כללי

טינטון

טינטון היא ללא ספק אחת מבעיות השמיעה המטרידות ביותר, לא רק שזהו מצב הפוגע בשמיעה אלא שהוא מלווה צלילים חזקים ומטרידים בתוך האוזן, למרות שאין מקור חיצוני לצלילים אלו. השם המדעי והלועזי של המצב הוא טיניטוס (Tinnitus) אך בעברית הוא נקרא טינטון (אופן הביטוי הנכון בעברית הוא Tee-ni-tun). התופעה מתוארת פעמים רבות כצלצולים באוזניים, זמזומים באוזניים ושאר תסמינים המצביעים על אותה בעיה, כאשר יש שלבים שונים למצב פתולוגי זה וכמו כן אפשרויות טיפול שונות. במרבית המקרים, הגורם להיווצרות Tinnitus הוא הפיך וכזה שאינו גורם לנזקים אחרים לשמיעה – אלו חדשות טובות כמובן.

מדובר על מצב שכנראה רק מי שסובל או סבל ממנו יכול להבין עד כמה הוא מטריד ומשפיע על החיים. מטופלים מדווחים אל אובדן מוטיבציה ושמחת חיים, על דיכאון ועל הפרעה משמעותית למהלך החיים התקין.

תסמינים

תסמיני הטינטון משתנים מאדם לאדם וההתבטאות של המצב יכולה להיות מאוד שונה בין אנשים. במרבית המקרים הרעש שנשמע באוזניים יהיה מונוטוני וישמע ללא מקור גירוי חיצוני. התסמינים יכולים לתקוף באופן רציף (ומטריף!) לאורך כל היום או לחלופין רק בזמנים מעטים. אנשים רבים סובלים מהתסמינים כאשר הם נמצאים בסביבה שקטה יחסית וללא רעשי רקע – למשל דווקא כאשר מנסים לשכב לישון. התסמינים של טינטון כוללים צפצופים, זמזומים, רעשים הדומים לרעש של צרצר וכדומה.

כאמור, אנשים רבים הסובלים מהתופעה הזו מדווחים על דיכאון, כמו גם על מתח נפשי מוגבר, קשיי שינה, סחרורות, כאבי ראש וחרדות. תופעה הנלווית פעמים רבות לטינטון היא אי סבילות לרעש – מה שנקרא בעגה המקצועית היפראקוזיס. היקפים יחסית נרחבים באוכלוסייה סובלים מרמה כזו או אחרת של טינטון, כאשר שעבור כ-5% מדובר על הפרעה תמידית לשמיעה. השכיחות הינה גבוהה במיוחד בגילאי 50-75.

שני סוגים של טינטון

  • טינטון סובייקטיבי: מצב בו רק האדם עצמו שומע את הרעשים, כאשר הצליל יכול כאמור להתבטא באופנים שונים והעוצמות שונות.
  • טינטון אובייקטיבי: מצב פחות נפוץ בו גם האדם עצמו אך גם גורם מקצועי המבצע בדיקת שמיעה מתאימה מסוגלים לשמוע את הרעש. במצב כזה ניתן לשמוע את הרעשים בעזרת סטטוסקופ למשל.

גורמים רבים לתופעה

הגורמים להיווצרות טינטון הינם רבים ומגוונים מאוד, ביניהם ניתן למנות: בעיות בכלי הדם באזור האוזן, מחלות וזיהומים באוזן התיכונה או החיצונית, התכווצות לא תקינה של שרירי החיך, גידולים עם זרימת דם מוגברת באזור האוזן והצוואר, גורמים מטבוליים, גורמים נוירולוגיים ויש עוד טווח רחב של אפשרויות וגורמים פוטנציאליים. טינטון כרוני יכול להיגרם גם עקב בעיות שמיעה, חבלות ראש, חשיפה לרעש ומחלות שונות.

אפשרויות טיפול

בדיקת שמיעה לאיתור טינטון ניתן לבצע במסגרת של מכון שמיעה מוסמך ומורשה ועל ידי גורם מקצועי מתמחה. פעמים רבות בדיקות שמיעה שונות יצביעו על מצב תקין, כאשר בפירוש מתקיים עבור אותו אדם מצב של טינטון – כך שיש חשיבות לאבחון איכותי ומדויק. טיפול איכותי ומוצלח תלוי כמובן באבחון מדויק ומותאם אישית. טיפולים אפשריים ורלוונטיים כוללים למשל טיפות בתרופות, תזונה נכונה ותוספות להפחתת התסמינים, טיפולי ביו-פידבק, טיפולים פסיכולוגיים, טיפולי מיסוך (גירוי האוזן בצלילים חיצוניים אחרים), טיפול בעזרת לייזר ושורה של טיפולים מעולם הרפואה המשלימה.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button