תזונה נכונה

תזונה נכונה מאטה הזדקנות – המנגנון וההיגיון שמאחוריו

משחר ילדותינו אנו נחשפים ללא הרף למידע אודות חשיבות התזונה הבריאה, הנכונה והמגוונת למען איכות חיינו, מניעת מחלות ולשמירת תקינות מערכות הגוף. מסתבר שישנו תמריץ נוסף לשמירה על אורח חיים בריא הכולל תזונה מאוזנת והוא אריכות ימים ועכשיו הדבר גם מתועד במחקרים רבים.

טלומרים והקשרם לתהליך ההזדקנות

מדוע אנו מזדקנים? שאלה נצחית זו מוסברת כיום ב- 2 מילים בעלות משמעות עצומה- "התקצרות טלומרים". ולמה הכוונה? ובכן, בכל תא ותא בגופינו מצוי המידע הגנטי השלם אשר למעשה מהווה "ספר הוראות" לחיינו. המידע הגנטי הזה קרוי בשם "גנים" כאשר כל הגנים ממוקמים על גבי 23 זוגות הכרומוזומים שלנו. ככל שאנו מזדקנים כך תהליכי ההתחדשות בגוף הולכים ונעשים פגומים, פסולת רבה מצטברת בתאים והם הופכים לפחות גמישים ובעלי יכולת פחותה להגיב לשינויים ותקלות. בשתי קצוות כל כרומוזום נמצאים מבנים הקרויים טלומרים, אשר מגנים על המידע הגנטי ומייצבים את הכרומוזום. ממצאים מולקולריים הראו כי לאחר כל מחזור הכפלה של תאים, הטלומרים הללו מתקצרים, תופעה אשר מביאה לאיבוד הדרגתי של פונקציית הכרומוזומים ובמילים אחרות – להזדקנות התאים ובראייה כללית של הגוף השלם, להזדקנות הגוף.

תגליות מסעירות בתחום

בשנת 2010 מצאה קבוצת חוקרים באונ' הרווארד שיטה להפעלת האנזים "טלומראז", האנזים אשר מאריך את הטלומרים, בעכברים מהונדסים גנטית אשר להם טלומרים קצרים מלכתחילה (נולדים למעשה זקנים). עכברים אלו גילו סימנים מובהקים של האטת ההזדקנות עד להתבטלות מאפייני הזיקנה המולדת אצלם. כיום, 3 שנים לאחר מכן לערך נצפתה תגלית נוספת בהקשר זה אשר זעזעה את עולם הרפואה – מחקר עדכני מצא כי שילוב של 3 גורמים בו זמנית בחולי סרטן הערמונית גרם להאטת קצב התקצרות הטלומרים ב- 30% ולשינויים נוספים מיטבים בביטוי הגנטי של כ- 500 גנים בנוסף לכך. ומהם אותם הגורמים שהביאו לתוצאות אלו? תזונה נכונה המבוססת בעיקרה על תזונה טבעונית, שגרת פעילות גופנית והפחתת המתח והלחצים בחיי היום יום. מחקר זה הינו מחקר אורך, אשר עקב אחר אותם הגברים במשך כ- 5 שנים מלאות ובכל המקרים, לעומת קבוצת הביקורת אשר קיבלה אך ורק תרופות, קבוצת הניסוי אשר בנוסף גם שינתה את אורח החיים שלה גילתה את הממצאים המדהימים הללו. צוות החוקרים ניסח את ההשערה כי 3 הגורמים בו זמנית עשויים לעכב את קצב התקצרות הטלומרים ולכן תורמים משמעותית להאטת ההזדקנות.

ההיגיון שמאחורי המנגנון

אם תוצאות המחקר אכן נכונות, אנו רק יכולים להסיק לגבי הפוטנציאל העצום הגלום בשמירה על תזונה נכונה, פעילות גופנית וחי שגרה פחות לחוצים – מערכות הגוף שלנו יהיו חזקות יותר, נראה צעירים יותר (האטת תהליכי הזדקנות העור) ונחיה יותר שנים בריאות ומאושרות. על פי תוצאות המחקר תזונה בריאה ומאוזנת תעזור לכם להארכת הטלומרים באופן הבא :

  • הימנעות מצריכת חומרים המרעילים את התאים.
  • תזונה נטולת רדיקלים חופשיים הנובעים בעיקר מחומרי מזון מתועשים ומטוגנים.
  • תזונה עתירת מעכבי חימצון.
  • תזונה דלה בסוכרים פשוטים ועתירת סיבים מסיסיים ולא מסיסיים.

תזונה בריאה תעזור לכם לשמור על משקל גוף תקין, כאשר פרמטר זה אף יכול לתרום נדבך נוסף לעיכוב התקצרות הטלומרים ע"י עיכוב מנגנונים הורמונאליים משגשגי התחלקות תאים. על מנת לתרום לתהליך בצורה משמעותית, רצוי לצרוך גם תוספי תזונה ומוצרי בקרת משקל ותיאבון של חברות מובילות דוגמת הרבלייף ואחרות. תוספים אלה יעזרו לכם לשמור על תזונה בריאה ומאוזנת ולשמור על משקל גוף תקין. לכם נותר רק להתמיד בפעילות גופנית ופשוט להירגע.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button