כללי

יובש בפה – גורמים וטיפול

פעמים אנשים חשים יובש בפה לפרקי זמן קצרים. ברגע בו מדובר על תופעה אשר חוזרת על עצמה בתדירות גבוהה חשוב לפנות מיידית אל רופא המשפחה על מנת שישלח את אותו אדם אשר חווה את הבעיה לבדיקות שונות. מאמר זה יגולל בפני הקוראים מהם הגורמים לתופעת היובש בפה וכיצד מטפלים בתופעה זו.

תפקידו של הרוק

לכל איבר ולכל תהליך המתרחש בגוף האדם יש סיבה. דבר זה תקף גם לגבי הרוק. תפקידו של הרוק הוא למנוע מצבים לא נעימים של ריח רע מחלל הפה, למנוע פטרת או דלקות חניכיים שונות אשר נגרמות בעקבות יובש בפה, לחיסול של חיידקים שונים בפה, לעזור למערכת העיכול ולהגן על השיניים. נכון להיום רוב האנשים אשר סובלים מבעיות של יובש בפה הם אנשים בגילאי ארבעים ומעלה ואנשים אשר סובלים ממחלות שונות ואלו אשר נאלצים לקחת תרופות אשר גורמות להקטנת כמות ייצור הרוק בפה. הסיבות העיקריות להיווצרות של מצב זה הן:

  • תרופות- יש תרופות שונות לטיפול בלחץ דם, אלרגיות ומחלות נוספות אשר גורמות לירידה בכמות הרוק בפה והאטה של היווצרות חדשה של רוק.
  • שתייה משתנת- דבר זה כולל קפה, משקאות מסוכרים, אלכוהול ועוד.
  • תסמונות- תסמונות שונות אשר פוגעות במערכת החיסון של הגוף, גורמות גם לירידה בייצור של כמות הרוק בפה.
  • טיפולי- טיפולי כימותראפיה וכן טיפולי הקרנה יכולים לגרום גם הם למצב של יובש בפה.
  • מחלות- ישנן מחלות אשר גורמות גם למצב של יובש בפה. אחת מהמחלות הקשות אשר פוגעת בכל המערכת החיסונית וכן גם בבלוטות הרוק היא מחלת שיוגרן.

יובש בפה – טיפולים שונים

  • שתייה – הקפדה על שתייה של לפחות ליטר מים מדי יום יכולה לעזור להיווצרות של כמות גדולה יותר של רוק בפה. שתייה היא הבסיס הטבעי והתראופאידי החשוב ביותר לכל תופעה שלילית או בעייתית של הגוף ולכן שתייה גם מומלצת בתור טיפול ביובש בפה.
  • הימנעות – ירידה בכמות כוסות הקפה, צריכת האלכוהול ולעיסת סוכריות או מסטיקים יכולה לחולל פלאים בכל הקשור אל כמות הרוק. אם יש ביכולתו של הסובל מיובש בפה להימנע משתיית קפה וכל חומר אשר מוביל ביודעין ליובש, קרוב לוודאי שתופעת היובש, תיפתר.
  • חומצה – משקאות ומאכלים חומציים גם הם יכולים להיות הגורם של יובש בפה ולכן הימנעות מהם יכולה לפתור את הבעיה.
  • צחצוח – קנייה חכמה של מברשות שיניים, משחות ותכשירים להגיינה המתאימות לפה, יכולה לעזור במידה ניכרת בטיפול ביובש בחלל הפה וכן בכל הקשור לחיסול חיידקים, וגורמים נוספים אשר גורמים בסופו של דבר להיווצרותו של היובש.
  • תרופות – ישנם מקרים בהם כל הטיפולים שצוינו אינם עוזרים ולכן חייבים להתחיל בטיפול תרופתי. טיפול זה בא לידי ביטוי בכדורים ובתמיסות מיוחדות לשטיפה של הפה.

לסיכום, במקרה בו מורגשת בעיה של יובש בפה חשוב לפנות אל הרופא וזאת על מנת שישלח את המטופל לבדיקה בה נבדקת כמות הרוק בפה, בדיקת הדמיה מיוחדת של מערכת הרוק בפה ובדיקות נוספות ובהתאם לתוצאות ימליץ על הטיפול המתאים ביותר לאותו מטופל.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button