תזונה נכונה

אוהבים מתוק? הכירו את הממתיקים החדשים

אם בעבר השאלות המרכזיות היו- טחון או מגורען? תה ירוק, שחור או אולונג? הרי שהיום בבסיס הדילמה עומד לו הממתיק. מידת עדיפותו של ממתיק אחד על פני האחר אינה חד משמעית ולכל בחירה יש את יתרונותיה וחסרונותיה. אך על נתון אחד אין עוררין- ישנן לא מעט אלטרנטיבות לסוכר הלבן. חלקן טבעיות אך בעלות ערך קלורי כשל סוכר לבן, וחלקן נטולות קלוריות אך מלאכותיות ברמה המחייבת צריכה מתונה. הסוד לצריכה נבונה טמון באיזון ובהתאמת הממתיק לצרכיו הייחודיים של הצרכן, הן מבחינה בריאותית והן מבחינת טעם אישי. כדי להשקיע בצורה נבונה את 20 הקלוריות ה"נשדדות" מכם עם כל כפית סוכר- מומלץ להכיר את האלטרנטיבות.

סטיביה

מיצוי צמח הסטיביה מהווה ממתיק טבעי בעל מתיקות הדומיננטית בהרבה מזו המאפיינת את הסוכר הרגיל. מדובר בממתיק העמיד בפני חומצה וחום ואינו עובר מטבוליזם. הפלוס הגדול בממתיק טמון בעצם היותו נטול ערך קלורי, עובדה המצמצמת את השפעתו לנותן טעם בלבד. בשל כך השפעתו על רמת הסוכר בדם הינה אפסית.

דבש

השילוב בין תה ודבש הינו פופולארי במיוחד, זאת הודות לסגולותיו הממשיכות להיחשף ממחקר למחקר. מדובר בממתיק בעל עדיפות על פני יתר מתחריו זאת הודות לסקאלת טעמים נרחבת, עמידותו הגבוההה ורכיביו הטבעיים. יחד עם זאת, הרכב הדבש יחסית אחיד- כ-80% חד סוכרים (גלוקוז ופרוקטוז) ו-20% מתחלקים בין מים וסיבים תזונתיים. למרות ההנחה כי חימום הדבש פוגם באיכותו, מחקרים מראים כי הוספת הדבש למשקה המהביל אינה פוגמת בהרכבו התזונתי או בהשפעתו המטיבה על המערך החיסוני. שימו לב, ערכו הקלורי כשל סוכר רגיל.

ממתיקים כוהליים (פליאולים)

קבוצת ממתיקים בעלת מבנה כימי של אלכוהול ושל הסוכר ממנו מופקים. על אף ערכם הקלורי, הם אינם מעלים בצורה ניכרת את רמת הסוכר בדם. נתון זה הופך את המלטיטול, הסורביטול, הלקטיטול ודומיהם, לידידותיים במיוחד עבור צרכנים החולים בסוכרת. רף מתיקותם נע בין מחצית המתיקות האופיינית לסוכר הרגיל עד כדי שיוויון טעמים. היות ואינם נספגים בשלמותם במעי עלולים ליצור הפרעות במערכת העיכול. הדבר בר מניעה עם צריכה יומית מתונה (למשל, מניטול- עד 10 גר', סורביטול- עד 50 גר' ). ערכם הקלורי- פחות ממחצית הקלוריות המצויות בסוכר.

ממתיקים נטולי ערך תזונתי

ברשימה זו מככבים הממתיקים הידועים- סוכרזית, סוכרלוז ואספרטאם. רכיב הסכרין המצוי בסוכרזית מומלץ לצריכה בהיקף של עד 2.5 מ"ג בשל השפעתו השלילית בצריכה מוגברת. חולי פנילקטונוריה והסובלים מכאבי ראש יכולים לדלג על האספרטאם ואלו סוכרלוז, הצעיר בחבורה, מומלץ לכל הצרכנים (כולל חולי סוכרת והסובלים מעודף שומנים בדם). הסוכרלוז מופק מסוכרוז, אינו מתפרק בתהליכי עיכול ונטול כל ערך קלורי. היתרון המובהק בממתיקים המלאכותיים הוא באפקט- מתיקות עד פי 600 מהסוכר הרגיל, ומכאן הצורך בריכוז מזערי לשם קבלת אפקט מקסימלי.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button