הריון

הקשר בין הריון לבעיות לב אצל נשים

לאורך חודשי ההיריון האישה חווה שינויים רבים, הן פיזיים והן נפשיים. מערכות גופה השונות, לרבות מערכת כלי הדם והלב, נאלצות להתמודד עם שינויים אלה ולספק גם לעובר את צרכיו השונים. נפח הדם של האם גדל באופן משמעותי, הדופק עולה והלב נדרש לשפר את תפקודו על מנת לספק לעובר את התזונה ואת כמות הדם שלה הוא זקוק. בתקופה זו עשויות להופיע אצל האישה מחלות לב, ואם היא סבלה מהן בעבר, הן עשויות להחמיר. טיפול מתאים, ביצוע בדיקות שונות וגם מעקב לאורך כל תקופת ההיריון וגם לאחריה יכולים לעזור בהתמודדות וגם למנוע את החמרתה של המחלה.

אילו בעיות לב עשויות לצוץ במהלך ההיריון

לא בכדי האישה ההריונית נדרשת לעבור בדיקות הריון רבות. תקופה זו מלווה בשינויים פיזיולוגיים רבים, המשפיעים על מצבה ועשויים גם להשפיע על בריאותה. היצרות מסתמים שהחמירה היא אחת התופעות הידועות, מהן סובלות לעיתים נשים בהריון. היצרות זו מתמקדת במסתם המפריד בין החדר השמאלי לעלייה השמאלית, המונעת זרימת דם תקינה ועשויה להשפיע גם על תפקודן של הריאות. מכיוון שלאורך כל חודשי ההיריון נדרשת מהלב פעילות רבה יותר, היצרות זו יכולה להשפיע באופן ניכר ולכן גם להיות מורגשת יותר. היא תבוא לידי ביטוי, בדרך כלל, בקוצר נשימה וגם בעייפות רבה מאד. כדי לאתר אותה יש לבצע בדיקת אקו לב. תופעה נוספת שעשויה להיגרם כתוצאה מהיצרות מסתמים היא פרפור עליות. הפרפור נגרם כתוצאה מזרימת דם לא תקינה והוא עשוי להוביל לכדי יצירת קריש דם.

מחלת לב נוספת היא קרדיומיופתיה הריונית, מחלה הפוגעת בשריר הלב ובאה לידי ביטוי באי אספקת לב, המופיעה בסמוך לחודשי ההיריון האחרונים או לאחר הלידה עצמה. מדובר במחלה נדירה שצצה במהלך ההיריון והסיבה לה לא ידועה. כדי לטפל במחלה זו יש לנוח וליטול תרופות נוגדות קרישה העוזרות למנוע את חסימתם של כלי הדם. חשוב לדעת שככל שמדובר בהריונות רבים, כך הסיכוי לאי ספיקת לב, שעשוי אפילו להוביל למוות, הוא גבוה יותר. מעקב רפואי לנשים במצב מסוג זה הוא הכרחי. בדרך כלל, נשים שלקו במחלה זו החלימו ממנה וחזרו לתפקוד מלא לאחר מספר חודשים, מאז שהופיעה.

חשוב לדעת

בין אם האישה סבלה ממחלת לב בעברה או במידה ועודנה סובלת ממנה, חשוב להיות במעקב רפואי לאורך כל חודשי ההיריון ולעבור את כל הבדיקות הנדרשות. במקרים קיצוניים, יש לשקול כניסה להיריון ובמיוחד כשמדובר במחלת לב קשה. הרפואה המערבית כיום מציעה טיפולים רבים מאד העוזרים להתמודד עם מחלות שונות, לרבות מחלות לב. ההתמודדות עם מחלות אלו בתקופת ההיריון מצריכה זהירות יתר וגם טיפול מיוחד. אבחון מוקדם ופנייה אל רופאים מומחים יכולים לסייע בהתמודדות וגם להבטיח הריון תקין ולידה קלה ככל האפשר.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button