הקיימים

הסוג הבסיסי יותר הם מי הברז שמקורם במי תהום או במקורות עיליים להובלת מים (כגון הכנרת). מכיוון שמי ברז חשופים לזיהומים שונים, יש צורך להעביר אותם תהליכי סינון וחיטוי באמצעות כלור, ורק לאחר מכן הם מגיעים לברז הביתי. משרד הבריאות אחראי לבדוק את איכות המים להבטיח את עמידתם בסטנדרטים שונים. מי הברז אמנם עוברים תהליכי סינון וחיטוי, אך רבים בוחרים לעשות שימוש במתקני סינון ביתים שמטרתם לשפר את איכות המים ואת הטעם שלהם. לצד שני סוגים אלו, ניתן למצוא כמובן את המים המינרלים, שמקורם במעיינות טבעיים בארץ או מחוצה לה. בתהליך הייצור מקפידות החברות לשמור על הרכב מים קבוע, ודואגות לארוז את הבקבוקים ללא התערבות יד אדם. את הגושפנקא "מים מינרליים טבעיים" יכול להעניק רק משרד הבריאות.

הגורמים המשפיעים על איכות המים המינרליים

איכותם של המים נקבעת על פי גורמים רבים, בין השאר על פי סוג הקרקע שמהם הם נובעים. כל קרקע מכילה מינרלים מסוג שונה, כאשר קרקע בזלתית נחשבת לאחת הקרקעות האיכותיות ביותר. מלבד תרומת המינרלים שלה, קרקע הבזלת הקשה מהווה אמצעי סינון מצוין למי הגשמים המחלחלים לאדמה. גורם חשוב נוסף הוא מידת הריחוק של מקור המים מאזור יישוב. ככל שמקור המים מרוחק יותר מאזור תעשייתי, כך עולה איכות המים, וכך גם רבה יותר ההגנה מפני זיהומים. גם גובהו של המעיין משפיע על איכות המים – מים שמקורם במעיין המצוי באזור הררי יהיו נקיים יותר מזיהומים. מלבד מקורם של המים המינרליים ישנו שיקול מרכזי נוסף והוא בקבוקי המים עצמם. המים נארזים בבקבוקי פלסטיק ומועברים לחנויות. לעתים בתהליך זה נותרים הבקבוקים לעמוד בשמש במשך שעות רבות, ולא לגמרי ברור איזה השפעה, אם בכלל, קיימת לגורם זה על איכותם.

גורמים המשפיעים על איכותם של מי הברז

איכות מי הברז היא אמנם באחריותו של משרד הבריאות, אך על מנת להבטיח כי מי הברז הם בטוחים לשתייה חשוב לבדוק גם את הצנרת הביתית. צנרת ישנה עלולה להכיל חלודה חומרים אחרים המחלחלים למים ופוגעים בהם. ניתן אמנם להתמודד עם בעיה זו באמצעות מסנן מים ביתי, אך במיוחד כאשר מדובר בבתים ישנם, כדאי לבדוק את מצבה של הצנרת ולוודא כי היא אינה מרקיבה. גורם נוסף המשפיע על איכותם של מי הברז הם החומרים שמוסיפה המדינה למים. בשנת 2015 הוחלט לחדש את הכנסת הפלואור למים מתוך מטרה לשפר את מצב בריאות השיניים של ילדי ישראל. משרד הבריאות טוען כי תוספת זו מובילה להורדה משמעותית בתחלואה בעששת.

אז מה עדיף

בסופו של דבר אין הנחיה גורפת באשר לסוג המים המועדף. משרד הבריאות טוען מצדו כי איכות המים בארץ היא גבוהה, וכי קיימים מנגנוני פיקוח אדוקים בתחום זה. לטענתם, אין צורך לרכוש בקבוקים יקרים הנזרקים לאחר מכן ומהווים גורם נוסף לזיהום. מאידך יש הטוענים כי טעמם של מי הברז בארץ אינו מן המשובחים ועל כן בוחרים רבים במים מינרלים. הבחירה במי השתיה צריכה להתחשב במכלול הגורמים הללו בתקציב המשפחה ובאורח החיים שלה.

 

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Check Also
Close
Back to top button