תזונה נכונה

אומגה 3 מרווה – אומגה 3 צמחית

בשנים האחרונות ההיבטים הבריאותיים של חומצות שומן מסוג אומגה 3 הן אחד הנושאים החמים והפופולאריים ביותר. אלו חומצות שומן חיוניות, קרי הגוף אינו מסוגל לייצר אותן בעצמו והן הכרחיות לתהליכים שונים ומערכות שונות בגוף, כאשר הן חומצות שומן מסוג רב בלתי רווי (PUFA). לחומצות שומן אומגה 3 מיוחד פוטנציאל משמעותי ומגוון מאוד בעצירת מחלות ושיפור במצב החולים, האטת תהליכי הזדקנות בגוף, מניעת מצבי חולי ובריאותת לקויה, מניעת מצבי דלקת ועוד מכלול של יתרונות. לצד העלייה במודעות לחומצות שומן אלו והצורך להגביר את צריכתן מהמזון, עלתה הפופולאריות של תוספי תזונה המכילים Omega 33 בתור מקור זמין ונגיש.

המקור העיקרי של אומגה 3 מגיע מהחי, באופן כמעט גורף משמן של דגי מים עמוקים – כאשר חומצות שומן אלו ממלאות תפקיד חשוב בדגי מים עמוקים אלו. אך עבור צמחונים, אנשים שלא רוצים ליטול תוסף שמן דגים, אנשים החוששים מרעילות האוקיאנוסים וכיוצא באלו, קיים למעשה פיתרון זמין ואיכותי שיכול לספק את כמות האומגה 3 הנדרשת. מקור מרכזי שהולך וצבור פופולאריות ורלבנטיות הוא אומגה 3 צמחית, בעיקר אומגה 3 מרווה אך גם ממקורות נוספים. באתר מדי לינק תמצאו מגוון רחב של תוספי תזונה מעולים לאומגה 3 מרווה ואומגה 3 צמחית  במחירים אטרקטיביים ביותר.

החשיבות של אומגה 3

אומגה 3 היא הוא שם כולל לכמה חומצות שומן רב בלתי רוויות, אלו הכרחיות לתפקוד תקין של תאי הגוף והן מרכיבות חלק גדול מממברנת התאים. יש איברים בהם ריכוז גבוה יותר של אומגה 3, בעיקר המוח ומערכת העצבים. התפקיד העיקרי של אומגה 3 בגוף הוא לשמור על גמישות ממברנות התאים (קרום התא) ועל תפקוד תקין של הקולטנים הרבים שנמצאים בתאים. בנוסף, לאומגה 3 מיוחסות תכונות בריאותיות כמו שמירה על בריאות הלב וכלי הדם, הפחתת תהליכי דלקת, שמריה על המוח ויכולותיו וכן הלאה.

היבט נוסף המדגיש את חשיבות צריכת אומגה 3 הוא שחשוב מאוד לשמור על יחס כמה שיותר קטן יון חומצות השומן החיוניות והרב בלתי רוויות מסוג אומגה 6 לבין אומגה 3 – אומגה 6 נמצאת באופן ניכר ומשמעותי מאוד בתזונה כיום ואין צורך לצרוך אותה בתוסף. מעבר לכך, לאומגה 3 יש יתרונות בריאותיים ותפקודיים רבים מאוד והתחום כולו צריך עוד להיחקר רבות על מנת להבין באופן מלא את חשיבות האומגה 3.

אומגה 3 צמחית – תחליף אמיתי לשמן דגים?

האומגה 3 המגיעה משמן דגים היא מהסוגים החיוניים EPA ו-DHA, כאשר אלו הסוגים הנחוצים לגוף לתהליכים השונים. חומצות שומן אלו מצויות בעיקר בדגי מים עמוקים, לכן השמן שלהם נחשב למקור תזונתי עיקרי – כולל בתוספי תזונה רבים. אך יש סוג נוסף של אומגה 3 צמחית, סוג הנקרא ALA. בפועל, הגוף יודע לקחת אומגה 3 צמחית, למשל אומגה 3 מרווה, ולהמיר את ה-ALA לחומצות אומגה 3 מסוג EPA+DHA, תהליך המתבצע בכבד.

אי לכך, מוצרי אומגה 3 צמחית כמו אומגה 3 מרווה אכן מהווים תחליף אמיתי ויעיל לשמן דגים. זהו פיתרון אידיאלי לצמחוניים וטבעונים ולכל מי שמסיבות שונות לא רוצה לצרוך אומגה 3 ממקור של דגים. נכון שהיעילות של המרת אומגה 3 צמחית לסוג האומגה 3 הנמצא בדגים אינה מושלמת, אך התהליך כן קורה בגוף ומספק את הצורך בחומצות שומן אלו.

אומגה 3 מרווה

לצד מקורות תזונתיים צמחיים לאומגה 3 ALA (למשל פשתן ואגוזים שונים), המקור המשמעותי ביותר מבחינת כמות הוא זנים שונים של צמח המרווה. למעשה, זרעי הצ'יה שהפכו מפורסמים בזכות תכולה גבוהה של אומגה 3 צמחית הם למעשה זרעי צמח מרווה מזן מסוים. אומגה 3 מרווה כוללת כמות גבוהה של אומגה 3 ALA והיא מהווה מקור מרכזי ופופולארי בתוספי תזונה שונים.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button