הריון

בדיקת דם במקום מי שפיר

בדיקת מי שפיר היא בדיקה המיועדת לשלול אפשרות של הפרעות כרומוזומליות העלולות להתריע על קיומן של מחלות או הפרעות, דוגמת תסמונת דאון. הבדיקה מאפשרת תשובה וודאית כמעט לחלוטין ובמקרים בהם התוצאה היא חיובית,  עומדת בפני ההורים ההחלטה כיצד להמשיך ולנהוג. על פניו עושה רושם כי זוהי בדיקת חובה,  שאין כל  סיבה לבצע אותה. יחד עם זאת, היא כרוכה בסיכון ורבים מבקשים להמנע ממנה. את הדילמה פותרת בדיקת דם חדשנית יחסית, המחליפה את בדיקת מי השפיר ואין בה כל סכנה. על מה בדיוק מדובר?

דקירה ביד במקום בבטן

תהליך בדיקת מי שפיר מלווה בהחדרת מחט דרך בטן האם, היישר אל תוך שק מי השפיר. שק זה מנוקב כדי לאפשר לקיחת דגימה ממי השפיר וללמוד האם ההריון, או נכון יותר העובר, תקין. הבדיקה מבטיחה תוצאות מדויקות. מבחינת הסיכונים, מדובר בבדיקה פולשנית העלולה לסכן את העובר ולהוביל אפילו להפלה שלו. נשים רבות חוששות מהאפשרות הזו ומבקשות מחד להמנע מהבדיקה אולם מאידך מעוניינות להבטיח לעצמן עובר מפותח ובריא.

את הדילמה הזו פותרת בדיקת דם שאושרה בישראל לא מכבר. בדיקה זו מיועדת להחליף את בדיקת מי השפיר ויתרונה הגדול ביותר הוא כי היא אינה פולשנית ואינה מהווה כל סיכון שהוא לעובר ולאמו. בדיקת דם במקום מי שפיר משמשת אף היא, כמו בדיקת מי השפיר, לזיהוי מחלות כרומוזומליות. אחוזי הוודאות של בדיקה זו הם גבוהים.

שומרים על העובר מכל משמר

בדיקת דם לזיהוי מחלות כרומוזומליות מתבססת על בדיקת תקינותם של מקטעי די אן איי המשתחררים אצל האם במהלך ההריון ואשר מקורם מגיע מהעובר. במצב נורמטיבי, יהיה היחס שבין כמות המקטעים המשתרר מכל כרומוזום, קבוע. כשאינו תקין ובמידה והתפתחות העובר אינה תקינה, היחס בין הכרומוזומים לא יהיה קבוע ותירשם הפרעה במספרם. כך, כדי לזהות מחלה כמו תסמונת דאון, נבדקת כמות המקטעים העובריים המשתחררת לדמה של האם והכמות המכילה את כרומוזום 21. כרומוזום זה, אם הוא משתחרר בכמות עודפת, יהיה אחראי למחלת תסמונת דאון. מחלות נוספות שניתן לאתר באמצעות בדיקת דם במקום מי שפיר הן תסמונת אדוארדס, תסמונת פטאו, הפרעה בכרומוזומי המין ועוד. כדי לאמת את החשד, במקרים בהם בדיקת הדם מסמנת תוצאה שהיא חריגה, ההמלצה היא לבצע בכל זאת עוד בדיקה, כגון סיסי שליה או בדיקת מי שפיר.

בחירות חשובות

השיקול העומד מאחורי בדיקת דם במקום מי שפיר הוא עד כמה בדיקת מי השפיר מסכנת את העובר ואת המשך ההריון. אמנם, אם בדיקת הדם מציינת תוצאות חריגות אכן מומלץ לבצע בדיקת מי שפיר. אולם, אם הבדיקות הן תקינות, נמנעת מהאם בדיקה פולשנית ומסוכנת והיא יכולה להמשיך את ההריון בראש שקט ורגוע. ניתנת כאן הזדמנות חשובה לוודא את תקינות העובר ויחד עם זאת להמנע מאמצעים פולשניים שיכולים לסכן אותו. הליך בדיקת הדם הוא פשוט מאד וכרוך בנטילת דוגמת דם מזרועה של האם בלבד. הבדיקה עצמה נערכת באמצעים טכנולוגיים מתקדמים, ומאפשרת קבלת תוצאות שרמת הדיוק שלהן היא גבוהה מאד.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button