כללי

על התאמת דירת מגורים לאדם נכה

האתגר של מציאת דירת מגורים נוחה והולמת הוא אתגר קשה לכל אחד, אך עבור אדם נכה, מדובר במשימה קשה במיוחד. לא רק שעליו לדאוג לנושאים הרגילים של מציאת דירה מרווחת, נוחה, זולה ובמיקום נוח, ישנם גם דברים נוספים שעליו לקחת בחשבון עקב מצבו המיוחד. אך כמו כל בעיה אחרת בחיים, גם בעיה זו ניתן לפתור. לפניכם מידע על דירות המותאמות לאנשים נכים וטיפים להתאמת הדירה הקיימת לנוחיותו של אדם נכה.

מה לחפש בדירה עבור אדם נכה?

כיום קשה למצוא דירה להשכרה המותאמת מראש לאדם בעל נכות או בעל לקויות פיזיות כלשהי. מרבית הדירות הן דירות סטנדרטיות שיהוו בעיה כבור האדם הנכה ויקשו עליו לתפקד בחיי היום יום. על מנת שהדירה תתאים לאדם המתקשה בהליכה, אדם בכיסא גלגלים או עם כל סוג אחר של נכות, יש להתאים את הדירה לשימוש ולעצב אותה בצורה כזאת שיוכל לבצע את כל הפעולות הדרושות בקלות ובנוחות. אך לא כל דירה ניתן להתאים לאדם נכה. לפניכם מידע לגבי הדגשים שיש לשים לב לגביהם בעת חיפושי דירה עבור בן אדם נכה.

  • מדרגות – כיום ישנן דירות רבות שמכילות כמה קומות, גלריה או אפילו מדרגות קטנות בתוך הבית שמפרידות בין החדרים. מדרגות אלה אינן מהוות מכשול עבור אדם בריא, אולם, אדם נכה יכול למעוד ולהיפגע בגלל מדרגות אלו. גם אם קיימת מדרגה אחת קטנה היא עלולה להוות מטרד יומי עבור אדם על כיסא גלגלים.
  • דירה גדולה – חשוב לחפש דירה שניתן להתאים לאדם נכה, דירה קטנה קשה מאוד לשפץ ולעצב כדי שתתאים לאנשים בעלי לקויות פיזיות מכיוון שישנו צורך במרחבים פתוחים וגישה נוחה לחדרים השונים.

כיצד להתאים דירה לאדם נכה?

  • דלתות ומעברים – הדלתות בדירות קטנות הן דלתות קטנות וצרות שיכולות להקשות על אדם נכה במעבר עם כיסא גלגלים. אם יש צורך בכך, צריך להרחיב את הדלתות ואת המעברים ולפתוח כמה שיותר חללים מרווחים לניידות מרבית ונוחות.
  • התאמת ריהוט – הריהוט הסטנדרטי יכול להוות בעיה עבור אדם נכה, במיוחד אדם על כיסא גלגלים. מרבית הרהיטים מותאמים לגובהו של אדם זקוף ואילו אדם בכיסא גלגלים זקוק לרהיטים נמוכים יותר ונגישים יותר לשימוש.
  • שירותים – שירותים זה אחד המקומות הבעייתיים ביותר עבור האדם הנכה והם גם החדר שדורש הכי הרבה שיפוץ והתאמה. מרבית חדרי השירותים צרים מדי ולא מאפשרים מעבר לאדם על כיסא גלגלים. כדי להתאים את השירותים של הדירה לשימושו, צריך בראש ובראשונה להרחיב את המעברים ולאפשר גישה נוחה וחופשית אל עבר האסלה, הכיור וכן המקלחת. בנוסף, ישנו צורך להתקין מעקים וידיות לאחיזה כדי לאפשר שימוש בטיחותי לאדם נכה ולמנוע סכנת נפילה.
  • פרטים נוספים – ישנם פרטים קטנים שצריך לדאוג להתאים לאדם הנכה. דברים שלא חשבתם עליהם אפילו ופעולות  יומיומיות סטנדרטיות שעבור האדם הרגיל אינן מהוות בעיה כלל והוא לא משקיע בהן אפילו מחשבה קטנה, לעתים מהוות אתגר עבור אדם נכה. בין הפרטים הללו ניתן למנות שקעים חשמליים, מתגי אור וידיות של דלתות.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button