כללי

הקשר בין מועדונים לבעיות שמיעה

יותר ויותר אנשים מתחילים לסבול כבר מגיל צעיר מבעיות שמיעה שונות, כגון ירידה בשמיעה, טיניטוס ועוד. הסיבה המשוערת לכך היא תרבות הבילויים והמועדונים של העולם המודרני תוך חשיפה על בסיס מזמן או שבועי לעוצמות סאונד גבוהות במיוחד. האם אכן יש קשר בין מוזיקה רועשת במועדון לירידה בשמיעה? ומה לעשות על מנת למנוע את התופעה? להלן התשובות לכל השאלות.

השמיעה ועוצמות סאונד גבוהות

ההנחה היא שגם אתם מכירים את התרחיש הבא: ביליתם במועדון או בפאב, עוצמת הסאונד הייתה גבוהה במיוחד אך לא ממש ייחסתם לעניין חשיבות. רקדתם, שתיתם, צחקתם – האדרנלין זרם כל הערב והתחושה הייתה נפלאה… ואז הגעתם הביתה והתחלתם לחוש כי משהו אינו כשורה. כעת כל מה שתרגישו הם צפצופים מרגיזים באוזניים שמפריעים לכם לתפקד. תחושה זו אומנם תעבור מאליה לאחר מספר שעות אך הנזק כבר נעשה – השמיעה שלכם נפגעה. למעשה, במידה והצפצופים נמשכים יותר מיממה לאחר החשיפה לרעש, הנזק הופך להיות גם בלתי הפיך.

מדוע זה קורה לנו?

ובכן, מסתבר כי כל עוצמת רעש מעל 85 דציבלים פוגעת בשמיעה. על מנת לסבר את האוזן, עוצמה כזו הינה שוות ערך לצעקה ממרחק של מטר וחצי מאתנו. עוצמות של 145 דציבלים ומעלה כבר יגרמו לנו לכאב ולצורך להתרחק מהמקום במהירות הבזק. ומה מתרחש במועדונים? סצנת המועדונים "מחייבת" עוצמות סאונד גבוהות במיוחד אשר מקורן ממערכות הגברה הקרובות לבליינים. עוצמות הסאונד מטפסות לכ- 110 דציבלים ומעלה אשר אותם סופגים הבליינים במשך שעות ארוכות. הכאבים באוזניים במקרים אלה ממוסכים בזכות האווירה, האלכוהול והלחץ החברתי. אין אנו מנסים אפילו לחוות עוצמות סאונד כאלו בזמננו החופשי בבית.

מנגנון השמיעה של האדם כולל את המרת תנודות גלי הקול לאותות חשמליים המגיעים למוח וזאת בתיווך שעריות דקיקות אשר "רוטטות" במעבר גלי הקול בהן. עוצמות סאונד גבוהות מדי פוגעות בשעריות עד לכדי אובדן תפקוד בלתי הפיך. ככל שאנו נחשפים יותר לרעש מועדונים כך אנו מאיצים את התהליך הטבעי והבלתי הפיך של ירידה הדרגתית בשמיעה כך שאנו מסכנים את עצמינו לתופעות של ירידה בשמיעה וטיניטוס בטווח הזמן הארוך אך מוקדם מהצפוי.

אז מה עושים?

ההנחה היא כי הבליינים לא יוותרו על ההנאה ושחרור המתחים בבילויים של סופי השבוע במועדונים. אין גם היגיון לוותר על כך. יחד עם זאת, בהחלט הגיוני לשמור על השמיעה ולא "להקריב" אותה לטובת הבילוי עצמו. אז מה עושים? בוודאי שמתם לב שתקליטנים, זמרים ונגנים תמיד מרכיבים בתוך אוזניהם אטמי אוזניים כלשהם- זהו הפתרון גם בשביל ציבור החוגגים. אטמי האוזניים הללו מותאמים אישית לכל אדם בהתאם למבנה האוזן כאשר חלקם שקופים ואינם נראים לעין בקלות. האטמים סופגים חלק גדול מעוצמות הסאונד ומונעים את הפגיעה בשעריות הרוטטות של מנגנון השמיעה. באופן זה ניתן להמשיך ולבלות ועדיין לשמור על השמיעה.

אל תתנו לבילוי לקחת לכם את השמיעה. ירידה בשמיעה וטיניטוס פוגעים בצורה חמורה באיכות החיים וחבל להאיץ או לגרום לבואם שנים רבות לפני ההזדקנות הטבעית של מנגנון השמיעה שלכם.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button