בריאות

כיצד משפיעים מצבי לחץ על הסיכוי ללקות בהתקף לב

כל אחד מאיתנו ראה, לפחות בסרטים, אדם שחווה התקף לב כתוצאה מאירוע קשה, לחץ קיצוני או , לחילופין, פרץ שמחה פתאומי. אף שמפיקי הסרטים ידועים בנטייה שלהם להגזים ולהקצין תופעות קיימות, הרי שבמקרה הזה אין כל הגזמה בסצנה המראה גבר או אישה לוקים בליבם לאחר טראומה נפשית קשה ופתאומית. לא מעט מחקרים שנערכו בתחום מוכיחים קשר הדוק בין לחץ נפשי מתמשך או טראומה נפשית פתאומית לבין אירוע לבבי.

מהי התקפת לב ומהם הגורמים לה

מה שמכונה בסלנג בשם הכולל "התקפת לב" הוא למעשה אוטם שריר הלב. משמעות המשפט היא ששריר הלב איננו מקבל את אספקת החמצן הדרושה לו. לעיתים קרובות הוא מקבל הרבה פחות ממה שהוא צריך להמשך הפעילות התקינה של הגוף. במקרים אחרים נעצרת לחלוטין אספקת החמצן ללב באמצעות העורקים הכליליים, מה שמביא את המטופל למצב טראומטי שבו הלב מפסיק למעשה לתפקד ומסכן בכך את כל שאר המערכות בגוף.

אוטם שריר הלב נגרם כתוצאה מחסימה של אחד או יותר מהעורקים המובילים דם ללב, הלא הם העורקים הכליליים. חסימה כזאת יכולה לעצור את אספקת הדם, מה שגורם נזק בשלב הראשון לתאים הניזונים ישירות מהעורק הזה ובשלב הבא למערכות אחרות.

הלחץ והשפעותיו ההרסניות

מצב של לחץ או טראומה נפשית פתאומית עלול להביא לפעילות מואצת של הלב. הפעילות הזאת נגרמת כתוצאה מחומרים שהגוף עלול להפריש כתוצאה מהלחץ שנוצר, שאחד מהם הוא האדרנלין. הפעילות המואצת של הלב יוצרת דרישה מוגברת לדם, שיביא איתו חמצן ללב. הדם מגיע בכמויות גדולות דרך העורקים הכליליים.

אם עורקים אלה נגועים בנגע טרשתי קשה, עלול להיווצר בהם קרע כתוצאה ממנו. הקרע הזה עשוי לגרום ליצירת קריש דם, שיחסום אותם ויגרום לאוטם שריר הלב, הלא היא התקפת הלב.ניתן לדמיין את הפעולה להזרמת מים בלחץ גבוה היוצר לחץ על דפנות הצינור, כאשר במקביל ישנם לאורכו גושים קשים וחדים. אלה נדחפים בכוח לכיוון הדפנות ומחוררים את הצינור.

הפחתת לחצים ומניעת התקפות לב

מחקרים שנערכו בזמן מלחמת המפרץ הראשונה ולאחריה הוכיחו את הקשר בין לחצים להתקפות לב. ואם כך הוא, הרי שהפגת לחצים היא מרשם בדוק למניעת אוטם שריר הלב. הימצאותן של ערכות מגן בביתת עשויה להגביר את הביטחון של הדיירים בעת הצורך, ובעיקר של אלה המצויים בסיכון גבוה. אמצעיםם נוספים שניתן לחשוב עליהם הם בניית חדר בטחון בבתים שאין בהם חדר כזה ונטילת תרופות הרגעה בקביעות, כאשר ייתכנו שינויים במינון שלהם בשמנים לחוצים.

אמצעי נוסף וחשוב הוא משפחה תומכת או חברים קרובים שיארחו לחברה למי שנמצאים בסיכון גבוה. הביטחון שבמסגרת המשפחתית עשוי להקל את הלחץ ולמנוע את הטראומה הנפשית ואת התוצאות ההרסניות שהיא עלולה להביא איתה.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button