כללי

הסבר על סקירת מערכות מוקדמת לאשה בהריון

סקירת מערכות מוקדמת נחשבת לאחת הבדיקות החשובות ביותר עבור האישה ההרה ועבור העובר שבבטנה. הבדיקה, שנחשבת לחיונית במעקב אחר בריאותו העובר ההולך וגדל, מאפשרת לאתר סימנים מוקדמים להתפתחות של בעיות, ויש לה גם צד נוסף.

בדיקה זו מעניקה שלוות נפש ואפילו תחושה של אושר להורים כאשר היא מראה על התפתחות תקינה של העובר.

מהי סקירת מערכות מוקדמת

בדיקת סקירת מערכות מוקדמת מבוצעת באמצעות מכשיר אולטרסאונד רפואי. במהלך הבדיקה, שמבוצעת בשלב מוקדם ביותר של ההיריון, על פי רוב בטרם ההיריון נראה לעין, בוחן הרופא את גופו של התינוק-העובר שמשתקף על גבי מסך (מוניטור) באמצעות שימוש בגלי קול בלתי מזיקים.

מטרת הסקירה היא לאתר בשלב מוקדם ככל האפשר סימנים מוקדמים שיכולים להעיד על התפתחות של בעיות כגון מומים ופגמים אחרים.

בטוח ויעיל

מי שאיננו מכיר את המונח סקירת מערכות מוקדמת, עשוי לקבל רושם שמדובר בבדיקה פולשנית או מסוכנת. למעשה, בדומה למרבית הבדיקות הרפואיות הנעשות באולטרסאונד, גם בדיקה זו נחשבת לבטוחה במאת האחוזים.

מרבית הנשים מדווחות, לאחר התנהלות הבדיקה, על התרגשות רבה ושמחה בשל היכולת להעיף מבט בפעם הראשונה בילד הקטן שהן נושאות בבטנן. הבדיקה איננה כואבת ואיננה מלווה בתופעות לוואי.

מוקדם יותר – טוב יותר

הבדיקה של סקירת מערכות מוקדמת מתבצעת בין השבוע ה-14 להיריון לבין השבוע ה-16. בשלב זה, למרות שהעובר קטן ביותר, הרי שמרבית האיברים והמערכות שבגופו מפותחים למדי. זהו השלב שבו רופא מיומן יכול לבצע הערכה טובה של הימצאות בעיות כלשהן, גנטיות ואחרות, שיצריכו ביצוע של בדיקות נוספות.

מומחים מספרים שסקירה כזאת יכולה לגלות כשלושת רבעים מהמקרים של המומים שמתגלים בסקירה מאוחרת יותר, אך לסקירה המוקדמת יתרון חשוב.

אם, חס וחלילה, מתגלית בעיה, או שמתעורר חדש לבעיה, יש די זמן לעריכת בדיקות נוספות. הכלל הרפואי המנחה כאן הוא – גילוי מוקדם.

בדיקת מי שפיר

סקירת מערכות מוקדמת יכולה להוות שיקול חשוב בהחלטה האם לבצע את בדיקת מי השפיר. הבדיקה, שנועדה לאתר או לשלול מחלות ומומים גנטיים קשים, נעשית באמצעות החדרת מחט ולקיחת דגימה לבדיקה.

מדובר בהליך שנושא עימו סיכון מסוים ולכן ישנן נשים שמעדיפות לוותר עליו. יחד עם זאת, במידה וסקירת המערכות המוקדמת מראה על סבירות גדולה לבעיה גנטית, הרי שאז ניתן, בהתייעצות עם הרופא המטפל, לבצע את הבדיקה של מי שפיר.

למען השלווה הנפשית

ראוי לציין במפורש שהרוב המוחלט של ההריונות מסתיימים בצורה טובה, כאשר האם יולדת תינוק או תינוקת בריאים וחייכניים. במיוחד במקרים של היריון ראשון, ההורים נרגשים ולחוצים יותר, וזה ברור ומובן.

גם מבחינה זו נושאת עימה סקירת מערכות מוקדמת יתרון חשוב. הבדיקה, אשר לרוב מורה על התפתחות תקינה של התינוק, מועילה מאוד לשקט הנפשי של ההורים. גם האפשרות לקבל את תמונת העובר שהופקה באמצעות האולטרסאונד, היא מזכרת נחמדה שמעוררת רגשות של שמחה, אושר וגאווה.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button