תזונה נכונה

המתכונים הכי שווים ובריאים

בעשור האחרון ניתן לומר כי ישראל עוברת מהפכה תודעתית ויישומית- 'מהפכת התזונה הבריאה'. יותר ויותר ישראלים מבינים את המשמעות של צריכת מזונות בריאים וטבעיים והקשר ביניהם לבין איכות חיים, אריכות ימים, מנע מפני מחלות שונות ועוד. בהתאם, ניתן למצוא ברשת ובפורטלים מובילים מתכונים בריאים וקלים להכנה.

 

מהפכת הסוכרים

הטכנולוגיה המודרנית בתחום המזון גרמה לדברים חיוביים רבים אך היא גם אחראית על ייצור מזון מעובד. מזונות מעובדים מהווים את אחד הגורמים העיקריים לבעיית ההשמנה. משום שזו הפכה לבעיה רצינית בכל רחבי העולם (כולל בישראל) משרד הבריאות, הורים, אנשי חינוך ואנשי מקצוע בתחום התזונה החלו לשים דגש רב על תזונה נכונה ודלת סוכרים לילדים. בנוסף, התגלה כי כמות האנשים אשר סובלים מסכרת או עתידים לחלות בסוכרת (וזאת משום הרגלי האכילה הבעייתיים שלהם), הולכת וגדלה. לכן, מושם דגש רב לגבי צמצום בצריכת סוכרים מעובדים וצריכת מבוקרת של סוכרים מהטבע. ישנם אתרים ופורטלים שונים אשר מציעים לקהל הרחב קטגוריית מתכונים בריאים לילדים ולמבוגרים, כמו למשל מתכונים בכיפה.

 

מתכונים לילדים

  • עוגת שוקולד- יש לקחת בחשבון כי ילדים מונחים ברמה גבוהה מאוד מהמראה של האוכל יותר מאשר המרכיבים שלו ולכן ניתן להתחיל ולהכין להם קינוחים בריאים יותר. דוגמה לקינוח בריא היא עוגת שוקולד בה מחליפים את הקמח הלבן בקמח מלא, מחליפים את השמן הרגיל (בדרך כלל קנולה) בשמן של קוקוס או כל מרכיב טבעי אחר, מכניסים שוקולד מריר במקום שוקולד חלב, סילאן במקום כמות גדולה מאוד של סוכר וסוכר חום במקום הסוכר הלבן.
  • מכינים צ'יפס בריא- כאן המטרה היא למזער את כמות השמן ולהשתמש בתחליפים אחר אשר לא יגרעו מהטעם. כלומר, שימוש בתרסיס שמן יהיה עדיף על שימוש בבקבוק שמן רגיל והשריית תפוחי האדמה תעשה במיץ תפוחים אשר יעניק לתפוחי אדמה את הטעם הטעים שהילדים אוהבים. כאן הצ'יפס לא יטוגן אלא יאפה בתבנית.
  • מרקים צבעוניים- ילדים מאז ומעולם נמשכו לצבעים בוהקים דבר אשר ניתן לנצל לטובה בכל הקשור אל מרקים בריאים. כאן תוכלו להחליט על מרק טבעי בצבע שונה מדי יום. דוגמה לכך הוא מרק גזר ודלעת כתום, מרק עגבניות אדום, מרק אפונה וברוקולי ירוק, מרק עדשים צהוב ועוד.

 

מתכונים למבוגרים

רוב המבוגרים אינם מודעים לעובדה כי ניתן להכיל את רוב המאכלים אליהם הם מורגלים גם כמתכונים בריאים ועל ידי כך לעזור להם להוריד במשקל, להימנע ממחלות ולרפא מחלות קיימות. דוגמה לכך הם המתכונים הבאים:

  • דגים- ניתן לבחור בכל דג בו מעוניינים ולצפות אותם ברוטב חריף טבעי אשר עשוי מחזרת ושמן זית או פלפל שחור ושמן זית. לצד הרטבים החריפים ניתן להוסיף כוסברה או חמוציות ובסיום לתבל בלימון.
  • צ'יפס טבעי- ניתן להכין צ'יפס לא רק מתפוחי אדמה, אלא גם מבטטה, כרובית וברוקולי. כאן יש לחתוך את הירק לחתיכות קטנות, לרסס עליו תרסיס שמן זית ולהכניס אותו לתבנית.
  • קינוחים בריאים- ניתן להחליף את הסוכר הלבן בסוכר חום או סילאן. לחולי סוכרת ניתן להוסיף בסיום האפייה סוכרזית (בסיום על מנת שהיא לא תהפוך למרירה בעת האפייה). ניתן להשתמש בפירות במקום בשוקולדים וסוכריות בקינוחים. לבחור ביוגורטים קפואים וגלידות דלות שומן במקום עתירות שומן ולהשתמש בתרסיס שמן במקום בשמן רגיל.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button