תזונה נכונה

החשיבות של צריכת מוצרי חלב לגוף האדם

מוצרי חלב מהווים נכס תזונתי חיוני והכרחי לגוף האדם. מוצרי חלב מהווים את אחד ממקורות הסידן המרכזיים שלנו וסידן, כידוע הוא הבסיס לגוף כולו. את הסידן, בשונה מרכיבים תזונתיים אחרים, גוף האדם אינו מסוגל לייצר באופן עצמאי מה שאומר שאנחנו חייבים לוודא שהגוף שלנו מקבל סידן בכמות הנדרשת ממקורות חיצוניים- כל הזמן. סידן הוא רכיב חיוני ביותר, הוא מהווה את הבסיס הבלעדי לעצמות ולאיברים חיוניים נוספים בגוף. מחסור בסידן הוא אסון של ממש.

צריכת חלב יום יומית מצויינת להבטחת אספקת סידן לגוף, אם כי קיימים סייגים במקרים של רגישות ללקטוז. על מנת להיספג בגוף, הסידן צריך להגיע בשילוב עם ויטמין D המאפשר את הספיגה. היתרון במוצרי חלב באופן כללי ומוצרי חלב עיזים בפרט הוא בעובדה שהסידן שמצוי בהם נספג מצויין בגוף כשלצידו, מוצרי החלב מכילים רכיבים חיוניים נוספים אלה כוללים חלבון, ויטמין A, וטימין B, אשלגן ומגנזיום.

מוצרי חלב בקר הינם חיוניים לגוף האדם כמו גם מוצרי חלב עיזים. חלב העיזים דומה מאד בהרכבו לחלב אם אנושי, מה שהופך אותו לקל יותר לעיכול עבור בני אדם ומותאם גם לאנשים שסובלים מרגישויות שונות ללקטוז.

המלצות צריכת חלב

כמות ותדירות צריכת חלב משתנה באופן אישי, בעיקר בהתאם לגיל. הגיל הקריטי ביותר הוא גיל הילדות שבו כל איברי הגוף, לרבות המח והעצמות נמצאים בבנייה. בשלב זה של החיים, בנוסף לבנייה, הגוף מייצר לעצמו גם מאגרים שישמשו אותו בהמשך הדרך. שלב הילדות הוא ההזדמנות הטובה ביותר של הגוף להגיע לרמה בריאותית מיטבית, ולכן זהו הגיל שהכי חשוב בו להקפיד על צריכת סידן באמצעות צריכת חלב. חשוב להבהיר שהעדר צריכה מספקת של סידן בילדות עלול להוביל להיווצרות מחלות בשלב מתקדם יותר של החיים. עם השנים אנחנו מתחילים לאבד סידן, ולכן ככל שהגיל עולה כמות צריכת הסידן המומלצת ליום עולה.

אלטרנטיבות

ישנם אנשים שאלרגיים למוצרי חלב – אנשים אלה חייבים למצוא פתרונות חלופיים ולהקפיד לצרוך סידן בכמות הנדרשת. לעומתם, ישנם אנשים הרגישים ללקטוז, לקטוז הוא סוכר החלב והוא לא בהכרח מהווה מניעה מוחלטת מצריכת מוצרי חלב. אנשים בעלי רגישויות ללקטוז יכולים לצרוך מוצרי חלב בהם כמות הלקטוז מעטה כמו גבינות קשות לדוגמא, או מוצרים דלי לקטוז, וכך יוכלו להינות מכמות הסידן שנרדשת להם מבלי לסבול מתופעת הרגישות.

יש מקום לדבר על אחוז השומן של מוצרי החלב. במקרים של עודף משקל מהותי מומלץ להמנע מאחוזי שומן גבוהים, אבל במידה ואין בעיה של עודף משקל, אין מניעה לצריכת מוצרי חלב שמנים וישנם מחקרים רבים שאף מוצאים קשר ישיר בין יכולת הספיגה של הרכיבים המזינים בחלב לאחוז שומן גבוה.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button