תזונה נכונה

מתכונים טבעוניים לשבועות: פשטידות שיעיפו את הדודות

לא בשביל כולם חג שבועות הוא "חג החלב", והטבעונים הם לא ה"ווירדוז" היחידים. לא חסרים בעמנו אנשים שרגישים ללקטוז או אנשים שפשוט מודעים לכך שחלב לא בא בטוב לגוף האדם גם בלי רגישות מאובחנת. מי שהפך את החג הזה ל"חג החלב" הן בעיקר הרפתות והמשווקים שגוזרים קופון שמן בחג הזה. בשנים האחרונות עם עליית המחירים הקיצונית במחירי מוצרי החלב, הקופון הזה תפח כמו עוגת גבינה שדחפו לה מנת יתר של שמרים.

כך שאל הטבעונים, הרגישים ללקטוז והמודעים לבריאות, מצטרפים גם צרכנים שנמאס להם להרגיש פראיירים כשהם קונים 4-5 גבינות במחיר של חולצה בזארה. לא צריך להיות מתמטיקאי דגול כדי לחשב כמה עולה היום להכין קיש גבינות, שכידוע, כולל הרבה גבינות, ואם מדובר בקיש מושקע, אז גבינות מהסוג היקר – מחיר של מלתחה שלמה לכבוד החג בזארה.

נכון שמחשבות כאלה קצת מורידות לכם את ההולידיי ספיריט? אז זהו, שממש אין סיבה, כי זה בכלל החג של ימי הקציר, כך שהכוכבים האמיתיים שלו הם לא תנובה ושטראוס אלא שבעת המינים: חיטה, שעורה, גפן, תאנה, רימון, זית ותמר. אתם יכולים לשער בדמיונכם כמה מאכלים נהדרים אפשר להכין ממזונות אלה בשילוב עם מאכלים רבים שאנחנו אוהבים לאכול: מאפים, לזניות, קישים ועוד, ובלי חלב בכלל. ממש לא חסרים מתכונים טבעוניים לשבועות שלא רק טבעונים יכולים ליהנות מהם, אלא כולם, כל אחד מסיבותיו. ובעצם לא משנה הסיבה, העיקר שטעים וחגיגי וצבעוני בצלחת!

פשטידת גזר, קישואים וכרישה

ירקות:

5 גזרים מגורדים

3 קישואים גדולים, מגורדים

1 כרישה גדולה, פרוסה דק

3 שיני שום מגורדות

1 פלפל צ'ילי קטן, קצוץ

1 שורש כורכום טרי קטן, מגורד (או 1 כפית כורכום יבש)

עלים טריים מ-5 גבעולי טימין לימוני (או רגיל)

3 כפות צנוברים

מלח, פלפל שחור גרוס טרי

1-2 כפות שמן קוקוס

שמן זית

בשביל הבלילה:

1 חבילה טופו, חתוך לקוביות גדולות

1 בצל קטן, קצוץ גס

1 כוס קמח עדשים כתומות

1/2 1 כוסות משקה צמחי ללא תוספת סוכר או מים (למשל: חלב אורז-שקדים)

1 כפית גדושה אבקת אפייה

מלח

איך מכינים?

  1. נתחיל עם הכנת הירקות: מחממים שמן זית ושמן קוקוס במחבת רחבה. מאדים את הכרישה, הצ'ילי והכורכום המגורד במשך כ-5 דקות, עד שהם מתרככים ומעלים ניחוחות. מוסיפים את הגזר והקישואים וממשיכים לאדות 5-10 דקות עד שהירקות מתרככים ונצבעים בגוון כתום. מוסיפים עלי טימין טריים וצנוברים ומתבלים במלח ובפלפל. מסירים מהאש ושומרים בצד.
  2. עכשיו מכינים את הבלילה: בבלנדר טוחנים את הטופו עם הבצל, עד שמתקבלת משחה חלקה. מעבירים לקערה ומוסיפים את קמח העדשים, אבקת האפייה והמים. טורפים עד לקבלת בלילה חלקה וממליחים.
  3. מחממים תנור ל-180 מעלות.
  4. כמעט סיימנו: מוסיפים לבלילה את הירקות המבושלים ומערבבים היטב. יוצקים לתבנית מלבנית משומנת בשמן זית, מכסים בנייר כסף ואופים במשך כ-50 דקות, עד שהפשטידה נראית יציבה למדי. מסירים את נייר הכסף ואופים במשך 10 דקות נוספות, בשביל השחמה.
  5. לשיום מניחים את הפשטידה להצטנן לפחות 15 דקות כדי לאפשר לה להתייצב ומגישים.
  6. בתיאבון וחג שמח!

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button