תזונה נכונה

כיצד תזונה נכונה מפחיתה לחץ תוך עיני ומסייעת במקרי קטרקט

מחלת הקטרקט היא מבין הסיבות המובילות לירידה משמעותית באיכות הראיה. בין הגורמים למחלה, שמאופיינת בעכירות עדשת העין, מציינים הרופאים השפעות גנטיות, חשיפה מוגזמת לשמש וגיל מבוגר. ידוע שעם העלייה בגיל, שכיחות ההופעה של עכירות עדשת העין הולכת ועולה, ויותר מכך – גם חומרת הקטרקט עולה.

מחקרים חדשים מראים ששמירה על תזונה נכונה, ובמיוחד אכילת מזונות שמכילים נוגדי חמצון, יכולה לשפר את מצבם של חולי קטרקט בצורה משמעותית ואפילו לסייע במצבים של לחץ תוך עיני. לא רק זאת, אלא שהקפדה על תזונה נכונה מגיל צעיר גם מורידה את הסיכוי לחלות בקטרקט מלכתחילה.

במקום ניתוח

אחד הטיפולים הנפוצים לסובלים מעכירות עדשת העין הוא ניתוח קטרקט למרות שמדובר בניתוח פשוט למדי שנעשה בהרדמה מקומית, הרי שכמו כל טיפול רפואי הוא כרוך בסיכונים אפשריים. בנוסף, ניתוח שכזה לא מסוגל להחזיר את איכות הראייה שהייתה לאדם הבריא, משום שעדשה מלאכותית חסרה חלק מהתכונות של עדשת העין הביולוגית.

הבשורה הטובה היא שממצאים מדעיים שנאספו בשנים האחרונות תומכים בהנחה שתזונה נכונה משפרת היבטים פיסיולוגיים רבים ובהם גם את בריאות העין. הקפדה על צריכה של פירות וירקות מסוגים מסוימים יכולה למנוע את הצורך בניתוח, לשפר את מצב עכירות העדשה ואף להקטין מצבים של לחץ תוך עיני. כל מה שצריך לעשות הוא פשוט לאכול נכון, לאורך זמן.

תזונה ובריאות העין

העובדה שתזונה נכונה משפרת את בריאות הגוף ידועה לכולם. כאשר מדובר בבריאות העין, מילת המפתח היא רדיקלים חופשיים וחומרים מחמצנים. הרדיקלים החופשיים והרעלנים שמצויים בשפע באוויר שסביבנו הם גורם ראשון במעלה למלות עיניים. מלחמה ברדיקלים החופשיים ובמזהמים שונים היא לא פחות מאשר מלחמה בקטרקט ובלחץ התוך עיני שמסכנים את הראייה.

החומרים הטובים ביותר לצורך כך נמצאים בשפע במגוון רחב של פירות וירקות והם ידועים בשם הכללי נוגדי חמצון.

לא רק גזר

כאשר בודקים את תוצאות המחקרים ואת המלצות הדיאטנים בעניין, מסתבר שהסבתות של פעם ידעו היטב על מה הן מדברות כשהן המליצו לאכול גזר. גזר אינו רק טוב לעיניים, הוא פשוט מצוין. כל זאת בזכות העובדה שהוא מכיל את החומר בטא קרוטן – אחד מנוגדי החמצון היעילים ביותר. אבל לא רק אכילה של גזר (וירקות כתומים נוספים) חשובה לבריאות העיניים והראייה. לבד מגזר מומלץ להקפיד על הכללים הבאים:

  • צריכת וויטמינים מהצומח – אכילת ירקות ופירות שעשירים בוויטמין C, צריכת מאכלים שמספקים ויטמין E (מצוי בשקדים, למשל), אכילה של מזונות עשירים בליקופן (כגון עגבניות, אבטיח).
  • פחות שומן – מלבד צריכה של מזונות בעלי סגולות אנטי אוקסידנטיות, חשוב להפחית צריכה של מאכלים מזיקים ובהם מזונות שעשירים בשומן רווי ובשומן מוקשה.
  • יותר מלא – גם להקפדה על צריכת מזונות מלאים ולא מעובדים (קמח לבן, סוכר לבן) מועילה לגוף בכלל ולראיה בפרט.
  • השלמת חוסרים – במידה וישנו קושי באספקת הויטמינים והמינראלים המומלצים, ניתן לעשות שימוש בתוספי תזונה מתאימים.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button