בריאות

הקשר בין בריאות הגוף לבריאות הנפש

בעבר המודעות לחיבור בין הגוף והנפש כמעט לא היתה קיימת, וההתייחסות של גורמי הטיפול והרפואה אל בעיות שבנפש ואל בעיות שבגוף הייתה נפרדת לחלוטין. היום המצב אינו כך, והמודעות לקשר שבין גורמים נפשיים לגורמים גופניים גדלה ומתפתחת מדי יום, ואיתה גם הטיפולים והפתרונות המשלבים את השניים. במיוחד נכון הדבר כאשר מדובר בתחום הכאב הכרוני, שבו הרפואה המערבית מוגבלת מאוד ומעודדת בעצמה את הטיפול בנפש כאמצעי להתמודד עם מכאובים גופניים.

נפש בריאה בגוף בריא

שגרת חייו של האדם המודרני כוללת הרבה מאוד אתגרים נפשיים ומציבה קשיים רבים בדרך לתחזוקת הגוף ולצריכת תזונה נכונה. כאשר אין זמן לבצע פעילות גופנית ולאכול אוכל טרי ולא תעשייתי, הגוף נפגע ויכול לפתח מחלות שונות, חמורות יותר או פחות, לאורך זמן. שגרה מודרנית זו יוצרת במקביל גם גורמי דחק, או מה שנקרא במונחים רפואיים "סטרס", שמשפיעים בצורה משמעותית וישירה על הגוף שממילא אינו בשיא חוזקו.

כתוצאה מכך מתקבלים נפש בלתי מאוזנת וגוף בלתי מאוזן, ומספיקה טראומה נפשית או גופנית אחת על מנת להביא את האדם להתמוטטות ולקריסה. על מנת לטפל בכך, חשוב להבין את הקשר שבין הגוף והנפש באמצעות טיפולים ייחודיים כמו תרפיה באמצעות אמנות ,  ובעיקר באמצעות פיתוח המודעות לדבר.

תרפיה באמצעות אמנות כריפוי הנפש, ומכאן – ריפוי הגוף

אמנות היא אחת הדרכים הקסומות והמרתקות ביותר שמשפיעות על הנפש, וכתוצאה מכך גם על הגוף. במיוחד נכון הדבר כאשר מדובר בריפוי בעיסוק באמצעות אמנות, מה שמפעיל גם את הגוף וגם את הנפש בו זמנית ויוצר את אפקט הריפוי. יש מגוון רחב של תכניות אמנותיות שנועדו לשפר את הקשר בין הגוף והנפש ולבצע תרפיה באמצעות אמנות פלסטית כמו פיסול, ציור, סריגה, תפירה וכיוצא בזה, וכן תרפיה באמצעים אמנותיים כמו פסיכודרמה, תנועה ומחול.

  1. אמנות פלסטית – הטיפול באמצעות אמנות על ידי יצירה ואמנות פלסטית מאפשר רמת ריכוז גבוהה במיוחד, ולמידה באמצעות נגיעה ועיצוב החומר. האמנות הפלסטית מציבה בפני האדם קשיים שדורשים פתרונות יצירתיים שניתן יהיה לשאול מתחום זה וליישם בחיים עצמם. מחקרים רבים הראו כי תרפיה באמצעות אמנות פלסטית יכולה לסייע מאוד לריפוי הנפש והגוף, לשפר את מצב הרוח ואת היכולות האישיות ולהעניק למטופלים אמצעים פשוטים יחסית להתגברות על מכשולים.
  2. פסיכודרמה – שיטת הטיפול באמצעות אמנות הבמה הנקראת פסיכודרמה יעילה מאוד לטיפולים קבוצתיים ומשפחתיים, ומאפשרת למטופלים להתמודד עם סיטואציות מורכבות על ידי המחזתן ועל ידי חילופי תפקידים. שיטה זו מאפשרת, למעשה, הרחקה מנושאים כאובים וסלילת גישה אליהם דרך ההמחזה והמשחק. כמו כן, ניתן לבצע תרפיה דרך אמנות גם באמצעות תנועה ומחול, שמיועדים גם לגיל הרך, לבני נוער וגם למבוגרים. התנועה והמחול שמים דגש מיוחד על הקשר בין הגוף והנפש ויכולים לתרום רבות לקשר ולריפוי ההדדי של השניים.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button